SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam voor de borrel

2633 Views 19 Replies 14 Participants Last post by  Chrizzl
Van Rotterdam zijn al talloze fotoseries verschenen en dikwijls ook heel goede. Wat heeft een amateur daar dan nog aan toe te voegen? Niks. Maar ja, ik fotografeer toch ook graag, en helemaal niks met m'n foto's doen vind ik ook weer zonde.

Rotterdam dus. Ik was er gisteren voor de borrel waar nog heel wat trouwe forumleden op af zijn gekomen. Omdat 't weer zo goed was koos ik ervoor eerder al in de stad te zijn. Met de metro reed ik naar Delfshaven en vanuit Delfshaven wandelde ik terug naar de binnenstad. Onderweg ben ik niet opgehouden met fotograferen.

De aankomst per trein is iedere hoogbouwliefhebber wel bekend. Vanaf de voetgangersbrug over het spoor heb je een magnifiek zicht op Deftse Poort.

1.

2.

3.

De verbouwing rond het station was ook erg fotogeniek, maar dat bewaar ik voor een ander topic. Ik ging al gauw de trap af, de metro in. Dat is tenminste nog eens een echte metro!
Eenmaal weer bovengronds was de wereld om me heen behoorlijk anders. Delfshaven is van een heel eigen bekoring. Het 17e eeuwse haventje, nu ja, dat hebben we in Alkmaar ook nog wel, maar de 19e en 20e eeuwse bouw rond het stadje vond ik wel erg fraai.

4.

5.

6.

't Is toch een hoogbouwstad...

7.

Net buiten het oude Delfshaven een fiere flat. Niet bijzonder, eerder saai, maar toch wel fotogeniek.

8.

Brug.

9.

10.

Tussen Delfshaven en de Euromast ligt een vrij typische buurt. De bebouwing lijkt me vooroorlogs. De bevolking was dat stellig niet. Dat de mensen niet zelf op de foto wilden was me wel duidelijk; op hun beurt leken de bewoners maar niet te snappen waarom ik hun "lelijke" buurt zo graag wilde fotograferen.

11.

12.

13.

De Coolhaven. Ondanks de nieuwbouw aan de overkant - die wel iets gelikt en verder saai oogde- was 't aan de oever waar ik langs liep nog aangenaam rommelig.

14.

15.

16.

17.

Tegen de brug een fraai woonblok met typische balkons.

18.

19.

Een brutalistisch gemaaltje.

20.

Zo bereikte ik dan de bekende Euromast. Lange tijd het symbool van Rotterdam, maar inmiddels toch wel voorbijgestreefd door de Kop van Zuid en de Erasmusbrug.

21.

22.

Nu was de binnenstad al duidelijk te zien. Ik besloot door het park te wandelen richting Veerhaven. In het park een Noorse kerk, en veel segwayers. Verder was het er kalm maar mooi.

23.

24.

25.

Vanuit het park wandelde ik de Calandstraat in. Hier stonden een aantal interessante gevel.Oude pakhuizen, fraaie woonhuizen, oude straathoekjes... het is niet niet het beeld dat mensen bij Rotterdam hebben, maar toch zou ik 't niet gauw ergens anders zoeken dan hier.

26.

27.

28.

29.

Daar is de hoogbouw! Vanaf hier is de skyline goed te zien. Op de rivier werd druk gevaren, over de Erasmusbrug trok veel verkeer, maar op de kade was het rustig.

30.

31.

In de Veerhaven lag de bruine vloot. De oude bebouwing en de masten contrasteren mooi met de torens op de achtergrond.

32.

33.

Vanaf het Westplein liep ik door de Westerstraat richting de Erasmusbrug. De overgang van oude stad naar moderne Hoogbouw is hier scherp.

34.

35.

36.

37.

Vanaf hier is de nieuwe Maastoren goed te zien. Hij kruipt achter het oorlogsmonument vandaan. Ik vond dat wel symbolisch: Rotterdam heeft de verwoesting meer dan ooit overwonnen.

38.

39.

40.

Vanaf hier liep ik verder de binnenstad in. Die foto's post ik dadelijk :)
1 - 20 of 20 Posts
Wel, hier zijn ze al:

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

Altijd bouwen...

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.
WOW! Nou amateur of niet dit is 1 van de mooiste reportages over Rotterdam die ik de laatste tijd heb gezien!
En je hebt zeker nieuwe beelden weten toe te voegen!
Leuke series, Plaas, en een nuttige invulling van de dag voorafgaande aan de hoogbouw-meeting. Fotoseries van Rotterdam kijk ik per definitie helemaal door, en het is toch altijd weer anders, volgens een bepaalde looproute zoals ik zelf ook zou doen. Dan heb je er natuurlijk de beste herinneringen aan. Wat ik ook altijd zo aardig vind, zijn de foto`s van enkele plekken waar ik vorig jaar bijvoorbeeld ook ben geweest (met de Wereldhavendagen-fotoserie). En dan maak jij weer net die foto`s uit een andere hoek die ik niet heb gezien.
Favo's: #6, 12 en 21. Het belangrijkste op #8 is natuurlijk niet de flat maar het standbeeld van de in Delfshaven geboren Piet Hein, bekend van de 'zilvervloot'.
Weer een heerlijke lange, gevarieerde Rotterdam-serie.
Favo's 5,34,38
Topserie idd. Je weet Rotterdam weer vanaf verrassende hoeken vast te leggen! Vind de variatie tussen infrastructuur, verschillende gebouwen (oud, wederopbouw en nieuw) en straatscenes erg geslaagd. Met name de verschillende gebouwen, je weet van de wederopbouwarchitectuur ook wat leuks te maken.

