Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zullen wel meer mensen hier bekend mee zijn, maar Google Earth en Google Maps hebben sinds een aantal jaren een gedetailleerde 3d-kaart voor een aantal Nederlandse steden. Aangezien deze kaarten gebaseerd zijn op luchtfoto's in plaats van met de hand gemaakte 3d-modellen zijn ze een stuk realistischer. In de afgelopen jaren zijn bijna alle grotere Nederlandse steden zo virtueel toegankelijk geworden.

Aangezien de kaarten zijn gebaseerd op uitgebreide en dure luchtfotografie, en aangezien deze eens in de zoveel jaar moeten worden bijgewerkt (volgens mij minstens deels op kosten van de gemeente zelf)

·
Registered
4,059 Posts
Misschien beter voor het Ojajoh gedeelte?

Maar ik gebruik dit bijna dagelijks en kwam er 2 weken geleden achter dat het niet meer werkte. Op een hulpforum van google werd mij verteld dat er een soort glitch is sinds een update. Door deze glitch zijn er van verschillende steden over de wereld het 3D model verdwenen. Dit is volledig random gebeurt en ze schijnen er veel moeite mee te hebben om het op te lossen.

Ondertussen baal ik er verschrikkelijk van, want gebruik het voor van alles en nog wat.

·
Registered
4,059 Posts
Daarnaast wordt het gemaakt door een combinatie van hun google streetview autos die zowel scannen als fotograferen, en satellieten. Lijkt me niet dat iemand hier voor moet betalen omdat ze er geld aan verdienen. Allerlei soorten bedrijven maken gebruik van hun data en zelf gebruiken ze het ook voor nog meer dan dat waarschijnlijk openbaar is.

Data is geld.

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #5 ·
2007, ja. Er wordt blijkbaar niet de moeite gedaan om de satellietfoto's te updaten. Buiten de Randstad zijn ze naast oud vaak ook erg wazig.
Ook raar, trouwens, dat relatief grote steden zoals Utrecht en Almere géén 3d-kaart hebben terwijl andere, kleinere steden er wel een hebben. En als Leidenaar voel ik me ook verplicht om me te storen aan het feit dat Leiden de laatste (en dus enige) stad in Zuid-Holland is die er geen heeft.

·
Registered
5 Posts
Het is idd teleurstellend dat Google het niet nodig vindt om een update te geven aan Rotterdam terwijl het zo'n metamorfose heeft ondergaan

·
Registered
14,151 Posts
Er is meer dan Google: https://www.bing.com/maps
Voor bird's eye view: 1 keer klikken met rechter muisknop. Rotterdam is normaal zichtbaar in 3D. Wel zijn het relatief oude kaarten voor 3D. De zogenaamde basiskaart is van 2017 en dus wel behoorlijk bij de tijd.

·
Registered
4,059 Posts
Er is in je werkbalk een klokje die je aan kan tikken. Dan verschijnt er een soort bar waar je de timeline kan zien van de verschillende versies. Door hier doorheen te lopen kan je de fotos kiezen uit de periode die je wilt.

Nu wilt het zo zijn dat de kwaliteit per locatie en per tijd varieerd. Oftewel we hebben voor het laatst in 2007 een perfecte wolken vrije dag gehad ;)

Maar de prioriteit ligt op 3D en die is praktisch up-to date. Het lijkt me dat Leiden vanzelf wel een keer aan de beurt is. Je kan niet heel de wereld in 1x scannen. Rotterdam was de eerste, daarna Amsterdam, Den haag en Groningen dacht ik. Eén voor één komen er meer bij.

Alleen wanneer het Rotterdams 3D model wegvalt ben je ineens weer aangewezen op oudere technieken of oude fotos. En dan zie je maar weer hoe verwend we zijn.

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Er is meer dan Google: https://www.bing.com/maps
Voor bird's eye view: 1 keer klikken met rechter muisknop. Rotterdam is normaal zichtbaar in 3D. Wel zijn het relatief oude kaarten voor 3D. De zogenaamde basiskaart is van 2017 en dus wel behoorlijk bij de tijd.
Ik weet wel dat Bing op een gegeven moment ook erg gedetailleerde luchtfoto's had, terwijl Google alleen nog de satellietfoto's had. In Bing kon je ook al in stappen van 90 graden rondkijken. Jammer genoeg lijkt dat nu niet meer in de zelfde vorm te bestaan, want nu moet je voor iedere straat een aparte foto laden.

