SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: verbouwing Sportpaleis Ahoy

137332 Views 504 Replies 93 Participants Last post by  Eric Offereins
In december 2005 zijn er reeds plannen gepresenteerd om het laatste deel van het Ahoy complex eveneens te herontwikkelen. Ik heb het natuurlijk over het Sportpaleis zelf. Alle renovaties en uitbreidingen betreffende het Ahoy complex ten spijt, het sportpaleis is van binnen vrijwel nog volledig intact zoals het in de jaren 70 al was.

De herontwikkelingsplannen zouden uit een renavatie en uitbreiding van het Sportpaleis omvatten. Die is ook hard nodig gezien de concurrentie want overal in Europa schieten de grote sport- en concerttempels als paddestoelen uit de grond. De voorsprong die Rotterdam ooit had met het Ahoy complex is danig geslonken (nationaal) en totaal verdwenen internationaal.

Verdere bedreigingen komen uiteraard uit Amsterdam waar de nieuwe Music Dome (hij ziet er meer uit als een Music Box) naast de Amsterdam ArenA zal gaan worden ontwikkeld maar ook in andere plaatsen in Nederland ontstaan steeds meer zalen waar evenmenten kunnen worden gehouden. Denk eens aan het "oude" Compaq gebouw in Gorinchem. Een gebouw dat natuurlijk nog behoorlijk nieuw is.

Ik weet dat er twee architectenbureaus (Zwarts & Jansma en Merkx+Girod) nu aan de herontwikkeling van het Sportpaleis werken. Maar na de schetsen van 2005 heb ik helemaal niets meer gezien. Toen was het plan ook de verbouwing in 2007 uit te voeren. En als dat niet haalbaar zou zijn, zou het in 2008 moeten gebeuren. Nu is het 2008 en het blijft bijna angstig stil rondom dit voor Rotterdam wederom belangrijke project. In diverse publicaties op internet staat nu weer 2009 als jaar waarin het uitvoeren van de werkzaamheden zal plaatsvinden.

Mijn vragen: Wie weet er meer van de actuele status van dit project? Wie heeft er eventueel al nieuwe renders gezien?

Ik ben benieuwd of iemand vanuit het SSC.com netwerk al aan wat meer informatie is gekomen. Ik weet dat er al eerder over deze aangekondige verbouwing een thread is geweest, maar die is inmiddels door de vertragingen behoorlijk dood. Derhalve bij deze een poging om aan meer informatie te komen en om dit onderwerp weer hopelijk wat nieuw leven in te blazen.

Ter herinnering nog even deze plaatjes:

See less See more
2
1 - 20 of 505 Posts
Hugo Borst geeft weer bouwadvies!

Na zijn pleidooi voor het behoud van de dump aan de Kruiskade, ik bedoel hier het Hotel Centraal, houft Hugo Borst nu een pleidooi tegen de renovatieplannen voor het Sportpaleisgedeelte van Ahoy. Dit onderdeel is het enige nog vrijwel in de originele staat bevinde deel van het Ahoy complex. Net als vorige keer ben ik het niet met Hugo Borst eens, maar dat terzijde.

Het is wel opmerkelijk dat het al heel lang stil is omtrent de in 2005 gepresenteerde plannen. Het niet verkrijgen van enige reactie op de openingspost hier op SSC onderstreept dit feit nog maar eens.

The Economic Development Board voor Rotterdam denkt er blijkbaar ook zo over. Vandaar dat zij zich erover geuit hebben. Nu de Music Dome naar verwachting over niet al te lange tijd daadwerkelijk in aanbouw gaat (als de kredietcrisis tenminste deze plannen niet dwarsboomt), wordt het toch echt tijd dat Ahoy zijn originele plannen gaat uitvoeren.

Of die misschien zelfs nog verbeteren zodat ze ook echt nummer 1 blijven in Nederland. Maar ja, is er wel geld voor beschikbaar? Er liep dacht ik nog een EU onderzoek m.b.t. de verzelfstandiging van Ahoy?

Anyway; hier de gedachten van Hugo Borst uit zijn column in het AD van 25 september 2008 (ik las hem echt vandaag voor het eerst):

Poten af van Ahoy

Op Euroskills 2008 hoopt mijn zoon vandaag een idee te krijgen wat hij later wil worden. ‘Iets op een vliegveld’. Verder is hij tot nu toe niet gekomen en omdat hij pas 13 is lijkt me dat geen enkel bezwaar.

