SkyscraperCity banner

1 - 20 of 199 Posts

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Jakiś czas temu wróciłem z 3 tyg. rowerowej wyprawy po Polsce. Wyruszyliśmy ze znajomymi z okolic Kalisza (Nowe Skalmierzyce), aby dotrzeć (niekoniecznie najkrótszą trasą :lol:) nad morze. Po drodze odwiedziliśmy masę zabytków, które chciałbym Wam pokazać. Materiału nie powinno mi na długi czas zabraknąć, podczas ostatniej wyprawy zrobiłem setki zdjęć, nie licząc poprzednich rajdów. Bez zbędnego gadania:

Dzień I

Wyruszyliśmy około godziny 6.00, aby dotrzeć jak najwcześniej na miejsce z uwagi na niekorzystne prognozy pogody. Początkowo świeciło słońce i nic nie zapowiadało, aby miało się to zmienić. Pierwszy przystanek to Jedlec

Wieś położona 2 km na wschód od Gołuchowa, w pobliżu lewego brzegu Prosny. Miejscowość, o której wzmiankowano już w 1485 roku. W części, zwanej Starą Wsią, wznosi się drewniany kościół, jednonawowy, konstrukcji szkieletowej, p.w. św. Floriana, zbudowany w latach 1745-53. Wnętrze o wystroju rokokowym. Przy kościele znajduje się murowana dzwonnica z 1830 roku.

www.goluchow.pl/






Po drodze mijaliśmy stary wiatrak...



... a za nim następny w miejscowości Tursko



W Grodzisku pogoda zaczęła się powoli psuć, ale zdążyłem jeszcze sfotografować kościół:



Mieliśmy wstąpić do miejscowości Chocz, ale daliśmy sobie spokój, bo zaczęło powoli kropić. Jeszcze kiedyś się tam udam, bo warto - jest tam kilka cennych, sypiących się zabytków. Koło Żegocina nastąpiło urwanie chmury łącznie z bardzo silnym wiatrem. Postanowiliśmy szybko szukać schronienia i ukryć się na przystanku. Jechaliśmy dosyć szybko, bo około 40 km/h na godzinę, aż do momentu kiedy przystanek wyłonił się zza drzew. Ja zwalniałem już wcześniej, ale kolega niestety nie zauważył schronienia i ostro zahamował, co doprowadziło do poślizgu i w rezultacie upadku na asfalt... Na szczęście po obfitym deszczu i naprawie uszkodzonego roweru... mogliśmy ruszyć dalej. Kolega co prawda ma obdarcia do dzisiaj, ale nic poważnego mu się nie stało. Ot, taka drobna opowieść z trasy, ale wracając do zabytków ;) Kolejna sfotografowana miejscowość to Grab

Pałac klasycystyczny wzniesiony ok. 1805 - 1810 r., być może wg projektu Stanisława Zawadzkiego. Rozbudowany w poł. XIX w. o skrzydło wsch., a później o wieżę i taras, z jednoczesną przebudową korpusu głównego. Murowany z cegły, podpiwniczony. Korpus główny, dwukondygnacyjny, skierowany na dziedziniec honorowy, nakryty dachem czterospadowym. Frontowy czterokolumnowy portyk w wielkim porządku, poprzedzony schodami, z panopliami i tarczami herbowymi w tympanonie. W głębi portyku między pilastrami płyciny z płasko rzeźbionymi alegoriami kontynentów. Od wsch. kwadratowa, czterokondygnacyjna wieża, mieszcząca schody i aneks, połączony windą z kuchnią w piwnicy. W elewacji ogrodowej płytka wnęką na piętrze, w którą wstawione zostały jońskie kolumienki, ujmujące potrójne, proste zamknięte okno. Elewacje pałacu o wystroju klasycystycznym, wieży - neorenesansowym.

We wnętrzu zachowana stolarka drzwiowa z pocz. XIX w. i II poł. XIX w., sztukatorska dekoracja sufitów w pomieszczeniach parteru, a także arkadowe wydzielenie korytarza z hallu na piętrze. Układ wnętrz dwutraktowy, z sienią i dużym salonem na osi, z którego wyjście na taras.

www.staff.amu.edu.pl/~gmazurek/




W tym dniu zrobiłem mało zdjęc, w deszczu nie było sensu wyciągać aparatu. :eek:hno:
 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #2
Dzień II

Rano na szczęście wyłoniło się słońce co dodało nam trochę otuchy. Wyruszyliśmy z miejscowości Wilkowyje do Radlina.

