SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: Wijnhaeve (6)

78748 Views 551 Replies 119 Participants Last post by  Winbuks
vervolg van deze thread
Status
Not open for further replies.
1 - 18 of 552 Posts
Hoi Jan. Aardig idee maar het druist op een aantal plaatsen tegen de bouwregelgeving in. Verder snap ik niet waarom je een afgesloten badkamer tekent als die toch alleen maar door de bewoner gebruikt wordt. Maak da gelijk een slaapkamer annex badkamer van 40 m2 zonder wanden maar alles in een loft-achtige ruimte. dan doe je denk ik echt wat.
See less See more
Play the rules, bend the rules, break the rules, change the rules. Welke hoort er niet in thuis. :D
Volgens jou de eerste niet schat ik zo in. Maar dat is voor een architect niet echt mogelijk wat jij wil. Hoe graag wij het ook zouden willen doen. Kijk als de boel is opgeleverd kan je natuurlijk vrijelijk je gang gaan...:)

Ben blij dat er rekening is gehouden met een eettafel voor zes personen!
Alhoewel het wel een klei tafeltje is moet ik zeggen
See less See more
als ik de unieke meningen terug tel kom ik toch op ca. 50-50% .... ;)

ik vind het leuk dat deze toren zoveel discussies oproept over mooi en lelijk, alsof er ergens een standaard ligt van hoe het precies moet, dat zou pas saai worden!

anyways, een opmerking dat er nepstenen inzitten getuigd echt van geen enkel bouwkundig inzicht en kort door de bocht. De stenen zijn hartstikke echt (verdiep je eens in het prefab-proces zou ik zeggen), en nog eens van de hoogste kwaliteit. Voor de échte kenners: de stenen zijn van Hagemeister.

Ik laat mijn slotmening over tot de oplevering...
Laat ik me dan maar als kenner naar voren schuiven. Het feit dat het Hagemeister stenen zijn zegt niet heel erg veel. Ik denk dat inmiddels 30% van alle gebruikte stenen op een of andere wijze gelieerd zijn met Hagemeister. Wat denk ik de meeste negatieve meningen hebbende mensen irriteert aan deze jongen zijn denk ik de volgende 3 elementen:
  1. Steen oogt door angobelaag kunststof-achtig en heeft te weinig genuanceerdheid. Daarbij komt dat de voeg nogal vlak lijkt (niet verdiept) maar ik kan dat vanaf de fotos te weinig zien.
  2. het gebouw heeft erg weinig gelaagdheid. Had het metselwerk meer detail gehad had het er rijker uitgezien. Had je tevens alle voegen beter weg kunnen detailleren (kijk hiervoor naar de gebouwen van prefab metselwerk van Kollhof).
  3. de verhoudingen van het gehele gebouw kloppen domweg niet. Het is een afgestompt gebouw, de verjonging benadrukt dat naar mijn mening nog sterker. Misschien was het beter geweest als het gebouw meer een extrusie was geweest over de gehele hoogte.

Als laatste is het echt niet verkoopbaar architectonisch inhoudelijk gezien dat er in Enschede en Den Haag een nagenoeg gelijk exemplaar staat. Is KOW niet een bureau dat prat gaat op de contextuele kwaliteiten van hun gebouwen...
See less See more
^^

