Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
132 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De zeven Rotterdamse 'prachtwijken' van minister Ella Vogelaar van Wonen en Wijken krijgen de komende jaren ruim 1 miljard euro. Hiermee moet het woon-, werk- en leerklimaat worden verbeterd.

De investeringen worden gedaan door het Rijk, de gemeente Rotterdam en woningcorporaties. Ella Vogelaar en wethouder Dominic Schrijer (PvdA, Werk, Sociale Zaken) ondertekenden daarover vandaag een overeenkomst.

900 miljoen extra
De gemeente hoest 212 miljoen euro op, woningcorporaties investeren de komende tien jaar bijna 900 miljoen extra.

Het Rijk legt tot 2011 60 miljoen euro bij, waarvan 15 miljoen euro voor bewonersinitiatieven.

Integratie
Het geld wordt de komende jaren geïnvesteerd in: ‘verbetering van de veiligheid’, integratie en het woon-, werk- en leerklimaat in de wijken.

Zo moeten onder meer sloopplekken worden ingericht als (speel-)tuinen en worden bewoners ‘gestimuleerd’ hun huizen op te knappen.

Zeven wijken
Ook willen de betrokken partijen investeren in sportfaciliteiten en gaan ze proberen leegstand van winkels te voorkomen.

Rotterdam heeft van alle steden de meeste probleemwijken, zeven in totaal. Het zijn Oud West, Oud Noord, Bergpolder, Overschie, Oud Zuid, Vreewijk en Zuidelijke Tuinsteden.

http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/211694/index.html

·
Registered
132 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Ik erger me dood aan al die foutieve berichtgeving in landelijke én regionale berichtgeving over de Rotterdamse Vogelaarwijken. Het gaat niet om zeven wijken maar om zeven gebieden, die in totaal drieëntwintig postcodegebieden (wijken) beslaan.

Verder hoop ik dat er zoveel mogelijk geïnvesteerd wordt in harde zaken (sloop, nieuwbouw, renovatie en buitenruimte), en zo min mogelijk in zachte zaken (bewonersprojecten die de sociale cohesie moeten bevorderen en (achteraf) vaak weggegooid geld blijken).

·
Bas
14,757 Posts
Om ongeveer hoeveel inwoners gaat het bij deze miljard Euro`s? Trouwens, wij hebben hier in de stad ook zo`n Vogelaarwijkje, daar wonen echter niet meer dan 4000 `inwoners`. Ik ben dus benieuwd hoe groot zeven buurten in één wijk zijn in Rotterdam. Een buurt in Rotterdam is mogelijk dus net zo groot als één wijk in Leeuwarden. Zal mij benieuwen, hoe de verhoudingen liggen.

·
Registered
35,102 Posts
Ik erger me dood aan al die foutieve berichtgeving in landelijke én regionale berichtgeving over de Rotterdamse Vogelaarwijken. Het gaat niet om zeven wijken maar om zeven gebieden, die in totaal drieëntwintig postcodegebieden (wijken) beslaan.

Verder hoop ik dat er zoveel mogelijk geïnvesteerd wordt in harde zaken (sloop, nieuwbouw, renovatie en buitenruimte), en zo min mogelijk in zachte zaken (bewonersprojecten die de sociale cohesie moeten bevorderen en (achteraf) vaak weggegooid geld blijken).
Een beetje smeerolie voor wat problemen is, mits goed besteed en gecontroleerd, niet persé weggegooid geld. Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

·
Registered
132 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Om ongeveer hoeveel inwoners gaat het bij deze miljard Euro`s? Trouwens, wij hebben hier in de stad ook zo`n Vogelaarwijkje, daar wonen echter niet meer dan 4000 `inwoners`. Ik ben dus benieuwd hoe groot zeven buurten in één wijk zijn in Rotterdam. Een buurt in Rotterdam is mogelijk dus net zo groot als één wijk in Leeuwarden. Zal mij benieuwen, hoe de verhoudingen liggen.
Ongeveer veertig procent van de Rotterdammers woont in een Vogelaarwijk. Dit komt neer op zo'n 240.000 Rotterdammers. En dan te bedenken dat niet elke Rotterdamse achterstandswijk een Vogelaarwijk is. Schiemond is bijvoorbeeld vanwege haar ligging in hetzelfde postcodegebied als het gegoede Lloydkwartier geen Vogelaarwijk, maar wel een achterstandswijk. En zo kan ik nog wel een aantal wijken opnoemen.