Ik wil het hebben over de locatie waar Euroskills plaatsvindt, Ahoy. Hoewel ik me ontheemd voel op Zuid, ben ik als Rotterdammer gesteld op Ahoy. Kort na de opening in 1970 bezocht ik er Jeugdland. Je was een jaar of 10, je was al met vakantie geweest of je ouders hadden geen geld om op vakantie te gaan, dus ging je met een vriendje naar Jeugdland. In Ahoy bouwde je onder begeleiding een gereedschapskist of een vogelnestje, je luisterde plaatjes en stapte in een skelter. Het klinkt erg braaf allemaal en dat was het ook. In mijn herinnering werd je ook niet in elkaar geslagen in de metro. Kom daar nog maar eens om.

In 1975 bezocht ik in Ahoy voor het eerst het ABN wereldtennistoernooi. Zo heette dat toen. Wat een arena. Je zat er bovenop en de slagenwisselingen klonken prachtig. Arthur Ashe versloeg in de finale met zijn houten plankje Tom Okker. Een kwart eeuw later bezoek ik dat toernooi nog steeds, en met genoegen. Dat geldt ook voor de sporters. Vooral McEnroe haalde hier graag een frisse neus. De mooiste tennisser ooit gezien: Roger Federer.

Als poppodium, zag ik maandagavond, deugt Ahoy ook. Maar in Dichtbij lees ik wat het adviesorgaan Economic Development Board Rotterdam aanbeveelt. ‘Als Ahoy niet snel wordt verbouwd, verliest het ook de slag met andere vergelijkbare zalen in het land.’

Schei nou uit. Prince heeft Ahoy in zijn favoriete Top 5 van ideale locaties. Van Stevie Wonder geen klacht vernomen. De akoestiek is perfect. Ahoy is ruimtelijk en sfeervol tegelijk. Je zit er goed, je bent in zucht en een scheet binnen en weer buiten.

Ahoy verbouwen, jaja - en architectonisch verzieken zeker, net als De Kuip! Ahoy verbouwen is Gelul 2008.
See less See more
^ De verbouwing van Ahoy heeft enkele weken terug een negatief welstandsadvies gekregen of althans een aanzet daartoe.

Overigens moet bovenstaande droplul z'n mond houden, ik werk vaak in Ahoy en een verbouwing is HEEL hard nodig...
Daarnaast klopt zijn opmerking over het architectonisch verzieken van De Kuip ook niet, die opmerking is totaal misplaatst. De renovatie van De Kuip is destijds juist met alle behoud van en zorg voor de originele en kenmerkende details uitgevoerd. Daar is niets maar dan ook niets architectonisch aan verziekt.

Hugo Borst moet vooral dat blijven doen wat hij kan, en dat is hoofdzakelijk sportjournalistiek! Architectuur en stedebouw is zeker niet zijn sterktste punt.

On topic: Uiteraard is die verbouwing inmiddels meer dan hard nodig. Het weinige nieuws over dit topic doet mij vermoeden dat men niet al te veel haast met de plannen maakt. En dat is toch jammer!
See less See more
Hugo Borst gaat nog wat meemaken als Sparta een nieuw stadion krijgt.

Het is wel typische AD "man van de straat taal." Als we Hugo Borst mogen geloven is het Oude Luxor een zeer modern comfortabel theater en Ahoy' nog helemaal bij de tijd.:nuts:

Ik ken Ahoy' ook iets beter en het is echt zeer dringend toe aan een grondige verbouwing en gezien de ontwikkelingen elders in Nederland is een uitbreiding van de capaciteit ook hard nodig.

De Kuip is nou net een voorbeeld van hoe met liefde voor het orginele bouwwerk een verbouwing en modernisering juist nog meer status en uitstraling geeft aan een gebouw. Juist die verbouwing heeft de Kuip gemaakt tot één van de mooiste stadions in de wereld.
See less See more
Daarnaast klopt zijn opmerking over het architectonisch verzieken van De Kuip ook niet, die opmerking is totaal misplaatst. De renovatie van De Kuip is destijds juist met alle behoud van en zorg voor de originele en kenmerkende details uitgevoerd. Daar is niets maar dan ook niets architectonisch aan verziekt.

Hugo Borst moet vooral dat blijven doen wat hij kan, en dat is hoofdzakelijk sportjournalistiek! Architectuur en stedebouw is zeker niet zijn sterktste punt.

On topic: Uiteraard is die verbouwing inmiddels meer dan hard nodig. Het weinige nieuws over dit topic doet mij vermoeden dat men niet al te veel haast met de plannen maakt. En dat is toch jammer!
natuurlijk is de kuip wel architectonisch verziekt. van een open gebouw (het wonder van glas, beton en staal) is het een gesloten, en naar mijn smaak, lelijk amorf blok geworden. de aanpassingen zijn alleen zodaning gedaan dat deze op betrekklijk eenvoudige wijze ongedaan gemaakt kunnen worden, zodat het oude wonder weer tevoorschijn komt.

