SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: World Food Center

10373 Views 72 Replies 26 Participants Last post by  Eric Offereins
Na het gokpaleis nog een luchtkasteel?
Wel een prestigiues en hoog gebouw. Een eivorm past dan weer minder in de stad.

(AD)
See less See more
1 - 20 of 73 Posts
Wederom in zo'n desolaat gebied. Geef het dan maar aan Ede-Wageningen...
^^ Dat heben ze wel vaker. Iets prestigieus ergens neerzetten om een achtergesteld gebied vooruit te helpen in plaats van de optimale locatie te nemen waar zoiets maximaal rendeert. Zoiets moet cker dichter bij het centrum.
Ja ik snap dat ook niet! Waarom buiten het centrum plaatsen? Om nou te zeggen dat er geen plek is in het centrum...
Ze leren het gewoon nooit. Zelfs als het EDBR met nadruk zegt in het centrum te investeren blijven dit soort plannen komen.
Maar zien jullie het voor je, een mega ei midden in het centrum?
Ja hoor, daar gaat die weer; één miljoen bezoekers op een plek die wel een opkikker kan gebruiken. :clown:
Ik vind het een tegek idee, precies op zijn plaats zo naast het Westland! En terecht ook, Nederland en het Westlandgebied staat vooraan in Europa, zo niet de wereld met voedseltechniek. Echter is de locatie inderdaad een schande! Waar heb je het RCD nou voor nodig als je toch alle ontwikkelingen ergens in het desolate havengebied plent!! RCD is de ideale plaats om dit op te bouwen, en laat Rotterdam dan maar de voedselhoofdstad van de wereld worden:)
See less See more
Zou natuurlijk heel gaaf zijn als dit in Rotterdam komt te staan, maar waarom in hemelsnaam bij het vierhavensgebied? Dit zou nou een perfecte publiekstrekker zijn in het centrum of op de KvZ. Een eivormig gebouw is misschien niet de meeste handige vorm, maar gegarandeerd dat iedere toerist er even komt kijken.
See less See more
Prachtig project om naast de Markthal, bijvoorbeeld op de Blaaktorenlocatie te realiseren. Behalve dat het gebouw (mogelijk) een miljoen bezoekers trekt, zullen ze ook van de stad en zijn voorzieningen gebruik maken. In de Merwehaven weet je zeker dat die miljoen bezoekers maar van één voorziening gebruik gaan maken en dat is de megaparkeergarage die er ongetwijfeld naast gezet wordt.
See less See more
De hoogbouw in Rotterdam suggereert dat het een dichte en stedelijke stad is, maar feitelijk doet Rotterdam al 72 jaar niks anders dan spreiden. Attracties worden meestal ergens neergezet omwille van een stompzinnige stedenbouwkundige reden. Bij Tropicana staat nog zo'n bord uit 1990 (Het Nieuwe Rotterdam!) waarbij het centrum opgedeeld was in drie thema's (centrum, parkenstad en waterstad) waarbij hoek- en raakpunten gemarkeerd moesten worden met een attractie. (zie onder) Eigenlijk is alleen het Havenmuseum daar nog van over. Imax en Tropicana zijn failliet, Econocentrum is er nooit gekomen. Als je op straat loop, ervaar je namelijk helemaal niet de logica van de plattegrond van de alles omvattende visie.

Eigenlijk had het achteraf, maar ook vandaag de dag gezien beter geweest om alle wilde plannen binnen dat rode vierkant te plaatsen.

See less See more
Het idee is goed maar in tijden waarin men over duurzame ontwikkeling praat is het toch lachwekkend om zo'n attractie op die locatie te bouwen! Dan benut je de mogelijkheden van de stad ook nog eens marginaal.
Als je het doet dan moet het minstens op Katendrecht... Maar eigenlijk gewoon midden in het centrum! Waarom niet gewoon gelijk naast het Centraal Station, desnoods boven de sporen?

Echt toen ik het artikel begon te lezen wist ik al dat hij zou komen, de wethouder die roept dat het gebied een oppepper wel kan gebruiken. Onvoorstelbaar dat ze er maar in blijven trappen. Het maakt niet uit wie het roept en hoe hard, ze willen het blijkbaar gewoon niet snappen bij de gemeentelijke diensten... :(
See less See more
Ja hoor, daar gaat die weer; één miljoen bezoekers op een plek die wel een opkikker kan gebruiken. :clown:
Met dit ontwerp is dat nog niet eens zo'n heel erg stom idee. Origineel, zo'n eivorm. Dat dan weer wel. Maar door z'n lompheid, allesbehalve passend in de huidige skyline. Tenzij je 'm bij RCD zet. Dan valt ie toch weg tussen de rest van de hoogbouw.
See less See more
Joh ik moet nog zien dat ziets door gaat. Dit zou er ook komen (en nog wel in de stad:
Ah, het befaamde en beruchte Asklepion. Wie kent het nog? ;) ;) ;)
Als je het doet dan moet het minstens op Katendrecht... Maar eigenlijk gewoon midden in het centrum! Waarom niet gewoon gelijk naast het Centraal Station, desnoods boven de sporen?

Echt toen ik het artikel begon te lezen wist ik al dat hij zou komen, de wethouder die roept dat het gebied een oppepper wel kan gebruiken. Onvoorstelbaar dat ze er maar in blijven trappen. Het maakt niet uit wie het roept en hoe hard, ze willen het blijkbaar gewoon niet snappen bij de gemeentelijke diensten... :(
Zo`n wethouder heeft er de ballen verstand van en schreeuwt ook maar wat, alsof zij ooit iets van stedenbouw heeft begrepen. Dat gaat dan ook nooit werken, het is niet dat het een bekend concept is waar mensen van nature al op af komen en zich al bewezen heeft. Het WFC zal eerst haar eigen bekendheid moeten opbouwen voor dat er een miljoen mensen op af komen en dat zal niet lukken in een dergelijke uithoek als dit, daar geloof ik niets van!
See less See more
Zoiets is wellicht wel wat om in de Rijnhaven te gooien. Het is namelijk niet een gebouw wat makkelijk opgaat in een al bestaande stedelijke context. Met een zee van ruimte er om heen komt het denk ik beter tot zijn recht en het versterkt bovendien de importantie van Rotterdam Zuid.

Wel bijzonder vreemd dat ze eerst een ontwerp maken en dan pas de locatie kiezen.
See less See more
1 - 20 of 73 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.