SkyscraperCity banner

1 - 20 of 2831 Posts

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van The Terraced Tower is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/terraced-tower

-----

Mensen, we hebben zitten slapen! O.M.A. (Rem Koolhaas) is vergevorderd (start 2006) met het ontwerp van een kantoortoren aan de Boompjes, zojuist toegevoegd op hun site. PRACHTPROJECT!!

Hoogte: ca. 125m
Architect: Ralph van Mameren, O.M.A.
Ontwikkelaar: Multi Vastgoed
Bouwsom: 75 miljoen
Programma: 33.000m2 kantoor, 17.000m2 parkeren (360 plaatsen)

"A remarkable tower will rise on one of the nicest spots in Rotterdam. The site offers unique views to the Erasmus bridge and over the river Maas. The characteristic shape of the building appears different from every side and stands out in the skyline of Rotterdam, while providing a unique layout potential through the absence of a central core.

Wide at the bottom to match the existing footprint and slim at the top to prevent blocking the view of adjacent towers results in a remarkable contextual shape. Big office floors, voids, bridges and views throughout the building offer the user a lively activator for contact and internal communication. This spacious layout, together with high quality finishing, a sky lobby with roof terrace and a unique panorama-restaurant on the top level makes this a development extraordinary to Dutch standards."

Mooi kerstcadeautje lijkt me zo!

·
Registered
2,340 Posts
Nice! Vooral vanaf de Maasboulevard zijde prachtig, met z'n hangende gevel. Heeft wel wat van het oude CST ontwerp, met dat externe skelet zo. Vanaf Zuid oogtie een beetje lomp, maar dat doet de Willemswerf nu ook dus dat is geen verslechtering.

·
Illustrateur
12,975 Posts
Start 2006? Is dit project niet meteen dood?
Vreemd dat het nu pas op hun site staat.

Ben benieuwd! Ziet er goed uit. Hopelijk bouwen ze geen 2e Willemswerf die de doorkijk naar de noordkant van de stad op z'n gat legt.

Het ontwerp ziet er verrassend uit! :)

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #6
ONTWERPstart 2006 ;)
Architecten vermelden doorgaans de startdatum van het project voor hén, ontwikkelaars de start bouw.

Overigens gingen de laatste tijd al geruchten dat dit kantoorpand plat ging voor nieuwbouw. Niet eens zozeer geruchten - het stond gewoon in gemeentelijke documenten.

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #10
^ Een zeker niet onaardig maar ook niet veelzeggend kantoorpand:

(zie links)

(dit gat wordt opgevuld)

foto's: klaas en d9t

Overigens gaat de omgeving nu echt LOS! Even een opsomming van wat er nu staat en wat er nog gebouwd gaat worden, voor de fun of it?

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #12
In dit langgerekte stukje waterstad staat ons nog veel te wachten!

Gerealiseerd:

- Clipper - 70m
- Schoener - 70m
- Galjoen - 70m
- Golden Tulip - 50m
- Ernst & Young - 75m
- De Maas - 78m
- Willemswerf - 88m
- Waterstadtoren - 109m
- Harbour Village I - 85m
- Harbour Village II - 65m
- Coopvaert - 105m

In aanbouw:

- Scheepmakerstoren - 88m
- The Red Apple - 127m
- Wijnhaeve - 86m

In ontwikkeling:

- UP:Town - 118m
- 100Hoog - 100m
- Boompjes 55-57 - 125m
- Kantoor De Blaak - 70m
- Toren Blaak - hoogte onbekend (Wiel Arets)
- Toren Wijnhaveneiland - hoogte onbekend (studie)
- Hoog aan de Maas - 75m
- Hilton Garden Inn

·
Illustrateur
12,975 Posts
Dat kantoorpand wat er nu staat mag er toch wel wezen. Ik had er altijd een Vancouver-gevoel bij. Niet om sentimenteel te gaan doen, maar meer om aan te geven dat er in principe niets mis mee was. Ik zag liever wat op de oostpunt van het Noordereiland wat veranderen.

·
Registered
18 Posts
Volgens mij had OMA zelf tot een jaar of 10-15 geleden haar kantoor in dit gebouw. Ik meen me te herinneren dat rechts op de begane grond altijd maquettes en tekeningen te zien waren.

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #16
Tja, oosthoek Noordereiland is nauwelijks een locatie als deze. Ik had liever het pand links hiervan ontwikkeld zien worden, maar met wat we hier voor terugkrijgen kan ik ook goed leven :)

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #17
Volgens mij had OMA zelf tot een jaar of 10-15 geleden haar kantoor in dit gebouw. Ik meen me te herinneren dat rechts op de begane grond altijd maquettes en tekeningen te zien waren.
Misschien willen ze wel terug :)
Met uitzicht op De Rotterdam en andere architectonische hoogstandjes lijkt me dat voor een groeiend bureau niet verkeerd.

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #18
1 - 20 of 2831 Posts