Radliński pałac, zwany też zamkiem, wzniósł w latach 1570-92 Andrzej Opaliński, marszałek wielki koronny, starosta wielkopolski i dziedziniec dóbr radlińskich. Do 1683 gmach był własnością Opalińskich, po czym przejęli go skoligaceni z nimi Sapiehowie z Koźmina. Był to pierwszy w Wielkopolsce zespół pałacowo-ogrodowy, jednocześnie jedna z najokazalszych rezydencji w tamtych czasach. Tworzył ją czworoboczny zespół skrzydeł z krużgankowym dziedzińcem i wieżą bramną usytuowaną na fasadzie północnej. Od wschodu do pałacu przylegał ogród utrzymany w stylu włoskim, otoczony ceglanym murem, a w jego części południowej wyróżniała się kaplica z trójarkadową, kolumnową loggią. Około 1730 roku Sapiehowie rozpoczęli przebudowę rezydencji, lecz kłopoty finansowe nie pozwoliły im na dokończenie prac. Momentem przełomowym był rok 1778, kiedy Radlin zastawiony został za długi rodzinie Radolińskich z Jarocina. Zaniedbany przez nowych dysponentów pałac zaczął popadać w ruinę. W wieku XIX żerkowski proboszcz pisał, że mimo licznych prac konserwatorskich pałac, jakby niszczony niewidzialną ręką, rozpada się. Natomiast Edward Raczyński w 1842 roku zanotował: Stare w tem miejscu zamczysko więcej ogromem niż architekturą swoją ściąga na wieś uwagę podróżnego... Poważne sklepienia, kamienne, ciosowe marmury tu i ówdzie porozrzucane okazują, że założyciele wspaniałym mieć go chcieli... Dzieła zniszczenia dokonał w połowie XIX stulecia Władysław Radoliński, który kazał rozpocząć czynności rozbiórkowe. Należy tu wspomnieć, iż fakt ten jest jednym z powodów niesławy rodu Radolińskich, którzy z czasem tak dalece się zniemczyli, że posługiwali się zmienionym nazwiskiem - von Radolin. Do czasów współczesnych zachowały się niewielkie fragmenty murów obwodowych, część dwukondygnacyjnego naroża północno-wschodniego oraz pozostałości ścian kaplicy. Teren dawnego ogrodu włoskiego od lat zajmuje posępny cmentarz.

www.zamkipolskie.com


Pałac



















Kościół



Dodam tylko, że przed ruinami można znaleźć tabliczkę o historii pałacu. Sam obiekt jest zabezpieczony metalowymi belkami przed dalszą degradacją, co w sumie cieszy, bo szkoda byłoby stracić tak klimatyczny zabytek.
 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #3
Z Radlina dojechaliśmy do Żerkowa, skąd wyruszyliśmy na tzw. Szwajcarię Żerkowską. Zdjęcia z tych okolic przedstawię przy następnej okazji. Czas na Pyzdry, małe miasteczko leżące nad Wartą.

Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z 1232 roku, kiedy to wojska Henryka Brodatego wkroczyły m.in. na ziemię pyzdrską. Pyzdry uzyskały prawa miejskie przed 1257 rokiem – z tego bowiem roku pochodzi wzmianka o wójcie Andrzeju. Nie zachował się przywilej lokacyjny, jednak wiadomo, że miasto lokowane było na prawie magdeburskim.

Podczas panowania Kazimierza Wielkiego Pyzdry zostały otoczone murami. W 1345 roku w mieście zawarto rozejm pomiędzy królem Czech Janem Luksemburskim i Kazimierzem Wielkim.

Na mocy decyzji kongresu wiedeńskiego miejscowość znalazła się w 1815 r. w granicach Imperium Rosyjskiego, gdzie pozostawała aż do I wojny światowej. Tym samym Pyzdry przeszły do historii jako najdalej wysunięte na zachód miasto w dziejach Rosji - przejście graniczne znajdowało się w miejscowości Borzykowo, zrekonstruowane w 2004 roku.

W latach 1918-1939 w granicach II Rzeczpospolitej.


Pyzdry to niewielkie miasteczko z interesującymi zabytkami: kompleksem pofranciszkańskim, w skład którego wchodzą – widoczne na zdjęciu – kościół i zabudowania poklasztorne, leżące na wysokiej skarpie nad rzeką Wartą. Zakon franciszkanów rezydował w Pyzdrach od 1277 roku do połowy XIX wieku, gdy decyzją władz carskich musiał opuścić klasztor. W zabudowaniach poklasztornych obecnie znajduje się m.in. Muzeum Regionalne. Innym kościołem jest kościół farny. W przeszłości w Pyzdrach było 7 kościołów, jednak większość uległa zniszczeniu – ostatni na początku XX wieku. Można znaleźć jeszcze wiele innych zabytków związanych z historią miasteczka.

Wikipedia


oto Pyzdry:





Największe wrażenie robi widok na klasztor



W jego wnętrzu umieszczono malutkie, ale ciekawe muzeum. Stan zabytku jest niestety kiepski...





