Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 83 Posts

·
Registered
1,123 Posts
Evoluon, Eindhoven; tandheelkundefaculteit, Nijmegen; estelgebouw, Nijmegen;

Zo even uit de losse pols, maar er staat meer dan genoeg, zeker ook nog een boel van recentere datum.

Mijn werkplek, MinFin in den haag mag er overigens ook zijn wat mij betreft, constructief zijn de vloeren daar echter nogal gehorig naar mijn mening.

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Een mooi gebouw uit de jaren '70 en '80 vinden lijkt me lastiger.
Dat is nou juist het punt, men kijkt qua architectuur op deze decennia neer maar ik geloof niet dat dat fair is. Ze hielden er toentertijd allerlei gekke ideeën op na qua kunst en vormgeving (bijv. postmodernisme) en het punt is dat men dit zelden inziet.

·
Registered
2,458 Posts
Dat is nou juist het punt, men kijkt qua architectuur op deze decennia neer maar ik geloof niet dat dat fair is. Ze hielden er toentertijd allerlei gekke ideeën op na qua kunst en vormgeving (bijv. postmodernisme) en het punt is dat men dit zelden inziet.
Ik denk dat men het wel inziet, maar er gewoon niet zo van onder de indruk is.

·
Registered
1,630 Posts
In de jaren '40 en '50 zijn best wat aardige gebouwen neergezet. Het Industriegebouw in Rotterdam vind ik bijvoorbeeld erg charmant.
Smaken verschillen. Ik ben niet onder de indruk.

Een mooi gebouw uit de jaren '70 en '80 vinden lijkt me lastiger.

Deze, uit 1986. Hoofdkantoor ING. Foto van Wikipedia.

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Ah, tuurlijk. Het ING-gebouw. Zo uniek. Dat moet echt op de monumentenlijst komen straks. Ik krijg hier een sterk Art Nouveau-gevoel bij, en dat in een tijd waarin postmodernisme vrijwel een monopolie had op architectuur.

·
Registered
5,330 Posts

·
Registered
1,630 Posts
Ah, tuurlijk. Het ING-gebouw. Zo uniek. Dat moet echt op de monumentenlijst komen straks. Ik krijg hier een sterk Art Nouveau-gevoel bij, en dat in een tijd waarin postmodernisme vrijwel een monopolie had op architectuur.
Het staat sinds vorig jaar op de gemeentelijke monumentenlijst.

Volgend jaar vertrekt ING uit het gebouw, en worden er appartementen in gemaakt.

In 2007 werd het gebouw derde bij de verkiezing van het mooiste gebouw van Nederland; het Gasuniegebouw in Groningen won die verkiezing. Ontworpen door hetzelfde architectenbureau.

·
Registered
5,330 Posts
Ik vind het vrij uniek. Geen vorm dat voornamelijk een blok is (zoals de faculteit 3ME waar da_scotty mee kwam, of het Industriegebouw van TC03). De veelheid aan schuine lijnen maakt het speels.
Zit natuurlijk ook wel 30-40 jaar bouwen/architectuur tussen. Maar speels is het zeker.

·
Banned
2,779 Posts
Discussion Starter · #17 ·
In 2007 werd het gebouw derde bij de verkiezing van het mooiste gebouw van Nederland; het Gasuniegebouw in Groningen won die verkiezing. Ontworpen door hetzelfde architectenbureau.
Wauw, apart. Je zou denken dat bij dit soort verkiezingen de top 10 allemaal 16e-eeuws zouden zijn. Goed om te weten dat men toch open staat voor "nieuwe" architectuur.

Toch ben ik het er zelf niet mee eens -- het zijn zeker mooie gebouwen maar zelfs ik, als diehard fan van moderne architectuur, zou ze niet zo snel in de top 3 zetten.

1 - 20 of 83 Posts