Mijn complimenten, zeker een topserie!
leuke series idd, ik was een ttijd terug ook in Rotterdam West (zie de Rotterdam West series) maar heb naast een marokkaans meisje die zich afvroeg waarom ik haar huis fotografeerde geen reacties gehad. Viel de bevolking je tegen of mee?
't Viel me best mee :) Er waren een paar autochtone Rotterdammers die grapjes maakten en me vooral aanmoedigden een van hun verlopen stamgasten te portretteren, er waren lieden van het Noord-Afrikaanse type die schichtig wegdoken en er waren wat hangkleuters die me uitlachten. Gemiddeld genomen was 't best een goed publiek.

Dank voor de complimenten :)
Deze serie geeft me weer heel wat nieuwe gezichten op de Rotterdamse bebouwing. De hoogbouw kennen we allemaal wel maar deze serie is vernieuwend voor mij. Hartelijk dank daarvoor.
Zeer leuke serie, zo lijkt het alsof ik toch nog even in Rotterdam rondgewandeld heb, ondanks ik er vorige 2 dagen uiteraard geen tijd voor had.
^^ Ha, dat schichtig wegduiken herken ik ook, Plaas. Da`s inderdaad wel lachen, maar als je later tekst en uitleg geeft en je laat bijvoorbeeld een soort visitekaartje achter van Skyscrapercity of je zegt voor welke website je foto`s maakt, krijgen mensen wel begrip voor de situatie. Moet je indenken, wat Nederland zou zijn zonder illegale werknemers. Een stuk duurder! :lol:

Ik heb sinds een jaar altijd een klein visitekaartje bij me, want gesodemieter als met zo`n loser op die bank in Drachten wil ik niet weer hebben. Ik wijzig het visitekaartje wel eens, vanzelfsprekend heb ik ook een Duitstalige versie van dit visitekaartje.

`Mijn naam is ....(RS) en ik maak voor mijn plezier fotoseries, welke ik mag publiceren op Skyscrapercity.com, één van de grootste forums ter wereld. Neem gerust een kijkje op deze fantastische niet-commerciële website :| met onderwerpen variërend van hoogbouw tot urbaniteit, met soms een knipoogje naar natuur en human interest.
Ga naar: Skyscrapercity.com > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Fotoforum,
zie u zelf en uw omgeving terug op het fotogedeelte van het forum, en blader eens lekker verder! :) U kunt ook de tekst van deze fotoserie invoeren bij Google. Deze is (bijv.):`Coevorden, da`s even schrikken` :)` ------ Deze titel heb ik dan ook altijd al van te voren bedacht en ingevoerd op het kaartje. Ik neem zo`n 5 kaartjes per keer mee, praktijk leert dat je er meestal zo`n 2 uitgeeft, zoals laatst bij die kamelen in Appelscha.
@Railway

vet maar wat gebeurde er in Drachten?
Weer een heerlijke lange, gevarieerde Rotterdam-serie.
Heb voor de borrel van afgelopen vrijdag delen van die route die je gefotografeerd hebt ook gelopen. Plaas, je hebt het geheel inderdaad prachtig vastgelegd. :eek:kay:
Er zat zo`n lutser van een jaar of 17, met petje, ergens op een bankje voor de NH kerk in Drachten. Ik heb `m ook wel op de fotoserie zelf gezet. Nadat ik had gekiekt kwam hij met grote ogen op mij af en vroeg of hij er ook op stond. Ik zei geen interesse voor hem te hebben en liep weg. Hij kwam nog achter mij aan, maar ik reageerde verder niet op zijn dreigende woorden. De beste manier om een handgemeen te voorkomen.

In Oldenburg trof ik een Rus aan op die rommelmarkt. Ik wilde zijn handelswaar (Russische dvd`s) fotograferen, maar hij wilde dit niet hebben. Ik begon in het Duits een discussie over het feit, dat het markt-terrein openbare weg is, maar daar had hij andere gedachten over. Toen vroeg ik of de spullen illegaal waren, en vervolgens zag je de stoom uit zijn oren komen. Hij pakte mij bij de arm en probeerde het fototoestel af te pakken. Wij zijn toen snel verder gegaan. Je weet immers maar nooit of hij bewapend is of vriendjes heeft. Nou, de iets verderop staande Polen zijn nooit vrienden van de Russen, dat was een hele geruststelling. En daar mocht ik na overleg rustig een paar foto`s maken. Zonder herkenning van deze markthandelaren overigens.

Op de openbare weg mag je altijd fotograferen, wat je ook maar wilt, maar op particuliere terreinen, dus ook binnen winkelcentra, mag dit niet zomaar.
haha mooie verhalen
Foto's van Rotterdam vervelen nooit, zeker niet als ze zo mooi gevarieerd zijn als deze :)
Ben eigenlijk ook wel positief verrast. Maar Den Haag blijft voor mij nr 1.
Foto 12 lijkt wel Jugendstil? Zo kom je nog eens wat tegen. :)
Erg mooie en verrassende serie! Je hebt de stad op een originele manier bekeken.
1 - 20 of 20 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.