Vocht in de stenen? Het is prefab metselwerk en dus zijn het steenstrips. Dit is een probleem van het uitbloeden van de voegen en dat kan nog wel even doorgaan, helaas. En iedereen moet wel even door de ellende van dat groene plastic heen kijken. Maar de detaillering van de elementvoegen is echt bizar in dit project.
See less See more
^^
Ik heb vooral gekeken naar de appartementen van TRA maar die zijn inderdaad niet zo goed. Zijn behoorlijk onbruikbaar. Maar dat wil niet zeggen dat die van deze jongen dan wel goed zijn of bijzonder. Ze zijn erg standaard en inderddad erg hokkerig.
... Men zou in Rotterdam beter met zijn toplocaties om moeten gaan.
Dat nu is HET grote probleem in Rotterdam. Ze krijgen het maar niet voor elkaar (neem A'dam als positief voorbeeld wmb) om op A-locaties werkelijk goede dingen te doen. De laatste 15 jaar (of is het langer) is erg nagenoeg niet bijzonders gebouwd in Rotterdam. Niets waar ik als architectuurliefhebber voor om zou rijden als ik een rondreis aan het maken zou zijn. En dat is erg pijnlijk om, als iemand die van deze stad houdt, vast te moeten stellen (zeker de vergelijking met A'dam).
See less See more
^^The Red Apple is zeker niet een gebouw waar ik voor zou omrijden. De Markthal staat er nog niet laten we eerst een afwachten hoe die uit de verf komt en Rotta Nova is al weet ik hoe vaak gebouwd in Rotterdam, Amsterdam en weet ik veel waar. Laten we eerlijk zijn de gebouwen van FvD zijn eigenlijk altijd hetzelfde en nee zeker geen top-architectuur (als ik kijk op internationaal niveau).
See less See more
Waar het mij om gaat is dat niet alles ineens slecht is omdat dit gebouw tegenvalt. Er zijn wat mij betreft maar bijzonder weinig gebouwen waar ik voor om rij.

The red apple is er echter één in Rotterdam waar ik wel graag een extra rondje om voor maak. En dat je FvD internationaal niet terug zal zien op de lijst van grootste architecten betekent wat mij betreft niet dat Rotta Nova niet een heel aardig gebouw kan worden.

Maar waar het mij alleen dus om ging was het gegeven dat 1 misser niet gelijk alles laat mislukken. Zo klonk het een beetje in je betoog.
En helaas is dit niet een heel mooi gebouw maar ik zie hem ook niet als een groots drama zoals sommige het doen voorkomen. Hij valt een stuk slechter uit dan de verwachting. Daar kan je van leren.

Gerard waar het mij om gaat is dat dit niet de eerste misser is. Sterker nog goede gebouwen zijn op de vingers van misschien twee banden te tellen. Dit is dus wat mij betreft geen incident, jammer genoeg. Tisteouwens lekker om jet strand van Rockanje waar ik nu zit :)
See less See more
Maar vergis je niet in de macht van Welstand, ze brengen een advies, maar deze wordt steeds dwingerder.... hoog tijd voor afschaffing!

En nog een keer voor iedereen die niet kan lezen en opmerkingen blijft maken over de lullige spriet: DE REST WORDT ER MET EEN MOBIELE KRAAN OPGEZET!!! (waarmee de bouwkraan wordt weggehaald) :bash:
Welstand heeft jammer genoeg erg weinig macht en zeker in Rotterdam valt dat vies tegen. Welstand is wel het enige middel om gedrochten als dit gebouwen er nog iets beter uit te laten zien aangezien veel architecten het zelf niet voor elkaar (kunnen) krijgen. Jammer dat het hier niet gelukt is...
See less See more
^^Mensen wat denk je nou dat ze die dingen voor de horizonsvervuiling neer zetten? Hier zijn hele architectenbureaus mee bezig. Het fijt is er dat de een het een pracht gebouw vind en de ander niet.

Het feit is dat er goede en slechte bureau's zijn en dit is een duidelijk geval van de ...
koopvaart is prefab beton in een gele kleur. Dat is totaal anders dan metselwerk. De kans dat geel beton verkleurt is veel kleiner dan zwart gepigmenteerd beton, zoals de Hoge Heren. Zwart beton is eigenlijk nog nooit goed gedaan in NL voor zover ik weet.
heb donderdag uit betrouwbare bron (nee kan ik niet prijsgeven) hehoord dat het hotel niet door gaat... Geen idee of dat zo is trouwens maar het was wel van iemand die erg dicht bij dit gehele project betrokken is.
^^

Gaat het hotel zich ergens anders vestigen of helemaal niet?

Van mij mag overigens het hele ontwerp van de toren naar de prullenbak. Op deze plek mag van mij iets komen zonder bakstenen maar met een glazen of metalen gevel.

Nee die toren gaat wel door, dwz als ie door welstand komt woensdag natuurlijk.
See less See more
1 - 18 of 552 Posts
Status
Not open for further replies.