wat mij betreft heeft HB wel een punt, die jaren 70 uitstraling is voor dit gebouw zo gek nog niet.
See less See more
wat mij betreft heeft HB wel een punt, die jaren 70 uitstraling is voor dit gebouw zo gek nog niet.
Punt is dat die jaren 70 uitstraling ook terugkomt in de apparatuur, catacomben etc. Wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik je aanraden er zeker eens te gaan kijken (achter de schermen dus) en je zult van mening zijn dat er echt iets moet gebeuren.
Gezien alle ontwikkelingen elders in Nederland met grote en middelgrote zalen zal er ook meer toeschouwerscapaciteit moeten komen. Een sfeervol Ahoy' zonder concerten en grote evenementen is ook zo saai immers.
See less See more
^^ Dat de Kuip een stuk geslotener is geworden is hoofdzakelijk een gevolg van het verwijderen van het glas aan de bovenzijde van de tribunes van de eerste ring. Helaas heeft men indertijd als antwoord op het toegenomen vandalisme tot het plaatsen van blauwe (!) Trespa-platen (rondom het stadion geplaatst) en grijze metalen afdekplaten besloten. Het glas was te duur, onderhoudsgevoelig en te gevaarlijk geworden. Deze aanpasing is echter al in de jaren tachtig uitgevoerd en heeft op zich niets met de grote renovatie van 1994 te maken.

Die renovatie is en blijft in mijj ogen werkelijk prachtig uitgevoerd en met behoud van alle kenmerkende details van het stadion zoals men het aantrof toen men met de renovatie begon. Alleen waar nu in de Kuip de business units en business seats gebouwd zijn (Maaszijde), heeft men die blauwe trespa platen en de grijze staalplaten weer verwijderd. Dat zier er uiteraard veel beter uit.

Helaas was er in 1994 geen geld beschikbaar om een mooiere en weer lichtdoorlatende oplossing voor die lelijke blauwe en grijze platen te realiseren. Dus zitten die platen er jammerlijk genoeg nu nog.

Maar goed, dit topic gaat over Ahoy wat sowieso altijd een gesloten blok zal blijven. De later aangebouwde ingang richting het arena gedeelte is wel mooi uitgevoerd en lekker open dankzij het vele glas dat daarvoor gebruikt is. Mogelijk is dit een voorbode van de totale renovatie van het Sportpaleis?
See less See more
Punt is dat die jaren 70 uitstraling ook terugkomt in de apparatuur, catacomben etc. Wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik je aanraden er zeker eens te gaan kijken (achter de schermen dus) en je zult van mening zijn dat er echt iets moet gebeuren.
Gezien alle ontwikkelingen elders in Nederland met grote en middelgrote zalen zal er ook meer toeschouwerscapaciteit moeten komen. Een sfeervol Ahoy' zonder concerten en grote evenementen is ook zo saai immers.
Ik geloof zo dat er iets moet gebeuren. Elk gebouw en zeker een derglijk gebouw is na meer dan 30 jaar aan groot onderhoud toe. Maar waarom niet kiezen voor renovatie en herstel in plaats van feitelijke nieuwbouw?
See less See more
^ Loop er zelf maar eens rond, wil je die ellende herstellen dan mag je je portemonnee wel twee keer trekken. Er is enkele jaren geleden al gerenoveerd en het heeft het alleen maar erger gemaakt.
Ik was er gisteren voor het eerst (voor het concert van Coldplay). Op zich wel een sfeervolle ruimte en het geluid is goed.

Wat ze echter wel moeten verbeteren is de verkeersafwikkeling na afloop. Mijn god wat een drama was dat!! Drie kwartier er over gedaan om van Ahoy de snelweg te bereiken, omdat je 20 stoplichten op je weg tegenkomt waarvan enkele na 3 auto's te hebben doorgelaten weer op rood springen! Zet dan een verkeersregelaar in.
See less See more
^^ Grappig, die ervaringen heb ik niet. Vaak is het drukker en duurt het langer om bij Ahoy te komen dan om Ahoy weer te verlaten. Maar ik ben bekend in de regio dus ik rij soms via de Zuiderparkweg en de Slinge naar de snelweg of ga nog verder binnendoor!

Laatste keer dat ik Ahoy verliet ben ik over de gewone hoofdroute gegaan en dat verliep prima. Misschien was er een defect aan de verkeerslichteninstallatie?
See less See more
Ik was er gisteren voor het eerst (voor het concert van Coldplay). Op zich wel een sfeervolle ruimte en het geluid is goed.

omdat je 20 stoplichten op je weg tegenkomt
20??? Vanaf Ahoy' via de kortste weg kom je er vijf tegen als het goed is.
@Topaas:

Dat heb je goed: Via de korste weg. Op de heenweg ben ik ook via De Kuip er naar toe gereden, maar op de terugweg heb ik gewoon borden "Ring" gevolgd waardoor ik op de A15 uitkwam. Dat was niet bepaald de kortste route. ;)

@EPA001:

De volgende keer dat ik ga neem ik ook een andere weg.
Het betrof 1 verkeerslichtinstallatie die echt verkeerd stond afgesteld. Iedereen wilde weg via de Ring en volgde die borden. Op het betreffende verkeersplein moest je daarvoor rechtsaf. Na elke 3 auto's ging het licht weer op rood. Dan duurt het best lang voor er 500 auto's doorheen zijn.

