SkyscraperCity banner

Wat te doen met het Schielandshuis

• Studiezaal Eramus Universiteit

Votes: 4 10.8%
  • Grand Café

Votes: 8 21.6%
  • Ander museum

Votes: 9 24.3%
  • Winkels

Votes: 0 0.0%
  • Hotel

Votes: 10 27.0%
  • Slopen, hoge toren voor in de plaats

Votes: 2 5.4%
  • Kantoor

Votes: 0 0.0%
  • Iets anders, namelijk

Votes: 4 10.8%
1 - 20 of 27 Posts

·
Administrator
30,100 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het Rotterdam Dagblad is een publieksenquete gestart over de vraag wat er met het Rotterdamse Schielandshuis moet gebeuren zodra het Historisch Museum eruit trekt. Dit zal gebeuren als de nieuwbouw op het nieuwe Museumpark gereed is, waarschijnlijk ergens in 2010.

·
Registered
441 Posts
De Snor said:
'n Grand Café van maken.
Nooit slopen , behoort ongetwijfeld tot het patrimonium van de stad
Grand Café lijkt me niks; veel te groot, verkeerde indeling met allemaal losse ruimtes, vrij donker interieur, veel (ongetwijfeld niet toegestane) verbouwing nodig voor keukens ed., niet echt een mooie plek voor een terras, nogal uit de loop.

Waarom moet dat historisch museum eigenlijk zonodig nieuwbouw hebben?
Ik vond de huidige toestand prima zo.
Anders is dit misschien een mooie plek voor dat bombardementsmuseum waar we het eerder over hadden bij de discussie over het Imax. Ik ben toch nog steeds voor een mooie VR-wanderling door het Rotterdam van april 1940... zeker nu ik de Virtual Reality-impressies van het Zaailand in Leeuwarden heb gezien, weet ik dat het kan. :)

Een studiezaal van de EUR lijkt me ook wat onzinnig, de universiteit zou wel kunnen overwegen het aan te kopen als een representatieve lokatie voor ceremonies (opening academisch jaar, oraties, promoties e.d.). Anderzijds heeft dat wel weer iets streberigs, je zit als universiteit dan te suggereren dat je meer geschiedenis hebt dan in feite het geval is. Weet niet of het zou passen bij de uitstraling van de EUR als een 'moderne' universiteit.

·
Registered
1,330 Posts
Nieuwbouw? Das volkomen nieuw voor mij. Ik zag meer in een ondergrondse of bovengrondse uitbreiding. Maar als dat niet lukt dan ga ik voor een Hotel annex Grand Cafe (lekker koffie drinken in de binnentuin)

·
Registered
1,489 Posts
Het gebouw leent zich niet zo zeer voor een museum met een bovenlokale betekenis: te klein, lijkt me. Een restaurant zou een mogelijkheid kunnen zijn, hoewel de studiezaal van de universiteit me zeker niet onaardig lijkt, alleen... het is nogal ver van de rest van de universiteit gelegen, dus wellicht niet zo'n heel goed idee. Zou het anders een mogelijkheid kunnen zijn er een ondernemerssociëteit van te maken. In Nederland hebben we er daar niet zo heel veel van, hier hebben m.n. voetbalstadions (businessclubs etc.) en golfbanen die functie, maar dit gebouw lijkt me ook wel geschikt voor zo'n invulling: mooi statig gebouw, gelegen in downtown Rotterdam, niet al te groot maar ook weer niet te klein. Als zoiets in de USA mogelijk is, waarom dan niet in Rotterdam?

·
Aanstormend talent
708 Posts
Combinatie vam grand-cafe en congrescentrum. In hoofdzaak zou het dan een cafe moeten worden met het karakter en de omvang van Hotel New York en Dudok. Beide gebouwen hebben altijd hun eigen uitstraling behouden en ook de uitstraling van het Schielandhuis zou prima behouden kunnen blijven wanneer het een dergelijke functie krijgt. Diverse ruimtes zouden verhuurd kunnen worden als cursus-locatie of lokatie voor trouwfeesten en andere partijen. De Tuin van het Schielandhuis is natuurlijk uitermate geschikt als besloten teras-lokatie.

·
Bas
14,388 Posts
Hier komt `ie dan, er is over nagedacht: Een Museum van de Wederopbouw er in. Met permanente wisselende tentoonstellingen over de fantastische tijd van na de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam. Hoe de binnenstad is geworden tot wat hij nu is.

Ik wil wel conservator worden van zo`n museum en op de bovenste verdieping gaan wonen. Mooi plekje, dat Schielandshuis. :)

·
hemelschraper
2,022 Posts
Maak er een duur bordeel van! :banana:

·
tunelion
3,116 Posts
een clubgebouw voor de universiteit zoals in amerika alle top universiteiten die hebben. daar zijn die clubs ook midden in het centrum en niet op de campus zelf. daar ontvangen ze belangrijke bezoekers van de uni, zijn de persconferenties, enz. alle belangrijke externe aangelegenheden die niet perse een groot gebouw op de campus zelf nodig hebben. verder hebben die clubs vaak hotelkamers, restaurant, bar, sigar room, enz voor de alumni van de uni en bezoekende professoren e.d. dit zorgt voor een nauwe band tussen de alumni, de uni en het bedrijfsleven. bedrijven die namelijk samen werken met de uni of geld doneren krijgen dan een lidmaatschap van de club voor hun topmanagement waar ze dus uitgebreid kunnen netwerken met alumni van de uni onder het genot van een drankje en een hapje.

34,880 Posts
Hotel lijkt me een passende en wenselijke oplossing.

Trouwens nieuw voor me, die verhuizing. Wel een goede impuls voor museumpark, krijgt dat ook weer iets meer body.

1 - 20 of 27 Posts