Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 256 Posts

·
Registered
896 Posts
Discussion Starter · #1 ·
van ad.nl

Topsportcentrum wordt 'megatelevisie'
ROTTERDAM - De uitbreiding van het Rotterdamse Topsportcentrum wordt van buiten een megatelevisiescherm.
afbeelding vergroten De nieuwbouw bij het Topsportcentrum wordt tevens 'mega-televisie'.

ILLUSTRATIE GEMEENTE ROTTERDAM
De gevel van de zeven verdiepingen tellende nieuwbouw bestaat uit zwarte lamellen, voorzien van led-lampjes. Daarmee kunnen afbeeldingen en bewegende beelden worden getoond. Dat kunnen reclames zijn, oude foto’s uit het gemeentearchief maar ook wedstrijden van Feyenoord, als de naastgelegen Kuip is uitverkocht.

Dat bleek gisteren bij de presentatie van de uitbreidingsplannen voor het Topsportcentrum. Daarmee is een investering gemoeid van 42,7 miljoen euro, waarvan de gemeente bijna 24 miljoen euro voor haar rekening neemt. Dat is 10 miljoen euro meer dan eerder gedacht. Volgens wethouder Lucas Bolsius (sport, financiën) komt dat door onder meer hogere grondstofprijzen en dure arbeidskrachten.

Het uitgebreide sportcentrum krijgt een extra topsporthal met duizend zitplaatsen, meer ruimte voor ‘gewone’ sportverenigingen, meer horeca en extra parkeerplaatsen. Ook de sportafdeling van het Albeda College neemt zijn intrek in het nieuwe gebouw, dat van buiten oogt als een grote, zwarte doos.

Bolsius denkt dat zowel topsorters en breedtesporters van het vernieuwde centrum kunnen profiteren. Hij hoopt bovendien op meer Rotterdamse topsporters, iets wat de investering van bijna 43 miljoen euro ook wel waard is.

Bouwbedrijf BAM gaat de uitbeiding uitvoeren. Deze bouwer wilde dat al eens eerder doen, maar kreeg toen nul op het rekest van de gemeente omdat het teveel geld wilde. BAM doet het nu voor 2,2 miljoen euro minder. De bouw start volgend jaar en moet in het tweede kwartaal van 2010 zijn afgerond.

·
Captain
3,358 Posts
Dit is leuk ja. Helemaal ook vanwege het aangezicht, als je v.a. de Stadionweg richting De Kuip aan komt rijden. Ben benieuwd of het veel volk zou trekken, mocht een wedstrijd uitverkocht zijn. Zou wel stoer zijn i.i.g.. Maar eerlijk gezegd is het daar de locatie nou ook weer niet naar. Dan kunnen ze zo'n megascherm beter ergens downtown plaatsen en op die manier een verbinding met De Kuip in stand houden.
En nou maar hopen, dat 't niet dusdanig spectaculair wordt dat de automobilisten op de Stadionweg worden afgeleid en daardoor brokken gaan maken. Maar gezien het huidige spel van Feyenoord zal het zo'n vaart niet lopen.

·
Registered
14,151 Posts
Een heel leuk idee! Eindelijk! :)
En dat nog wel terwijl twee weken terug een forummer zat te vertellen dat een videoplafond als in Beijng veel te duur zou zijn in Nederland.

·
Captain
3,358 Posts
Bijzonder, maar eerlijk gezegd zie ik zoiets liever in het cenrum van de stad staan.
Geloof mij,..... Ik denk dat we met de huidige ontwikkelingen, daar nog niet eens zo heel erg lang op hoeven wachten.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Op het eerste oog zie ik dit niet als een toegevoegde waarde voor het centrum. Zal een dode boel gaan worden om dat gebouw. Geen verblijfsklimaat dus. Hopelijk zit ik er naast.

·
Registered
34,824 Posts
Goed nieuws dat de plannen voor de uitbreiding van het Topsportcentrum nu bekend zijn. De sportcluster wordt daardoor weer aanzienlijk versterkt en de positie van Rotterdam Sportstad wordt hierdoor weer beter.