In het verleden zijn er in deze wijken al honderden miljoenen euro's gepompt, zonder resultaat. Mits er voldoende in harde, controleerbare zaken geïnvesteerd wordt, ben ik gematigd optimistisch.

Bovenal zijn volgens mij belangrijk dat meer mensen inkomen uit arbeid hebben, bewoners het met elkaar eens zijn over wat de minimale normen en waarden in de wijken zijn en een spijkerharde aanpak van overlast en criminaliteit waarbij tuig dat keer op keer de boel verziekt, langdurig en het liefst permanent uit de samenleving verwijderd wordt.

Op al deze punten gaat het stukje bij beetje telkens een beetje beter, echte, zichtbare verbetering zal een zaak van de lange adem worden.

·
Go Rotterdam!
290 Posts
Je stelling komt op mij wat hard over. Ik ben ervan overtuigd dat voor 'tuig dat de boel verziekt' zeker hulp en kansen te bieden zijn. Bied een perspectief, geef begeleiding. Het is niet makkelijk, maar in mensen investeren is m.i. altijd belangrijker. Gebouwen kunnen hierin wel goede ondersteuning bieden.

·
Banned
2,255 Posts
Het tuig moet keihard aangepakt worden en dan moet er pas geld vrij komen voor investeringen in gebouwen, er moeten minder kanslozen in de wijk wonen die al 20 jaar op de staat leunen.

Ik kan er over meepraten, mijn wijk wordt langzaam aan beetje bij beetje beter, door oude woningen te koop aan te bieden en echte kansloze gebouwen te slopen en nieuwe koopwoningen te bouwen. Het aantal uitkeringstrekkers is gedaald, waardoor ook de criminaliteit gedaald is. Dit samen natuurlijk met de politie die een (halve) zero tolerance beleid voerde. Ik zeg halve, want echte zero tolerance heb ik van de NL politie nog NOOIT gezien :lol:

·
Registered
132 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Het aantal uitkeringstrekkers daalt en kan nog sterker dalen als lichamelijk en geestelijk gezonde mensen in dit economische klimaat geen uitkering meer krijgen. Dan zijn deze beroepsprofiteurs zo aan het werk. Ook jongeren zonder startkwalificatie dienen geen uitkering meer te krijgen en migranten na tien jaar verblijf in Nederland.

Zo neemt de werkcultuur in achterstandswijken toe en de roof- en profiteercultuur af.

·
Bas
14,757 Posts
Vogelaargeld voor zuip-feesten.

Ik lees zojuist op Spitsnieuws, dat sommige Vogelaarwijken van gekkigheid niet eens weten wat ze met het geld moeten doen. Het schijnt dan op te gaan aan buurtbarbeque`s en feesten, almede aan subsidies voor kunstuitingen. Het zal mij niets verwonderen wanneer er straks een paar opbouwwerkers of andere `hulpverleners` er met een deel van de poet vandoor gaan.

Zo, straks eens even een wijk verderop kijken, ik heb honger. Op de FIETS! dan maar. En in Heechterp gewoon op de geur afgaan dus :cool:

·
Banned
2,255 Posts
Zo te horen krijgt Rotterdam genoeg geld voor gummiknuppels, die zijn maar 12,50

Misschien dat de langere versie 30,- euro kost, maar dan nog heb je aardig wat om die wijken schoon te vegen van tuig. Als het tuig weg is dan wordt de wijk vanzelf weer leefbaarder en zullen kinderen niet zo gauw meer in de criminaliteit stappen.

1 - 11 of 11 Posts