SkyscraperCity banner
1 - 20 of 122 Posts

·
Registered
718 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Jheronimustoren, Paleiskwartier, 's-Hertogenbosch
74 meter, 23 verdiepingen

Een 23 verdiepingen tellende woontoren met 86 appartementen variërend in oppervlakte van 86 tot 137 m². Op de 23e verdieping bevinden zich twee penthouses van ongeveer 175 m². Rustig gelegen aan het einde van de Hofvijver van Paleiskwartier tegenover het SM’s. Hierin worden zowel huur- als koopwoningen gerealiseerd.

Opdrachtgever: Vesteda
Architect: Baumschlager-Eberle
Ontwikkeling: Vesteda

Start bouw in december 2010. De verwachte oplevering is eind 2012.

Meer foto's (in Flash formaat)
(Zou iemand de Flash foto's kunnen rippen en hier apart plaatsen?)

Info pagina gemeente 's-Hertogenbosch

http://www.s-hertogenbosch.nl/content.cfm?contentid=3E886CF9-B578-C7B6-93A3D746F2D23372

Detail bouwtekeningen, voor de echte die-hards.

http://www.s-hertogenbosch.nl/cms/attachments/B69E3601-BF73-EB54-8445658BE260016D.pdf

Verkoopinformatie:
http://www.jaap.nl/te-huur/noord+br...enbosch/_/jheronimus/12369590/overzicht/?null

Verhuurinformatie:
http://www.vesteda.com/en/projectsi...roject/housing-assortment.aspx?complex=829690

·
Registered
199 Posts
Ik zit toch wel een vraagteken bij de start bouw die jij hierboven noemt. Hoe concreet is jou bron?

Wel is een paar weken terug de bouw van een ander project in het Paleiskwartier gestart.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Veel saaier had 't ontwerp niet kunnen zijn, jammer dat de nu al monumentale Armanda woningen er zo karig bij komen te staan. De locatie an sich leent zich prima voor hoogbouw, maar 's-Hertogenbosch en vooral die plek verdienen beter.

·
Illustrateur
13,092 Posts
De armoedige openbare ruimte valt me hierbij ook op. Veel steniger had het niet kunnen zijn. De toren ziet er in principe prima uit, maar ik mis details in de sokkel van de toren. Het heeft een klassiek ontwerp, waar dat soort details de kwaliteit kunnen versterken. Een verbijzondering van de kroon had hierbij overigens ook geholpen. Verder zou de horizontaliteit van het ontwerp versterkt kunnen worden, want nu lijkt hierin geen goede keuze te zijn gemaakt.

·
Banned
3,985 Posts
Met een mooie bakstenen gevel kan het uiteindelijk nog wel meevallen, maarja, jammer voor Den Bosch want dat is een mooie stad die denk ik beter verdiend. 73 meter is wel een leuke hoogte trouwens :) De start is in december 2010, is er al wat activiteit te bespeuren?

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
O jeetje... de gemeenteraad heeft geen zegje kunnen doen. Maar goed ook want de meesten van hen hebben al helemaal geen verstand van stedebouw e.d. Hier in Weert hebben ze de gemeenteraad al veel te vaak laten meepraten met alle slechte gevolgen van dien. Zie maar eens hoe het nieuwe stationsstraatgebied eruit gaat zien. Helaas heb ik geen beelden meer van de oude plannen.

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
ontwerp past niet echt bij de stad, in rotterdam of tilburg had ik deze toren liever gezien
Denk je? Ik vind deze juist wel in het contrast van deze stad passen. En zeker in de omgeving waar deze komt te staan.

·
Breda City
125 Posts
contrast kan best mooi zijn, maar dit gebouw wordt met deze hoogte best belangrijk voor de skyline van den bosch. Dus het zou mooi zijn als ze nog meer moeite nemen om het uiterlijk van de gevel te verbeteren, de toren hoeft van mij ook niet architectonisch heel apart te worden, maar ik vind hem nu wel heel saai

·
Banned
3,985 Posts
^^
Er zijn dus een paar symbolische palen geslagen puur voor het veilig stellen van een subsidie, terwijl de verkoop van het gebouw nog niet eens is gestart. Ik moet het nog maar zien of dit uiteindelijk goed komt :)

·
Illustrateur
13,092 Posts
Als het kwalitatief wordt als de Colonel in Maastricht, een vergelijkbaar project, dan kan het nog wat worden.
Maar dit complex zit veel slimmer en stedenbouwkundiger in elkaar.
Hier lijkt ook aandacht te zijn besteed aan de directe ruimte rond het gebouw en de inrichting daarvan.
De toren zelf heeft een duidelijk toegankelijke voet en een afsluiting (bekroning).

De toren moet onderdeel van de stad gaan uitmaken, maar met het huidige ontwerp gaat dit gegarandeerd mislukken. Je moet bewoners uitlokken om ook rond de toren te verblijven, maar waar zou je dit in godsnaam doen? Een bak water is niet direct een te noemen kwaliteit wat mij betreft.

De Colonel in Maastricht:

Bron: www.totalklima.nl

1 - 20 of 122 Posts