Architectonisch is de uitbreiding wel bijzonder als je nu bekijkt hoe het huidige Topsportcentrum er uit ziet. Dat wordt een aardig contrast. Ik ben benieuwd hoe over een paar jaar de "400 meter ijsbaan" (als onderdeel van het Stadionpark) hiermee gaat harmoniseren of juist contrasteren.

Ik ben in elk geval blij dat het gebouw er komt. En Feyenoord wordt nu "gedwongen" te verhuizen qua trainingslocatie. Dat wilden ze zelf ook al en is ook keihard nodig om terug aan de top te komen. En de sentimentele fans die graag wilden dat de trainingen zoals altijd voor de huidige Kuip zouden blijven, kunnen nu Feyenoord zelf niet de schuld van de verhuizing geven!

·
der Niederländer
5,190 Posts
Op het eerste oog zie ik dit niet als een toegevoegde waarde voor het centrum. Zal een dode boel gaan worden om dat gebouw. Geen verblijfsklimaat dus. Hopelijk zit ik er naast.
Ik doelde meer op de gevel die ik liever in het centrum van de stad zie verschijnen, niet zo zeer de functie.

·
Registered
14,151 Posts
Wacht maar tot dit af is, ik verwacht er niet zoveel van.
En waarom dan wel?
Ik denk dat we het steeds meer zullen zien, dat licht- en videotechnieken grootschalig op nieuwe wijzen toegepast gaan worden in de bouw. Dat zal niet zozeer een kwestie van centen zijn, maar eerder van de wil om het te doen. Die wil is hier gelukkig aanwezig.

34,938 Posts
Kan me nog de waanzinnige teksten voor de geest halen over de KPN toren, waar een videoscherm op zou komen die met de stad zou communiceren. Reclame van alles. Het is niet meer geworden dan wat armoedige groene lampjes die niet mogen bewegen als het donker is. Dit is niet het land voor dit soort fratsen, zeker niet als je de zuinigheid erbij telt, maar misschien heb ik ongelijk, we zullen zien.

·
Registered
14,151 Posts
^^
De KPN-toren heeft geen videoscherm en volgens mij was dit ook nooit de bedoeling. De techniek is inmiddels veel en veel verder en dus zijn er nieuwe mogelijkheden.
Nederland is inderdaad behoorlijk energiezuinig, maar dit videoscherm zal ook wel energiezuinig zijn. Er is heel veel mogelijk. :) En wie weet, verandert dit gebouw wel de mening van veel mensen. Vergeet niet dat Rotterdam nog niet zo heel lang geleden nog erg dorps was. Mensen moeten wennen aan de moderne stad. Dat kost gewoon wat tijd.

·
Captain
3,358 Posts
Authenciteit is hier ver te zoeken inderdaad. Sprak laatst nog iemand, die op De Veranda woonde en zich daar ook over beklaagde. En in principe had ze ook wel gelijk. Het is allemaal zo 'kunstmatig stedelijk' daaro. Een mega sportwinkel, megabioscoop. 3 Aziatische restaurants, een K.F.C., nóg een mega-sportwinkel, etc., etc..
Doch, als je alles bij elkaar optelt kan die 'kunstmatige stedelijkheid' in dit gebied zeer heilzaam zijn. Verkeerstechnisch is het altijd al druk rondom de Stadionrotonde. Ik denk dat ze nu gewoon de basis aan het leggen zijn voor de Nieuwe Kuip. En op de één of andere manier lijkt men daarin te slagen, want het wordt er alleen nog maar drukker. Zie dat hele stadiongebeuren nou maar gewoon als een voorproefje op het èchte stadscentrum en het komt allemaal wel goed.

·
Moderator
15,264 Posts
Vorige week was er volop activiteit op deze locatie, nu is het weer stil, dit is het resultaat van de graafwerkzaamheden:

1.

2.

3.

4.

·
Registered
34,824 Posts
Ik wist niet dat ze al begonnen waren! Dat is goed nieuws! Morgen loop ik er sowieso langs (Feyenoord-NEC) dus dan zal ik de laatste situatie ook even aanschouwen. Alhoewel er nog niet veel te zien is. :D

·
Martin
2,587 Posts
mooi plan! zouden ze echt er al aan gaan beginnen. ik denk het niet, want ik heb er verder nog nergens wat over gelezen.

1 - 20 of 256 Posts