Edit: De borden "Ring" wijzen je via de Zuiderparkweg, dan rechtsaf de Oldegaarde op, linksaf de Groene Kruisweg en vervolgens de A15 op. De kruising Zuiderparkweg en Oldegaarde was dramatisch. Volgende keer bij verlaten van de Ahoyweg rechtsaf Zuiderparkweg op, dan Vaanweg en A15.
See less See more
^^ Vreemd, normaal hebben we in Rotterdam nooit last van verkeerd afgestelde stoplichten :bash:
Ahoy sfeervol??!?!
Die mening deelt zelfs het management, die de verbouwing heeft bedacht, niet :D
^^ Als de zaal vol is, en het publiek/de artiest(en) heeft (hebben) het een beetje op hun heupen, dan is Ahoy zeker wel sfeervol. Dat het licht op het podium na dan uit is zal daar zeker ook een bijdrage aan leveren! :D :D :D
Moet er een volledig nieuwe Ahoy hal komen of renovatie? Het moet wel die Heineken Music Hall en Music Dome op alle punten volledig de baas zijn. Anders maakt Amsterdam onze muziek industrie volledig kapot.
Wat ik er van begrepen heb wordt het een grootschalige renovatie waarbij de sport en muziekfaciliteiten beide sterk verbetered worden, inclusief ook een aantal business units die tussen de eerste en tweede ring zouden moeten worden gerealiseerd. De HMH is geen concurrent voor Ahoy, die is veel te klein. De Musicdome is wel een enorme concurrent en het zal zeker heel moeilijk worden om die "achter je te houden".

Beide kunnen ongeveer 15.000 toeschouwers kwijt als ze af zijn in de vorm die nu gedacht is. De Musicdome zal geen sportfuncties krijgen, dus daar zal Ahoy altijd beter scoren. Maar qua muziek zou Ahoy het wel eens kunnen gaan afleggen tegen de Musicdome, zo reëel moeten we wel zijn. Die zaal wordt puur en alleen voor muziek ontwerpen, dat kan een echt pluspunt zijn.

Overigens maakt Amsterdam "onze muziekindustrie" niet kapot. Mojo is de grote bepalende speler hier in deze branche, en zij nemen een belang in de Musicdome en hebben officieel geprotesteerd tegen de overname van Ahoy door het management. Als reden voeren zij aan "oneerlijke concurrentie"! De gemeente Rotterdam is overigens niet bang voor die protesten. Alleen, die situatie kan ervoor zorgen dat veel concerten die nu standaard in Ahoy terecht komen, meerendeels naar Amsterdam zullen gaan. Sowieso zou Ahoy zijn "alleenrecht" gaan verliezen, maar hoeveel concerten ze werkelijk zal gaan verliezen is nog ongewis. Dat maakt de business case voor de exploitatie van het gerenoveerde en uitgebreide Sportpaleis Ahoy ook onzekerder. Misschien duren de ontwikkelingen daarom zo lang?
See less See more
De musicdome zal inderdaad een stevige concurrent worden voor een evt nieuw ahoy.
Er is nu al interresse van zowel concert-organisatoren als organisatoren van dance-events om de musicdome regelmatig af te huren. Wat dat betreft hebben ze al een flinke slag geslagen. Ook omdat het gebouw zal worden ontworpen voor "muziek" kan je qua geluidskwaliteit wel een soort van HMH-achtige toestanden verwachten. Alhoewel het huidige sportpaleis ook wel goede akoestiek heeft voor die ene keer dat ik er nu ben geweest.

Maar aangezien het nieuwe sportpalies ook voor sport zal worden gebruikt hebben ze wel een redelijke markt denk ik.
Maar het zou het management van ahoy natuurlijk wel sieren om met 1 of meerdere organisatoren van dance-feesten om de tafel te gaan zitten om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Als ze er dan eruit komen dan zal het mes aan twee kanten kunnen snijden. en dance-feesten kennen nog steeds een sterkte groei. Er zijn op een willekeurige zaterdag avond meer grote dance feesten (+5000man) dan concerten tegenwoordig. Komende maanden zie ik dat er op enkele zaterdag soms wel 3 feesten tegelijk zijn. Zoals op 6 december waarop er zowel in Ahoy, als in de jaarbeurs en de HMH een dance-feest wordt gegeven.
See less See more
1 - 20 of 505 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.