Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 201 Posts

·
Registered
387 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik zag dit nergens nog gepost, maar het lijkt me zeker een eigen draad waard:

Toren Grand Hotel Central te Rotterdam
Knevel Architecten werkt in opdracht van de Van Herk Groep aan de herontwikkeling van Grand Hotel Central aan de Kruiskade te Rotterdam. Uitgangspunt hierbij is het intact houden van de vooroologse gevel.

Link oorspronkelijk bericht: http://www.knevelarchitecten.nl/-vp-287.html

Deze ontwikkeling wordt ook woensdag besproken in de welstand:
7.6 Kruiskade 12, Centrum (1
e behandeling) (20 min) 16:50
Omschrijving: Herontwikkeling Grand Hotel Central
Ontwerp / opdracht: John van de Weg (Knevel Architecten)
Dossier: OLO 3755363 (conceptaanvraag)
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/welstand/AG180711-internet.pdf

Een tijd geleden (in 2015) was een afbeelding vrij gekomen van een ander ontwerp van de hand van Klunder Architecten, wat klaarblijkelijk afkomstig was van een uitgeschreven ontwerpwedstrijd. Zie o.a. http://www.rtm-xl.nl/2015/04/herontwikkeling-grand-hotel-central/

·
Martin
2,611 Posts
Kanonne...kan het ambitielozer dan dit? Het enige positieve dat ik kan bedenken is het behoudt van de gevel van het hotel. Verder een saai, wit, veel te laag, suf blokje.

·
Crooswijkert
5,822 Posts
Verschrikkelijk ontwerp. Terug naar de jaren '50, dus welstand zal er wel van kwijlen maar ik vind dit totaal geen ambitie uitstralen.

·
Registered
387 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Heel matig, in alle opzichten :( Het enige positieve wat ik er aan kan vinden is dat er iets gebeurt hier.
Laat ik voorop stellen dat dit voor mij ongeveer het enige pand in Rotterdam is waar niet per sé een skyscraper op hoeft.
Ik had liever gezien dat ze hadden geprobeerd om het gebouw in oude glorie te herstellen (inclusief interieur) en er bijvoorbeeld een boutique hotel van hadden gemaakt dat werkelijk de naam Grand eerbiedigde. Mogelijk was een beperkte optopping daarbij nodig geweest om enkele extra faciliteiten aan te bieden.
Het huidige Grand Hotel Centraal is vergane glorie, maar het is wel een vooroorlogs gebouw en heeft zeker bijzondere elementen die hadden kunnen worden herstelt.
Maar goed als je dan toch besluit om alles achter de façade te slopen, doe het dan voor iets heel bijzonders (zie de ontwikkelingen bij het Postkantoor), niet voor een saaie en inwisselbare toren als dit.

·
Registered
5,238 Posts
Ik vind het er anders best goed uitzien, en zou niet weten waarom een naar achterliggende toren zonder plint extreme architectonische schoonheid zou moeten hebben.

Wat ik wel bedenkelijk vind is dat de render niet overeenkomt met de huidige gevel van het Grand Hotel op tal van punten. Kijk maar naar de kozijnen, balkons, hoofdingang op de begane grond en de kroon. Gaan ze de oude gevel alsnog slopen?

·
Registered
35,102 Posts
^^ Uit de openingspost:

Uitgangspunt hierbij is het intact houden van de vooroologse gevel.

·
Banned
2,779 Posts
Past wel lekker in de directe omgeving. De omgeving Lijnbaan lijkt door het gebrek aan echte hoogbouw een enorm gat in het centrum, en "torens" van deze hoogte doen toch vrij veel om het straatbeeld hier op te vullen. Ik had hier liever ook 30+ verdiepingen gehad, ja, maar een beetje dichtheid in dit deel van de binnenstad is hard nodig en met een stuk of 5 van deze soort kom je al best een flink eind.

·
Delirious Rotterdam
949 Posts
Omdat de vooroorlogse gevel er nog staat is er niet echt de noodzaak tot bijzondere architectuur van de opbouw, het is immers geen prominente locatie zoals Post Rotterdam. De hoogte valt wel een beetje tegen. Volgens mij kun je best proberen om hier twee keer zo hoog te bouwen.

·
Registered
35,102 Posts
En dan te bedenken dat een hier ooit de Coolsingeltoren had moeten verrijzen..... :nuts: :eek:hno:
In dat project zou men de gevel van het oude hotel ook bewaard hebben en deze geïntegreerd hebben in het gehele ontwerp. Maar helaas is dat plan dus niet doorgegaan.

1 - 20 of 201 Posts