SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
3,236 Posts
Discussion Starter · #1 ·
ROTTERDAM - Rotterdam kan de verdere ontwikkeling van de stad niet zelf betalen. Van een economisch gezond en een aantrekkelijk Rotterdam profiteert straks iedereen, stelt het stadsbestuur.
De gemeente Rotterdam wil de komende jaren honderden miljarden euro's van rijk, provincie Zuid-Holland en de Stadsregio.

Met het geld wil Rotterdam de stad aantrekkelijker en beter bereikbaar maken. Door versterking en vernieuwing van de stad zal uiteindelijk de hele regio profiteren, zo is de verwachting.

Het stadsbestuur heeft voor de periode tot 2030 de koers uitgezet. ,,Een strategische richting waarin Rotterdam zich wil ontwikkelen,'' duidt burgemeester Opstelten. Het gaat hierbij om de verdere uitbouw van Rotterdam als internationale havenstad en impulsen voor de medische en creatieve sectoren. Daarnaast wil het stadsbestuur het leefklimaat in de stad verbeteren. Daarvoor is een belangrijke rol weggelegd voor de oude stadshavens, die worden omgevormd tot nieuwe woon- en werkgebieden.

Het project stadshavens is één van de vijf topprioriteiten van Rotterdam. De transformatie van de oude stadshaven komt naar verwachting pas na 2010 goed op gang. Tegen die tijd is de aanleg van de Tweede Maasvlakte, óók een topprioriteit, al een aardig eind op streek.

Aan de noordkant van de stad moet het Science Port Holland komen, de derde prioriteit: een verzameling van bedrijvenparken voor een keur aan kennisintensieve bedrijven die nauw moeten samenwerken met universiteiten en kennisinstituten in Delft en Rotterdam. In de Rotterdamse binnenstad moet het internationale zaken- en handelscentrum zich verder ontwikkelen, met het HSL-station, het medische cluster en de nieuwe creatieve industrie als speerpunten. Als vijfde prioriteit geldt het leefklimaat in de stad, waarbij verbetering van luchtkwaliteit en de kwaliteit van de openbare ruimte de grootste opgaves zijn, samen met slimme oplossingen voor de waterhuishouding.

Rotterdam zegt voor al deze zaken niet te kunnen zonder overheidsbijdragen. Dat geld moet komen uit fondsen voor stedelijke vernieuwing en grotestedenbeleid. Voor de jaren na 2020 zal er vooral geld nodig zijn voor aanleg van de snelweg A4-zuid, de aansluiting op het spoor HSL-oost en uitbreiding van de A15-corridor.

AD

-----
Honderden miljarden lijkt mij wat aan de " hoge" kant :)

·
Aanstormend talent
708 Posts
Honderden miljarden; het klinkt als heel veel geld....wanneer we daarbij allemaal grote infrastructurele projecten voor de periode na 2020 mee gaan rekenen valt het echter wel weer mee. De Rotterdamse bevolking en het Rotterdamse bedrijfsleven zullen in de tussenliggende periode tenslotte ook honderden miljarden aan belasting betalen.

·
Registered
1,216 Posts
dirkholtkamp said:
Honderden miljarden; het klinkt als heel veel geld....wanneer we daarbij allemaal grote infrastructurele projecten voor de periode na 2020 mee gaan rekenen valt het echter wel weer mee. De Rotterdamse bevolking en het Rotterdamse bedrijfsleven zullen in de tussenliggende periode tenslotte ook honderden miljarden aan belasting betalen.
honderden miljarden wahahahah goed bezig.

Nee maak van die miljarden, miljoenen en je bent al een stuk beter op weg.

Even voor de duidelijkheid: de Nederlandse staat krijgt per jaar zo ongeveer 150 miljard euro binnen.

Dat is dus heel Nederland. Ik denk dat Rotterdam zo ongeveer 5 procent bijdraagt, dus dan kom je uit op 7 miljard per jaar. Doe dat over een periode van 200 jaar en je spreekt inderdaad over honderden miljarden

Nee, die van AD hebben gewoon een typfoutje gemaakt.

·
Registered
500 Posts
Gelukkig zit er nog een verschil tussen willen en krijgen. Waarom zou Rotterdam recht op dat geld hebben. Iedere stad in Nederland heeft wel punten die verbeterd moeten worden maar waar geen geld voor is. Tevens wilde de overheid investeren in sterke regio's. Rotterdam is dat op dit moment niet dus dat geld kan beter in andere regio's gestoken worden (Amsterdam - Utrecht - Eindhoven)...

·
Registered
739 Posts
^Honderden miljarden: misschien benadert dit het aantal fouten in het AD, wat een boulevard blad! Ik zou hem op vakantie nog niet eens kopen! Nietszeggend artikeltje in de komkommertijd, waarschijnlijk gemaakt door de o zo hardwerkende stagiair uit Emmen. Jaxx, op dit artikel reageren is een beetje jammer. :)

·
...
3,313 Posts
Ik wil ook honderden miljarden. Dan geef ik elke Nederlandse stad met meer dan 200.000 inwoners een miljard. Behalve Utrecht en Amsterdam.

Met de overige honderden min vier miljard zou ik al mijn favoriete torens bouwen in die steden. In Tilburg wel minimaal 50m lager dan in Eindhoven natuurlijk...

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Als ik honderden miljarden had, had ik meteen gezorgd voor de Rietveld-Maastoren, de Rotterdam, CST, PHT, 3e stadsbrug, ondertunneling van de rondweg, de ontbrekende stukken A4, lightrailverbindingen met alle omringende plaatsen, 2e & 3e Maasvlakte, volgebouwde Stadshavens etc etc etc :)

·
The only way is up
86,584 Posts
Wisma said:
.

In de Rotterdamse binnenstad moet het internationale zaken- en handelscentrum zich verder ontwikkelen, met het HSL-station, het medische cluster en de nieuwe creatieve industrie als speerpunten.

AD

-----
Ik ben benieuwd hoe ze dat in de praktijk gaan doen, het zakencentrum ontwikkelen.
Lijkt me ook een kwestie van marktwerking. :)

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Jaxx said:
Tevens wilde de overheid investeren in sterke regio's. Rotterdam is dat op dit moment niet dus dat geld kan beter in andere regio's gestoken worden (Amsterdam - Utrecht - Eindhoven)...
Ligt eraan wat je onder een sterke regio verstaat.

Daarnaast is het erg dom om extra geld te steken in sterke regio's en niets tot weinig in minder sterke regio's. Maar dat lijkt me vrij logisch. De V.S. was er ook erg goed in tot halverwege de jaren 80, toen begonnen ze het een beetje te begrijpen. Toen was de South Bronx al wel een stukje Beiroet in NYC geworden.

1 - 19 of 19 Posts