SkyscraperCity banner
1 - 20 of 28 Posts

·
Registered
229 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Wat ik me weleens afvraag is hoe het centrum er uit zou hebben gezien zonder de huidige opzet van de Kop van Zuid. Dan bedoel ik: wel een Erasmusbrug, maar geen kantoorgebouwen en "centrumfuncties" op de Kop, slechts woningbouw (en heel beperkt hoogbouw).

Dus stel het centrum voor met gebouwen als:

- een WPC (bijv in de oksel van de Erasmusbrug aan de noordkant van de rivier)
- een Montevideo (Gedempte Zalmhaven?)
- Rechtbank/belastingen etc (op de spoortunnel bij Hofplein)
- een Maastoren (naast CS?)
- KPN
- UWV
- INHolland
- SVZ
- Cité
- NIeuwe Luxor (aan de Maas/Boompjes?)

De hele KvZ is dan een kwalitatief goede en groene woonwijk, al la Stadstuinen/Landtong en a la Amsterdams havengebied.

Het centrum zou een enorme impuls aan investeringen hebben ontvangen, plekken die nu nog op (her)ontwikkeling wachten zouden allang investeringen zien. Rotterdam zou lekker compact zijn met zo'n één centrum gedachte.

Een gekke gedachte?

·
Registered
14,150 Posts
En hoe als de Russen Nederland onder de voet zouden hebben gelopen?

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
Beetje raar om te denken dat alle kantoren en woningen dan in het centrum zouden zijn gerealiseerd. Je kan zo de helft van die lijst schrappen!

34,880 Posts
Best kans dat Deloitte dan op rivium was gaan zitten, Inholland bij Marconiplein en WPC bij de waalhaven, ofwel minder compact dan nu.

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
^ Plus een woontoren als Montevideo, die het moet hebben van de ligging haast IN de rivier, had er natuurlijk gewoon nooit gekomen. Ontwikkelaars realiseren wat ze zelf willen in principe, en dus niet waar de gemeente het graag wil zien. Als dat zo was, had de binnenstad één grote bouwput geweest nu i.t.t. de Kop van Zuid.

·
Registered
34,673 Posts
^^ Toch is het centrum (gelukkig) inmiddels ook te bestempelen als één hele grote bouwput. En die wordt de komende jaren alleen nog maar groter en groter! :banana::banana::banana:

Maar oorzaak is hier gevolg. Door het bouwen van de Erasmusbrug zijn de ontwikkelingen daar (mede geïnitieerd door de overheidsgebouwen) echt goed op gang gekomen.
Dus de vraag Rotterdam zonder Kop van Zuid, maar met een Erasmusbrug, is eigenlijk een beetje onzinnig!

·
Registered
2,429 Posts
Dingen als welvaart en ontwikkeling zijn niet te omschrijven als een taart waar je een puntje van kan nemen. Het is niet zo dat een gelimiteerde ontwikkeling op de KvZ een evengrote impuls op het centrum kan hebben als wat er 'weg bezuinigd' is. Rotterdam zou netto een negatief resultaat hebben zonder KvZ.

·
Registered
229 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Dingen als welvaart en ontwikkeling zijn niet te omschrijven als een taart waar je een puntje van kan nemen. Het is niet zo dat een gelimiteerde ontwikkeling op de KvZ een evengrote impuls op het centrum kan hebben als wat er 'weg bezuinigd' is. Rotterdam zou netto een negatief resultaat hebben zonder KvZ.
Eens, het zou altijd anders zijn geweest en niet een eenvoudig rekensommetje.

Maar die overheidsgebouwen zouden toch ergens gekomen zijn: de rechtbank, belastingen, havenbedrijf en KPN (toen nog beide overheid geloof ik). Natuurlijk zouden de gebouwen er anders hebben uit gezien, maar ze zouden elk een mini impuls aan hun omgeving hebben gegeven, toch?

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
De rechtbank en belastingdienst hadden wellicht in het centrum een plek kunnen vinden, maar wat had dit precies bijgedragen aan de levendigheid ervan? Met bijna 85.000 arbeidsplaatsen hebben we aan kantoren genoeg in het centrum hoor. De Kop van Zuid is juist interessant door de mix aan functies - wil je dat ook in het centrum, dan moeten daar vooral veel woontorens en stedelijke blokken gebouwd worden tussen alle winkels en kantoren.

Het havenbedrijf zie ik niet zo snel een kantoor in de binnenstad openen. Die hadden zoals eerder gezegd hoogstwaarschijnlijk verkast naar Europoort, Waalhaven, Heijplaat of een gelijkwaardige locatie. KPN had misschien in het oude gebouw gebleven.

