SkyscraperCity banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Rotterdam was dit jaar gastheer voor het Grand Départ van de Tour de France 2010. Een gelukkige Topaas zag het hele circus door zijn voortuin trekken en was er natuurlijk bij om een paar foto's te maken.

Het selecteren van de foto's was een fors karwei, want die 7fps die mijn camera claimt te kunnen halen zijn aardig, maar je kan je voorstellen dat het aantal foto's snel oploopt als je zo'n peleton renner voor renner voorbij ziet komen.

In de nacht van 3 op 4 juli vertrokken wij voor onze vakantie, waardoor de start van de eerste etappe ontbreekt in deze serie.

Nu de collectie foto's eindelijk volledig online staat is het tijd voor een serie, met een knipoog naar de leus "voel je de Tour al" waarmee de stad werd opgewarmd noem ik deze serie dan maar "Voel je de Tour nog?"

We beginnen ruim een jaar geleden.

15-08-2009:

1. Promotiewagen Grand Départ 2010 bij de Bavaria City Racing Warming-Up

26-03-2010:

2. De route van de proloog wordt voorzien van een fietsroute

06-04-2010:

3. In het Nieuwe Luxortheater prestenteert de organisatie de plannen aan de omwonenden.

08-04-2010:

4. De Erasmusbrug is 's nachts geel verlicht

28-05-2010:

5. Op veel gebouwen verschijnen bekende uitspraken van wielrenners

22-06-2010:

6. Twee weken voor het spektakel begint de opbouw van het parcours

23-06-2010:

7. Vlaggen, trams, je kunt niet meer missen dat de Tour hier start

28-06-2010:

8. De Permanence opent zijn deuren in Ahoy

29-06-2010:

9. De Tourkaravaan komt langzaam maar zeker naar Rotterdam

30-06-2010:

10. En de opbouw van het parcours gaat nu in rap tempo

01-07-2010:

11. Donderdag 1 juli. Het is een bloedhete dag met de hele dag een felle zon op het Willemsplein. Topaas arriveert om 15:00 uur op het Willemsplein voor de ploegenpresentatie die om 20:00 uur zal beginnen. De eerste rij is dan al bezet door fanaten die 's morgens al voor 11:00 uur aanwezig waren. Deze Belgen worden geïnterviewd door RTL 4, in de nieuwsuitzending was Topaas dan ook op de achtergrond te zien :banana:

12. het NOS journaal repeteert

13. De ploegen zijn op weg naar het Nieuwe Luxortheater

14. Het begint drukker te worden

15. Het wemelt van de TV ploegen

16. De openingsact is spectaculair

17.

18. Wilfried de Jong is ingehuurd om samen met Michel Wuyts de presentatie aan elkaar te praten

19. En DJ Ronald Molendijk verzorgt de muziek

20. Tweemaal won een Nederlander de Tour. Tourwinnaars Jan Janssen en Joop Zoetemelk fietsen over het podium: kippenvel!

21. Ahmed Aboutaleb en Christian Prudhomme arriveren

22. En dan komen de ploegen één voor één op het podium

23. Inmiddels heeft de natuurlijke selectie zijn werk gedaan en zijn de drie mensen die voor mij stonden allemaal flauw gevallen door de hitte zodat ik nu helemaal vooraan sta, daardoor kan ik Candy Dulfer goed op de foto zetten

24. Lance Armstrong

25.

26. Alberto Contador

27. De presentatie is alweer voorbij

28. Bij Rijnhaven worden de laatste auto's weggesleept

02-07-2010:

29. Het is de Rotterdamdag. De hele dag is er van alles te doen op het parcours. In de ochtend, als het al behoorlijk heet is, trainen de renners, en met de amateurs nog op het parcours is het een bonte mengeling rijders

30.

31. Alles rustig en gemoedelijk

32. Behalve als je Lance Armstrong heet, want dan reist het circus mee

33.

34. U belt niet handsfree, mag dat?

35.