Na ścianach średniowieczne...





i barokowe polichromie



















Kościół farny:



 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #4
Ostatnią atrakcją tego dnia była wizyta w pałacu w Czerniejewie. Dalsze plany zepsuł nam oczywiście deszcz...

Czerniejewo to miasto w woj. wielkopolskim, w powiecie gnieźnieńskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Czerniejewo.

Pałac w Czerniejewie - pałac Lipskich - znajduje się na północnym skraju miasta, połączony z nim długą aleją, wzniesiony w latach 1771-1775 dla Jana Lipskiego według projektu architekta Ignacego Graffa. Pałac pierwotnie późnobarokowy, piętrowy z dwoma skrzydłami i dwoma dziedzińcami. Pierwszy, zewnętrzny (tzw. avant-cour, przeddziedziniec) ma po bokach wozownie i stajnie. Drugi, wewnętrzny (tzw. cour d'honneur, dziedziniec honorowy) otoczony jest z boków dwoma oficynami.

Pałac wielokrotnie przebudowywany. Pierwsza przebudowa, z lat 1789-1790 i późniejszych, przeprowadzona prawdopodobnie według projektu Kamsetzera nadała pałacowi charakter neoklasyczny, a polegała, między innymi, na dodaniu czterokolumnowego portyku z tympanonem wysuniętego znacznie przed linię elewacji. Portyk umożliwiał kryty dojazd pod samo wejście i dodał rezydencji okazałości. Inne elementy tej przebudowy to gruntowna rearanżacja wnętrz. Powstał wtedy, na osi głównej pałacu, na parterze, wsparty na kolumnach salon (sala terrena, tzw. grota pompejańska), a nad nim, na piętrze, dwukondygnacyjna, nakryta spłaszczoną (pozorną) kopułą sala balowa ozdobiona pilastrami. Te zmiany spowodowały dodanie ryzalitu na fasadzie ogrodowej pałacu.

Przebudowa z lat 1926-1928 przeprowadzona przez architekta Juliusza Nagórskiego polegała na rozbudowie wschodniego skrzydła pałacu i połączeniu głównego budynku z oficyną wschodnią za pomocą galerii. Oficynę zachodnią połączono galerią z pałacem w latach 1980-1982, podczas prac restauracyjno - remontowych.

Park krajobrazowy (13 ha), pierwotnie założony jako park francuski, od XIX wieku jako park angielski, z alejami lipowymi, grabowymi i stawami. W głębi parku budynek bażanciarni.

Pałac w czasie wojny użytkowany był przez Niemców, dlatego zabudowania przetrwały w stanie nienaruszonym. Wnętrza i wyposażenie uległy znacznemu zniszczeniu w końcowym okresie wojny. Od wyzwolenia do 1977 siedziba domu dziecka, później przejęty i wyremontowany przez PGR Żydowo z przeznaczeniem na hotel. Obecnie również pełni tę funkcję.

Wikipedia












Po zwiedzeniu miasteczka pojechaliśmy do noclegu nad samym Jeziorem Lednickim.
 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #6
Dzień III

Jak już wspominałem nocowaliśmy nad Jeziorem Lednickim, a jak wiadomo (lub nie ;) ) znajdują się tutaj aż dwa ciekawe muzea. Jedno z nich to skansen w Dziekanowicach. Jeśli ktoś lubi atmosferę wsi sprzed wieków to musi koniecznie się tutaj wybrać. Zwiedzenie całego skansenu może zając nawet 3 godziny.

Wielkopolski Park Etnograficzny
Można tam obejrzeć chałupy mieszkalne, budynki gospodarcze, wiatraki, drewniany kościół, kaplicę z Otłoczyna - Kujawy, oraz dwór. Obiekty pochodzą z XVII-XX wieku. W zespole dworskim oraz w części budynków znajduje się ekspozycja muzealna prezeztująca przedmioty codziennego użytku z tamtego okresu.

Wikipedia


Widok na jezioro



Zdjęcia skansenu:

















 

·
Registered
Joined
·
682 Posts
Super zdjecia, i super watek. Swietna wycieczka... bardzo bym chial sie tak przejechac... Ile razem zrobiliscie kilometrow ?
 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #12
Super zdjecia, i super watek. Swietna wycieczka... bardzo bym chial sie tak przejechac... Ile razem zrobiliscie kilometrow ?
Dokładnie nie mogę powiedzieć, bo przez ulewy potopiły nam się liczniki, a z mapy jeszcze nie zliczałem, ale myślę, że przejechaliśmy około 1300 km. Nie jest to nasza pierwsza wyprawa, z reguły jeździmy po Wielkopolsce czy Śląsku. Wystarczy chcieć i znaleźć trochę wolnego czasu ;)


Kontynuując...drugim odwiedzonym muzeum było Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.

