SkyscraperCity banner

1 - 20 of 5002 Posts

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
projectsite: stadskantoor

5 mogelijke architectenbureau's (23 mei 2009 bekendgemaakt):
Claus en Kaan
mecanoo icm Wubbo Ockels
Meyer en van Schooten icm architectenbureau Fritz
OMA icm ABT
SeARCH icm Christian Müller

==========================================

bron: Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam

Herontwikkeling Stadskantoor en omringende panden
Het college van B&W heeft in december 2004 besloten tot sloop en herontwikkeling van het Stadskantoor. Dit heeft ook gevolgen voor de panden die onlosmakelijk zijn verbonden aan het Stadskantoor. Het gaat hier om de panden aan de Rode Zand 14 t/m 18 en de bedrijven die gevestigd zijn aan de Meent 119 tot en met 133.

Het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam en de Dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting voeren een studie uit naar de mogelijkheden van herontwikkeling.
De mogelijke herontwikkeling van het Stadskantoor staat al enkele tientallen jaren ter discussie. De huidige huurders zijn per brief over de recente beslissingen geïnformeerd.

34,819 Posts
Van die prijsvraag van fountainhead zijn meer dan honderd ideeen voor de locatie gekomen, en dan gaan ze een studie doen naar de mogelijkheden. :bash:

Ik verwacht weinig spectakels op deze plek...

·
Administrator
30,073 Posts
Leuk, een studie uit naar de mogelijkheden van herontwikkeling. Die prijsvraag van een paar jaar geleden is dus achteraf gezien weggegooid geld geweest.

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #7 ·
't lijkt er op dat het serieus wordt

bron: BDS-R'dam (Raadsinformatie,
Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2005, kwartaal 1, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 15 maart 2005, Replijst/Themaplanning, Replijst commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 15 maart 2005)

080305 (Harbers)
0294 De commissie ontvangt bericht over de stand van zaken ten aanzien van de besluitvorming rond de vervanging van het Stadskantoor door een andersoortige bebouwing, dit naar aanleiding van de opzegging van huurcontracten van winkeliers aan de Meentzijde, waarbij melding is gemaakt van een collegebesluit van december 2004
Pf.houder Pastors
29 maart 2005
========
advies: Coolsingeltoren bouwen
tijdelijk naar Coolsingeltoren
nieuwe locatie ontwikkelen
verkassen naar nieuwe locatie
Coolsingeltoren overdragen aan de markt

·
The only way is up
86,113 Posts
Pastors for mayor volgend jaar !!! :cheers: :cheers:
Waarom een ontwerpwedstrijd voor een stadskantoor als je de oplossing pal
voor je deur krijgt? Dat heb ik al eerder gezegd, misschien kijkt hij ook op dit forum :D

·
Registered
326 Posts
Eindelijk worden de gedrochten gesloopt. Geweldige lokatie achter het stadhuis.

·
Het Stuiterkonijn
316 Posts
advies: Coolsingeltoren bouwen
tijdelijk naar Coolsingeltoren
nieuwe locatie ontwikkelen
verkassen naar nieuwe locatie
Coolsingeltoren overdragen aan de markt
Als ze dit advies geven.... waarom bouwen ze gvd die coolsingeltoren dan niet gelijk nu? Als de economie dan goed aantrekt kunnen ze de toren aan de markt overdragen..

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #11 ·
@ Dukebas, sorry voor het ontstane misverstand, jouw quote was mijn persoonlijke advies :)

·
Helder
2,689 Posts
Is het een locatie waar 70+ gebouwd mag worden? Lijkt mij wel, maar de Witte Keizer mocht ook niet hoger.. :(

·
The only way is up
86,113 Posts
^^ Het stadskantoor staat dacht ik ergens achter het stadhuis en valt dan binnen het
gebied met max 70 meter (corrigeer me maar als het fout is), Coolsingel zou er bijna
schuin tegenover komen, zonder hoogtelimiet. Vandaar dat ik die liever zie komen. :)

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #14 ·
pdf-je:

bron: BDS - Rotterdam (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2005, kwartaal 2, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 12 april 2005, Doorlopende lijst van ingekomen stukken, Amovering Stads kantoor)

Amovering Stads kantoor

planontwikkeling nu opgestart
lege oplevering per 1 januari 2007
medio 2007 start herontwikkeling

·
Registered
311 Posts
Wat is er eignelijk mis het het huidige stadskantoor? Ben er laatst langs gelopen, maar er zat niet direct een stempel "Slopen" op, maw het is mij niet opgevallen dat het gebouwslooprijp is?

34,819 Posts
Het staat er goed bij, maar is zo lelijk als de nacht. Zo naast het stadhuis moet een mooi gebouw komen, liefst met een stukje plein/hoogwaardig groen ertussen.

·
Registered
2,880 Posts
Dat jaren 50/60 ding, dat is nog wel een leuk ding. Alleen dat lelijke pand daarachter. Dat mag tegen de vlakte.

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #19 ·
dit had ook bij markthal gepost kunnen worden:

bron: BDS - Rotterdam (Raadsinformatie, Ter besluitvorming aangeboden, Beantwoording schriftelijke vragen van raadsleden door burgemeester en wethouders, Beantwoording van de schriftelijke vragen van de heer drs. A.d.l. Silva inzake de gevolgen van waardedaling van kantoorpanden) - 31 mei 2005

In dit cijfer is niet meegenomen het CEBECO-pand (circa 10.000 m²) aan de Blaak dat recent vanuit de tijdelijke aan de permanente portefeuille is toegevoegd hetzij als vervangende huisvesting van de scholen aan de Grote Markt hetzij als tijdelijke vervangende huisvesting ten behoeve van de herbouw van het stadskantoor.

·
Registered
1,159 Posts
Eric Offereins said:
Pastors for mayor volgend jaar !!! :cheers: :cheers:
Waarom een ontwerpwedstrijd voor een stadskantoor als je de oplossing pal
voor je deur krijgt? Dat heb ik al eerder gezegd, misschien kijkt hij ook op dit forum :D
Gelukkig maar voor ons Rotterdammers dat mensen niet vanuit Amersfoort onze burgemeester mogen kiezen.

Leuk dat te zien is dat het er van gaat komen.
De vraag is alleen hoe ze dit architectonisch gaan aanpakken. Met het postkantoor en het stadhuis er zo voor. Het is misschien wel de tweede lijn, maar ik vind wel dat, afhankelijk van de architectonische schoonheid, iedere hoogte toelaatbaar moet zijn.

1 - 20 of 5002 Posts