Skyscraper City Forum banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Smalltown urbanist
1,902 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Voor mijn werk een reisje naar Saint John in Canada gemaakt. Om kostentechnishe redenen gingen we via Boston, om daarvandaan per minivan naar het noorden te gaan. Ik ben helaas niet Boston ingegaan.
1.

2,Dit was overigens 'my ride' Ziet er stoer uit, maar rijdt als een dweil.

3. De omgeving waarin ik verbleef, Rothesay, een suburb van Saint John, in de verte de Saint John river

4.over die rivier gaan diverse pontjes (in de verte)

5.Deze dieren zijn hier een plaag, men keek dan ook raar naar die Hollander die ze op de foto wilde zetten:

6.

Dan op naar Saint John, de grootste stad van New Brunswick met 68.043 inwoners, de agglomeratie heeft overigens 122.389 inwoners

Schepen in de natuurlijke haven van Saint John
7.

heb ook de wat ruwere randjes van de stad opgezocht:
8.

9.

10.

Zeg nou zelf, dit is toch wat je je voorstelt bij een Noord-Amerikaans spookhuis!
11.

12.

Papiermolen bij de (schijnbaar beroemde) Reversed falls, zoals de naam al zegt is er onder water een omgekeerde waterval. Heeft te maken met het getij.
13.

Het oude stedelijk museum
14.

Op een heuvel was een mooi uitzichtpunt over de stad.

15.

Saint John is een zeehaven, het eiland op de achtergrond werd vroeger gebruikt om de immigranten in quarantaine te bewaren, alvoor ze in Canada werden toegelaten.
16.

17.

18.

dan rijden we verder het centrum in
19.

Het centrum zelf is verrassend stedelijk voor een stad met minder inwoners dan mijn eigen Lelystad. Om jullie voor een overkill te behoeden post ik die wat later!

·
Registered
3,856 Posts
Het ziet er niet echt super welvarend uit, of zie ik dat mis? Ik vind het wel erg indrukwekkende foto's :) Als je meer hebt, post je graag!

·
AstroNout
5,114 Posts
Die bedrading zoals op # 9 en # 12 ziet er redelijk 2de werelds uit, maar verder een leuke reeks en ik ben erg benieuwd naar de reeks van het centrum.

·
Smalltown urbanist
1,902 Posts
Discussion Starter · #7 ·
We bereiken het centrum:
1.

Centraal in de stad ligt een plein/park een prettige plek om te vertoeven
2.

Bijzondere is dat dit park ongemerkt overgaat in een eeuwenoude begraafplaats. Saint John is overigens de oudste stad van Canada, helaas zijn tijdens een grote brand veel historische panden verloren gegaan
3.

Vanaf het park kan je richting de riviermonding lopen, over de steilste en kennelijk ook de kortste mainstreet van Canada.
4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Levensgroot beeld van een eland.
12.

En die kijkt hier weemoedig op uit.
13.

Wat zei ik?
14.

Aan de riviermond een gezellige kade met cafeetjes en terrasjes.
15.

16.

17.

Waar de rivier en de oceaan elkaar ontmoeten
18.

Kwam ook nog iets 'typisch Hollands' tegen
19.

we zijn toch bekend om onze chips?
20.

Ook de oudste overdekte markthal van Canada is in Saint John te vinden.
Hier even een plaatje van Wikipedia van de voorkant :

Het interieur schijnt de vorm van een omgekeerde scheepsromp te hebben, blijkbaar moet je daar veel fantasie voor hebben, want ik zag het niet!
21.

Vooral veel maritiems daar te koop:
22.

Bij het verlaten van de stad nog een blik op het hollywood achtige plaatsnaambord
23.

En weer op naar Boston, en daarna met het vliegtuig naar Nederland!
24.

·
Bas
14,534 Posts
Leuke series.

Mooi uitstapje, Cermivelli. Ach, en St. John`s is niet het mooiste en welvarendste deel van Canada, zeker niet in de winter of in het voorjaar. Als het groen was geweest, waren de foto`s misschien wel wat fleuriger. Maar ja, je hebt de stad wel aardig goed in beeld gebracht en het is inderdaad typisch Canadees, zo lekker rommelig in uiterlijk.

En die Old Dutch chips, die heb ik wel eens geprobeerd. Niet zoals wij kennen. Toch kun je dit product coast to coast krijgen in alle smaken.

·
Bike It!
22,249 Posts
Mooie en leerrijke serie.
Op het tweede deel ziet de stad er toch al een stuk fraaier uit.

·
Registered
3,856 Posts
Ja, in het tweede deel lijkt het beter. Ik heb bij Amerikaanse/Canadese steden (zoals bij deze fotoreeks) altijd het gevoel dat enorm veel gebouwen leeg staan. Het lijkt af en toe net de boulevard van Disneyland Parijs, waar de gebouwen allemaal als decor dienen. Dat idee heb ik ook bij veel Amerikaanse steden. Kan iemand zich hier in plaatsen?

·
Registered
544 Posts
Niet echt. Ik denk dat je dat in onze steden minstens even veel of zelfs meer hebt, zeker in winkelstraten en uitgaansbuurten.

De elektriciteitsbedrading in de eerste reeks foto's is overigens helemaal typisch voor Noord-Amerika. St John's is misschien niet de meest welvarende stad, ondanks het typische east-coast-Canada rommeltje is alles wél vrij proper. Probeer maar eens graffiti te vinden op de foto's ;)

mvg
JJN

·
Smalltown urbanist
1,902 Posts
Discussion Starter · #13 ·
^^ Vergeten te melden dat de meeste foto's op een zondag genomen zijn.
Verder zijn de buurtdorpen zeer welvarend te noemen. Grote huizen met veel grond er omheen. En met hun eigen centra. Ikzelf verbleef in Quispamsis, en was voor werk in Rothesay. De wijken van Saint John zijn door die trek naar buiten wel wat verpauperd, maar het centrum is alleraardigst.
De foto's zijn verder van april dit jaar, in Nederland was het toen al groen in Canada waren nog resten sneeuw te vinden (zie foto 5 eerste serie)

1 - 14 of 14 Posts