Ostrów Lednicki

wczesnośredniowieczne stanowisko archeologiczne położone na wyspie o tej samej nazwie, na Jeziorze Lednickim. Jedno z najważniejszych miejsc dla historii Polski. Za panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego Ostrów był jednym z głównych ośrodków obronnych i administracyjnych Polski. W tym historycznym miejscu toczy się akcja powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego "Stara baśń" wskrzeszająca zamierzchłe czasy pogańskich Słowian. Na wyspie, w centrum plemienia Polan (tuż obok ważnego, dawnego strategiczno-handlowego traktu lądowego oraz wodnego między Poznaniem a Gnieznem), zachowały się pozostałości grodu oraz relikty najstarszego w Polsce zespołu preromańskiej architektury pałacowo-sakralnej (z basenami do chrztu) i wolno stojącego kościoła cmentarnego z grobami w nawie i aneksach. Obydwa obiekty wzniesiono w czasach panowania Mieszka I (tuż przed 966 r.).

Wikipedia












 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #14
Dalej pokierowaliśmy się w stronę Zakrzewaa, jednego z najpiękniejszych wielkopolskich pałaców. Niestety, spotkała nas tutaj niemiła niespodzianka... ale od początku. Wjechaliśmy do założenia przez otwartą bramę i od razu pokierowaliśmy się do w stronę recepcji (na stronie pałacu wyczytałem, że jest to hotel i ośrodek konferencyjny), aby spytać się czy można wykonać kilka zdjęć. Jakie było nasze zdziwienie, kiedy już od progu pewna hmm.... uprzejma pani powitała nas serdecznie słowami "jak my tutaj wjechaliśmy". Od razu nas poinformowała, że jest to ośrodek zamknięty, nikt nie ma prawa tu wjeżdżać, a już na pewno robić zdjęć. Było to tym bardziej zabawne, że na stronie informacyjnej gminy pałac widnieje jako atrakcja turystyczna, jest tam również sporo zdjęć. Ba, nawet na stronie polskiedwory.pl znajdziemy tam trochę ujęc... No cóż, trudno się mówi, zrobiłem kilka ujęć zza ogrodzenia i w sumie tylko tak podziwialiśmy ten obiekt. :eek:hno:

Zespół pałacowy składa się z pałacu otoczonego dużym parkiem krajobrazowym. Pałac neorenesansowy zbudowany w stylu francuskim z 1867 roku. Budynek założony na rzucie prostokąta z dwoma przylegającymi pawilonami. Korpus glówny pałacu dwukondygnacyjny, jedno piętro schowane w dachu. W środkowej części elewacji frontowej znajdują się cztery kolumny zakończone jońskimi kapitelami. Elewacje są ozdobione bogatym detalem architektonicznym. We wnętrzach zachowała się dawna stolarka, posadzki i bardzo bogate sztukaterie.

www.polskiedwory.pl/






 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #16
Podążając w stronę Wągrowca, miejsca naszego kolejnego noclegu, zatrzymaliśmy się jeszcze w Łaziskach. Znajduje się tam grobowiec rtm. Łakinskiego w kształcie... piramidy. Piramida ta ma wysokość 6 metrów, jest wzniesiona z ciosanego kamienia i leży na zalesionym wzgórzu. Została wzniesiona w połowie XIX wieku.





 

·
Wielkopolanin :)
Joined
·
1,363 Posts
Discussion Starter #17
Do Wągrowca dotarliśmy przed zachdem słońca, stąd zdjęcia mają ciepłą tonacje.

Miasto i gmina w województwie wielkopolskim, w powiecie wągrowieckim, 60 km na północny wschód od Poznania.

Miasto założone ok. 1300 roku jako osada na wyspie Prostynia (Prostorzecze) w dolinie rzek Nielby i Wełny. W 1319 tereny wokół Wągrowca jak i sama osada zostały wykupione przez zakon cystersów. Miasto zostało ulokowane w 1381r. a w 1396r. Cystersi przenoszą swoją siedzibę z Łekna do Wągrowca. Przekazanie praw miejskich datowane jest na rok 1381. Wągrowiec jest ściśle związany z zakonem cystersów łekneńskich i rodem Pałuków. W Wągrowcu mieszkali znani i podziwiani ludzie, m.in. Jakub Wujek, który przetłumaczył Biblię na język polski, a wągrowieckie gimnazjum (obecnie I LO) ukończył Stanisław Przybyszewski.

Wikipedia


Klasztor pocysterski w Wągrowcu







 

·
Registered
Joined
·
682 Posts
Kosciol Sw. Jakuba jest niesamowity!. Piekne malowidla w srodku - a zewnatrz - co to jest za styl - gotyk czy manieryzm niderlandzki? Czy jakies polaczenie obu styli?

Tak czy owak - piekny....
 
1 - 20 of 199 Posts
Top