SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Employee of the Year !
Untethered Soul
1,296 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hello,

Volgende week ga ik voor een dagje naar Rotterdam, ben er nog nooit geweest, en aangezien ik maar een paar uurtjes tijd zal hebben om van de architectuur te genieten, wat foto's te maken, de stad te ontdekken, kan ik wat raad gebruiken.... kwestie dat ik niet te lang hoef rond te lopen om uiteindelijk het verkeerde deel van Rotterdam te hebben bezocht.

Vanaf welke locatie kan je best de mooiste panorama's op foto vastleggen? Ik neem aan dat je vanaf Noordereiland het mooiste zicht hebt op de skyline?

Zijn er bepaalde gebouwen waar je tot boven in kan op een platvorm, voor een panoramisch zicht? Eventueel een skybar of restaurant?

Zijn er leuke locaties met spectaculaire graffiti werken?

Alvast Bedankt !

·
Registered
34,644 Posts
Dit kun je veel beter in Café Ojajoh of in het algemene hoogbouwcafé posten.

·
Registered
1,077 Posts
Beste uitzicht op de Skyline

Het beste uitzicht heb je natuurlijk vanaf de Euromast en m.i. vanaf de kades (Parkkade, Westerkade en Willemskade (vanaf later in de middag, zon in het westen). In de ochtend is het Rijnhaven metrostation een goede plek, of meer algemeen de Rijnhaven.

Andere leuke plek in de ochtend is de brug van het Noordereiland naar de kop van Zuid of de brug bij Oostmolenwerf (zicht op Red Apple, Witte huis, etc). Een en ander is ook weersafhankelijk (wel of geen zon).

Vanaf Westerkade

Erik

·
Registered
1,047 Posts
Wat betreft de plaatsen waar je hoog kan komen is de Bijenkorf Parkeergarage misschien interessant voor je. Hier kan je 8 hoog komen en foto's maken van de gebouwen aan het Central District en Blaak.

Voor de echte mooie uitzichtlocatie raad ik je toch aan wat geld te betalen voor de entree van de Euromast.

Vanaf de grond is het Noordereiland een goede plaats voor Skyline foto's. Ook het Leuvehoofd is goed als de de Wilheminapier en Erasmusbrug wilt fotograferen.

·
Registered
1,039 Posts
Rotterdam is een redelijk uitgestrekte stad, zeker als je naar de randen van het centrum wil voor de uitzichten die genoemd zijn. Het is daarom handig dat je voor e7,50 een fiets kan huren. Ga hiervoor naar de achterzijde van het station. Dan kun je ook naar bijvoorbeeld de Kralingse Plas gaan, waar je bij de molens ook mooie plaatjes kunt schieten.

Andere aanrader: op het terras op het achterdek van de SS Rotterdam

34,876 Posts
Het is in ieder geval leuk de Erasmusbrug en de Willemsbrug te lopen, en dan natuurlijk ook de Wilhelminapier mee te pakken. Verder is de Euromast wel een must do en dan kan je gelijk het prachtige historische Scheepvaartkwartier mee pakken met mooie uitzichten op Erasmusbrug en Kop van Zuid.

Verder kom je als je via de Willemsbrug loopt ook vanzelf bij de Kubuswoningen.

Op mooie dagen is ook het dakterras open van cafe Engels naast het station. Hier heb je dan ook een mooi uitzicht over de stad. In cafe Engels zit ook een kleine Tourist info als je met de trein komt. Je kan daar het rondje architectuur gratis afhalen (met kleine plattegrond), en ook een handige city map voor een euro.

De grote Tourist info op de Coolsingel is misschien ook nog leuk, daar staat een grote maquette van de binnenstad en enkele maquettes van bouwprojecten in de stad.

Mocht je behalve skylines en hoogbouw nog wat leuke straten willen bezoeken dan zijn de Witte de Withstraat, De Meent en de Nieuwe Binnenweg wel de leukste straten.

Verder is er ook nog een erg mooie tentoonstelling in het NAI in het Museumpark over Making City in het kader van de Internationale Architectuur Biënnale, met ook een mooie bijdrage van Vlaanderen trouwens.

Als je op een zaterdag of een woensdag komt is het ook nog mogelijk om de toren van de Laurenskerk te beklimmen met een geweldig uitzicht. Woensdag 14u, zaterdag 13u en 15u.

Kortom, een paar uurtjes is uiteraard veel te kort. :cheers:

Succes!

·
Registered
3,157 Posts
@Bulevardi. Dat wordt even puzzelen. Rotterdam is breed opgezet zoals Brussel met grote lange straten en boulevards.
Maar gezien je voor locaties gaat om de skyline goed te zien.
Kom je met de trein binnen of met de auto?

Skyline locaties met restaurant, Euromast is je eerste keus, Willemsbrug(1 van de mooiste uitzichten), Erasmusbrug, Vanaf metrostation Rijnhaven en Maashaven zijn ook mooie foto's te nemen vanaf het metro perron. En de rit ertussen geeft ook een indrukwekkend beeld.
Dan heb je nog Wilhelminapier, Rotterdam CS gebied en de binnenstad zelf.
Met van auto vanaf de Zuid naar Noord rijden via de Brienenoordbrug en dan richting het centrum gaan via de Maasboulevard geeft ook mooie plaatjes.

Meer haal je niet uit een paar uur. ;)

·
Employee of the Year !
Untethered Soul
1,296 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Wel, ik kom toe met de trein in Rotterdam CS, en eigenlijk ben ik er een hele dag.
Maar aangezien ik een kinderwagen met baby en vrouw meeneem, reken ik dus maar "een paar uur" voor foto's en ronddolen, en niet een hele dag ;-)
Doch, de komende jaren zal ik wellicht nog een paar keer naar Rotterdam komen hoor.

In elk geval al veel leuke tips gekregen. Ik zal alvast al een wandeltochtje uitstippelen :)
Nu enkel nog nadenken over welke lens ik best meeneem op mijn toestel.

·
Registered
12,835 Posts
Je kunt natuurlijk ook gewoon de Spido nemen en je rond laten varen. Dat is wellicht makkelijker als er een wandelwagen en vrouw mee komt. Voor wat spectaculairder werk heb je de watertaxi (met gele daken) die je zowel bij Hotel New York, de SS Rotterdam en de Euromast af kan zetten.

·
Registered
45 Posts
Probeer ff de bovenste etages van het sint franciscus ziekenhuis. wel beetje raar om een ziekenhuis in te lopen om foto;s te maken, maar het is wel 1 van de mooiste plekken vind ik zelf om te skyline in "opgevulde opstelling" te bewonderen!!
Anders de Van Brienenoordbrug, geweldige plek ook.
Vanaf Maasboulevard is het ook errug mooi!!

1 - 14 of 14 Posts