Van Rotterdam zijn al talloze fotoseries verschenen en dikwijls ook heel goede. Wat heeft een amateur daar dan nog aan toe te voegen? Niks. Maar ja, ik fotografeer toch ook graag, en helemaal niks met m'n foto's doen vind ik ook weer zonde.
Rotterdam dus. Ik was er gisteren voor de borrel waar nog heel wat trouwe forumleden op af zijn gekomen. Omdat 't weer zo goed was koos ik ervoor eerder al in de stad te zijn. Met de metro reed ik naar Delfshaven en vanuit Delfshaven wandelde ik terug naar de binnenstad. Onderweg ben ik niet opgehouden met fotograferen.
De aankomst per trein is iedere hoogbouwliefhebber wel bekend. Vanaf de voetgangersbrug over het spoor heb je een magnifiek zicht op Deftse Poort.
1.
2.
3.
De verbouwing rond het station was ook erg fotogeniek, maar dat bewaar ik voor een ander topic. Ik ging al gauw de trap af, de metro in. Dat is tenminste nog eens een echte metro!
Eenmaal weer bovengronds was de wereld om me heen behoorlijk anders. Delfshaven is van een heel eigen bekoring. Het 17e eeuwse haventje, nu ja, dat hebben we in Alkmaar ook nog wel, maar de 19e en 20e eeuwse bouw rond het stadje vond ik wel erg fraai.
4.
5.
6.
't Is toch een hoogbouwstad...
7.
Net buiten het oude Delfshaven een fiere flat. Niet bijzonder, eerder saai, maar toch wel fotogeniek.
8.
Brug.
9.
10.
Tussen Delfshaven en de Euromast ligt een vrij typische buurt. De bebouwing lijkt me vooroorlogs. De bevolking was dat stellig niet. Dat de mensen niet zelf op de foto wilden was me wel duidelijk; op hun beurt leken de bewoners maar niet te snappen waarom ik hun "lelijke" buurt zo graag wilde fotograferen.
11.
12.
13.
De Coolhaven. Ondanks de nieuwbouw aan de overkant - die wel iets gelikt en verder saai oogde- was 't aan de oever waar ik langs liep nog aangenaam rommelig.
14.
15.
16.
17.
Tegen de brug een fraai woonblok met typische balkons.
18.
19.
Een brutalistisch gemaaltje.
20.
Zo bereikte ik dan de bekende Euromast. Lange tijd het symbool van Rotterdam, maar inmiddels toch wel voorbijgestreefd door de Kop van Zuid en de Erasmusbrug.
21.
22.
Nu was de binnenstad al duidelijk te zien. Ik besloot door het park te wandelen richting Veerhaven. In het park een Noorse kerk, en veel segwayers. Verder was het er kalm maar mooi.
23.
24.
25.
Vanuit het park wandelde ik de Calandstraat in. Hier stonden een aantal interessante gevel.Oude pakhuizen, fraaie woonhuizen, oude straathoekjes... het is niet niet het beeld dat mensen bij Rotterdam hebben, maar toch zou ik 't niet gauw ergens anders zoeken dan hier.
26.
27.
28.
29.
Daar is de hoogbouw! Vanaf hier is de skyline goed te zien. Op de rivier werd druk gevaren, over de Erasmusbrug trok veel verkeer, maar op de kade was het rustig.
30.
31.
In de Veerhaven lag de bruine vloot. De oude bebouwing en de masten contrasteren mooi met de torens op de achtergrond.
32.
33.
Vanaf het Westplein liep ik door de Westerstraat richting de Erasmusbrug. De overgang van oude stad naar moderne Hoogbouw is hier scherp.
34.
35.
36.
37.
Vanaf hier is de nieuwe Maastoren goed te zien. Hij kruipt achter het oorlogsmonument vandaan. Ik vond dat wel symbolisch: Rotterdam heeft de verwoesting meer dan ooit overwonnen.
38.
39.
40.
Vanaf hier liep ik verder de binnenstad in. Die foto's post ik dadelijk