36. Ondanks de 35 graden zijn we de Erasmusbrug beklommen en in afwachting van de Very Important VIPS uit Vlaanderen

37. De Vlaamse VIP's

38. De vlaggenparade op de boompjes

39. Er zijn 's middags ook dikke banden races voor scholieren, maar 35 graden en Nederland - Brazilië helpen niet mee om toeschouwers te lokken

40. Terwijl de avond valt rijden de dames hun tijdrit

03-07-2010:

41. Om 11:00 uur 's morgens zoeken we een mooi plaatsje langs het parcours

42.

43. De reclamekarvaan trekt door de stad

44. Drie weken lang in je badeendje door Frankrijk toeren :nuts:

45. De karavaan is zo lang dat de kop de staart inhaalt

46.

47. Ik wil ook een gratis koekje

48. Deze regenbui bleek een voorbode van wat er daarna kwam. Na een poos in de regen te hebben gestaan uiteindelijk maar naar huis gegaan, helemaal doorweekt worden zat ik niet op te wachten

49. Maar later wordt het droog en met het parcours in je voortuin is een trapje meenemen zeer gemakkelijk

50.

51. Zwolle schijnt tegenwoordig Fries te zijn...

52.

53.

54.

55. Een proloog doet pijn

56. Een muur van publiek rond het parcours

57.

58.

59.

60. Uitzinnig publiek

61. Iedereen is blij vandaag, nou ja bijna iedereen ;)

62.

63.

64.

65.

66.

67. Contador

68.

69.

70.

71. Contador sluit het hele circus af

72. Fin de Course

28-07-2010:

73. In de kunsthal kon je de Tour Experience bezoeken

74. Prachtige items zoals de regenboogtrui van Joop Zoetemelk uit 1985

75. En je kan zelf ervaren hoe een kasseienstrook aanvoelt op de fiets

76.

77. Biddon en Trofee uit 1952 van Wim van Est

78.

79. Zelf L'Alpe D'Heuze bedwingen

80. Of teken je eigen wiellershirt

81. Vive Le Tour!

Wie nog veel meer foto's wil zien kan op mijn flickr pagina kijken:
Tour de France 2010
en
Tour Experience

Bedankt voor het kijken en commentaar natuurlijk altijd zeer welkom :)

·
Registered
34,644 Posts
^^ Inderdaad. Een prachtige "collage" van dit grootse evenement. :)

·
Bike It!
22,248 Posts
Wow! Ben weinig geïnteresseerd in wielerrennen, maar heb jouw serie van begin tot einde bekeken en gelezen.
Leuke reportage en heel wat top-foto's! :eek:kay:

·
Registered
5,750 Posts
Hele uitgebreide en mooie serie, heeft je vast vele uurtjes gekost om zo in elkaar te zetten. Bedankt voor het plaatsen. De toppers voor mij zijn vooral de foto's in zwart wit waar de wielrenners niet of nauwelijks opstaan :nuts: ;)

·
Moderator
16,916 Posts
Foto 53 :eek:kay:

Leuke serie

·
Bas
14,372 Posts
Prachtige afwisselende fotoserie, Topaas! Ik heb genoten :). 2010 was een fantastisch sportjaar.

Eigenlijk moet je proberen vanuit andere websites een link te maken naar deze fotoserie. Heb ik ook wel eens gedaan.

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Bedankt voor alle positieve reacties :cheers:

Hele uitgebreide en mooie serie, heeft je vast vele uurtjes gekost om zo in elkaar te zetten.
Nou het uitzoeken van de foto's voor deze serie was in een uurtje gebeurd, maar het verwerken van alle gemaakte foto's en op flickr plaatsen heeft heel, heel veel tijd gekost. Overigens wel zeer aangename tijd. Ik durf het niet na te rekenen hoeveel, maar het moet vele tientallen uren zijn :nuts:

35 graden. Wat een hete zomer was dat zeg.
We hebben een natte zomer gehad, maar de donderdag en vrijdag van de tourstart waren wel hele hete dagen inderdaad.

1 - 17 of 17 Posts