·
Ad crumenam
6,155 Posts
Ondertussen is het nog steeds niet opgelost. Elke grote Nederlandse stad in 3D, behalve Rotterdam. We zijn er weer mooi klaar mee :)

·
Registered
34,825 Posts
^^ Ondertussen op Apple Maps: ;)

• Like
Reactions: Eric Offereins

·
Registered
4,059 Posts
Er zitten ook nog erg veel glitches in.
Heb dus het gevoel dat het team achter google earth er wel vaart achter heeft gezet.
Ondanks dat het dus zo ontiegelijk lang heeft geduurd.

·
We exist
U/C
3,319 Posts
Het 3D-gebied rond Rotterdam is uitgebr... Oh toch niet. Dezelfde fout als eerder in Tilburg en Maastricht (maar ook Sungai Petani en Cebu) van afgelopen winter treedt weer op, die waren na een maandje opgelost. Onder andere Barendrecht, Ridderkerk, een deel van Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam, Krimpen, Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Bergschenhoek, Schiedam, Vlaardingen en verschillende buitenwijken van Rotterdam zijn getroffen door de bug.

De bug zie je doordat de beelden alleen in 2D zijn terwijl het kleurengamma en de scherpte overeenkomen met het 3D-gebied, waarbij je het verschil niet ziet als je het loodrecht van bovenaf bekijkt (terwijl de meeste 3D-beelden heel duidelijk afsteken)

·
Registered
4,059 Posts
^^ Ik begrijp niet wat je bedoeld.

Sinds het model er uit heeft gelegen zijn er slechts maar een paar wijken van Rotterdam terug gekomen. Voorheen was tot aan Spijkenisse is hoge kwaliteit 3D. Nu is zelfs Rotterdam centrum nog vol met afwijkingen en veel zwaarder te verwerken door een pc dan andere steden.

Aangezien het een paar maanden heeft gekost om het model terug te brengen, zal je ook nog wel een tijdje moeten wachten voor alle omringende dorpen terug zijn.

·
We exist
U/C
3,319 Posts
^^ het genoemde gebied is de afgelopen maanden niet in 3D geweest, langer dan het centrumdeel van Rotterdam/Rijnmond. Nu zijn sinds een paar dagen weer vlijmscherpe en moderne beelden te zien, maar kijkend naar de kleuren en scherpte van de beelden zie je dat deze niet afwijken van de beelden die je in veel steden ziet als je op 2D overgaat.

Het probleem is dat hierachter ongebruikts/onjuist verwerkte 3D-beelden schuilgaan. Dit is een tijdje geleden ook gebeurd in Tilburg en Maastricht. Alles was opeens vlijmscherp en felgekleurd, maar je kon zien dat het niet klopte. Toen zijn de beelden tijdelijk offline gehaald en kort daarna kregen we de beelden van beide steden in 3D te zien zoals altijd al de bedoeling was met het beeldmateriaal.

Let wel: niet alle steden hebben hetzelfde 3D-beeldmateriaal voor het weergeven van 2D-beelden, dit wanneer alternatieven voor het laatstgenoemde recenter zijn en minimaal even scherp.

·
Registered
14,151 Posts
Aangezien het een paar maanden heeft gekost om het model terug te brengen, zal je ook nog wel een tijdje moeten wachten voor alle omringende dorpen terug zijn.
Waarom duurt dat zo lang? Het zijn uiteindelijk toch ingekochte foto's die ingeladen moeten worden?

·
Illustrateur
13,124 Posts

In Google Earth Pro lijken er nog steeds problemen met de 3D modellen.
Hier kun je oa 3D modellen zien:
- Fotorealistisch (ingemeten met luchtfoto's)
- Grijs (geen idee waar die vandaan komen)
- Bomen (in Rotterdam uberhaupt niet uitgewerkt zo te zien)

De eerste (Fotorealistische modellen) zitten er sporadisch in. In Google Maps 3D versie zijn actuelere beelden te vinden, maar die lijken niet met elkaar gekoppeld. Overigens is de weergave in Maps minder gedetailleerd (Euromast is de helft kwijt) maar wel completer.

Is er inmiddels een betere versie van Google Earth beschikbaar?

1 - 20 of 21 Posts