Los hiervan, snap je volgens mij het punt niet dat iedereen hierboven probeert te maken. Vóór de plannen voor de Kop van Zuid was Rotterdam nou niet bepaald een aangename stad met goede vooruitzichten. Wegvluchtende hoger opgeleiden, gebrek aan kwalitatieve woonruimte, met de rug naar de rivier, gebrek aan investeerders en huurders, noem het maar op. Juist door de ambitie die de stad heeft getoond met de toch zéér risicovolle opzet van de Kop van Zuid en met name Wilhelminapier, is de interesse in de stad langzaam maar zeker terug aan het komen. Hier zie je vooral de locaties rondom de rivier uitblinken. Zelfs nu de stad er beter voor staat en weer een redelijk goed imago heeft, laten investeerders het échte centrum nog links liggen - kun je nagaan als we de Kop van Zuid minder ambitieus hadden opgezet!

·
Registered
229 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Dank, Skybridge.

Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet dat de KvZ helemaal niet aangelegd zou moeten zijn geworden, maar vroeg me alleen af of het ook zonder kantoren en voorzieningen had gekund. Dus wel een hoogwaardige woonomgeving voor die wegvluchtende hogere klasses en dichtbij het centrum (met brug en metro). Ik hoor de laatste tijd veel mensen zeggen dat Rotterdam vaak met zich zelf concurreert (maar dat is vast al een keer op dit forum aan de orde geweest).

Als je nix vraagt krijg je ook geen antwoord....

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
^ Natuurlijk, vooral blijven vragen! Bovendien is het voor ons ook gissen, zij het met een hoop kennis bij de hand.

Eén van de redenen dat mensen 'buiten' het centrum toch zo comfortabel wonen is het hoge voorzieningenniveau op de Kop van Zuid (zeker wanneer het af is). De mensen die we graag naar de stad (terug) zien komen vinden hier een omgeving die niet alleen veilig is en mooie uitzichten biedt, maar waar je ook restaurants kunt bezoeken, cultuur vindt, overdag drukte hebt door de kantoren en winkels hebt voor dagelijks voorzieningen en meer. Deze mensen wonen liever niet boven de Lijnbaan vanwege overlast, maar willen wel het voorzieningenniveau. Anders kunnen ze inderdaad net zo goed in Bergschenhoek een huis kopen.

Met zichzelf concurreren heb ik ook vaak gehoord, maar die mening deel ik niet. Rotterdam heeft nu een aardig sterk binnenstadsplan liggen met gebieden die niet concurreren, maar elkaar juist versterken! De Kop van Zuid biedt wonen op zéér exclusief niveau (ook qua prijs), gecombineerd met veel 'upscale' horeca en cultuur. Hier zitten veel overheidsbedrijven. Waterstad biedt wonen aan het water voor een jongere groep mensen met een minder groter beurs, en zeer dicht op de binnenstad. Het Laurenskwartier is een eclectische mix van allerlei functies, van de markt tot aan de meest hippe winkeltjes. Kantoren domineren hier niet (langer). Centraal District wordt een kantorengebied met enkele andere functies, die puur door de omvang voor levendigheid op straat zal zorgen (enorm veel arbeidsplaatsen). De bedrijven die hier gaan zitten kiezen voor bereikbaarheid en aanwezigheid van veel winkels in de nabijheid. De mensen die in Centraal District gaan wonen kiezen eveneens voor bereikbaarheid. Het centrum zelf (Lijnbaankwartier e.d.) moet zich nog gaan bewijzen; voorlopig is hier geen duidelijke visie voor, behalve dat duidelijk is dat het meer moet gaan worden dan een winkelcentrum.

·
Registered
14,150 Posts
Of hoe zou het zijn geweest als de stadsprovincie was doorgegaan en het Marconiplein het echte centrum van de Rijnmond zou zijn geworden?

En hoe ver zou de bouw van de Parkhaventoren nu zijn als de gemeente niet zo dwars had gelegen? De hoeveelste thread zou die toren onderhand niet hebben gehad op deze site?

Hoeveel passagiers zou Rotterdam Airport nu hebben gehad als Zestienhoven zou zijn verplaatst?

·
Registered
229 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Tja, punt is nu wel duidelijk.
Een ding is zeker, als ik deze vraag niet gesteld had, zouden jullie hier niet op gereageerd hebben :crazy2:

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
Ze moeten je ook niet aanvallen ;) en jij moet je niet aangevallen voelen haha.
Het is een interessante gedachte, maar eentje die we gelukkig niet meemaken!

·
Registered
14,150 Posts
Ze moeten je ook niet aanvallen ;) en jij moet je niet aangevallen voelen haha.
Het is een interessante gedachte, maar eentje die we gelukkig niet meemaken!
Inderdaad!
Overigens hou ik wel van scenario-analyses. Wat als....

1 - 20 of 28 Posts