Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Moderator
17,023 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik hier een fotoserie heb geplaatst. Bij deze een set foto's van afgelopen weekend (quick edits).

Vrijdagmiddag vertrokken we richting het Noorden. Totdat mijn nieuwe auto wordt geleverd maak ik regelmatig gebruik van de autopool van mn werk. Dit keer hadden we geluk: een cabrio! Met 27 graden kon het dak van de auto opgevouwen worden en genoten we van het zonnetje tot we de Autobahn opreden. :cool:

Na het nodige filewerk in Baden-Württemberg reden we nabij Würzburg de A71 richting Erfurt op, wat mij betreft een van de mooiste snelwegen in Duitsland. De weg is rustig, in een goede staat en leidt je door het schitterende Thüringer Wald.

Rond een uur of 6 zijn we in Erfurt. Na een kleine ronde door de Altstadt zijn we wat gaan eten bij een Vietnamees restaurant.

1.

GVO_3731
by N S, on Flickr

2. Erfurt staat vol met juweeltjes

GVO_3732
by N S, on Flickr

3.

GVO_3735
by N S, on Flickr

4. Om de hoek bij de oude Universiteit

GVO_3753
by N S, on Flickr

5. De Kathedraal van Erfurt, met een erg groot plein

GVO_3783
by N S, on Flickr

6. De zon gaat onder en wij gaan verder richting Dresden

GVO_3786
by N S, on Flickr

7. Een laatste foto voordat we in de auto stappen

GVO_3790
by N S, on Flickr

Dresden

Rond middernacht komen we in Dresden aan. Toen we aankwamen was er 'opeens' geen boeking te vinden. Na goed zoeken hadden ze het toch gevonden, en kregen we zelfs een upgrade (junior suite) :cheers:

De zaterdagochtend was mooi en warm, op naar het centrum voor een ontbijtje. De €23 pp voor ontbijt was me toch iets te gortig :lol: Hetzelfde wat betreft parkeren, €20 per dag in de parkeergarage 5 minuten verderop. 5 minuten de andere kant op kon ik voor €2 per dag parkeren en op zondag gratis :cheers:

8. De eerste stop is het Residenz Schloß

GVO_3794
by N S, on Flickr

9.

GVO_3802
by N S, on Flickr

10. Het centrale plein bij de Frauenkirche

GVO_3815
by N S, on Flickr

11.

GVO_3822
by N S, on Flickr

12. In Dresden is veel aandacht besteed aan de wederopbouw en inpassing van nieuwe gebouwen

GVO_3826
by N S, on Flickr

13.

GVO_3827
by N S, on Flickr

14.

GVO_3869
by N S, on Flickr

15. De Zwinger

GVO_3879
by N S, on Flickr

16.

GVO_3880
by N S, on Flickr

17. Residenz Schloß

GVO_3912
by N S, on Flickr

18. Taschenbergpalais (Kempinski)

GVO_3915
by N S, on Flickr

Görlitz

's middags besloten we de drukte van Dresden te ontvluchten en reden we richting de Poolse grens. Uiteindelijk kwamen we bij het grensstadje Görlitz uit. Een prachtig stadje dat er netjes bij ligt en waar het (nog) niet uitpuilt van de toeristen.

19.

GVO_3920
by N S, on Flickr

20.

GVO_3924
by N S, on Flickr

21. Het stadhuis

GVO_3926
by N S, on Flickr

22. De kathedraal van Görlitz, een imposante verschijning. De twee torens lijken recent gerenoveerd (wellicht opnieuw gebouwd na WOII?)

GVO_3937
by N S, on Flickr

23. Uitzicht vanaf de oude stadsmuur. Aan de overkant van de rivier ligt Zgorcelec, Polen. Ik had me niet zo in de bestemming verdiept en kwam er tijdens de lunch pas achter dat we zo Polen in konden lopen.

GVO_3941
by N S, on Flickr

24. Görlitz op de voorgrond, Zgorcelec in de verte

GVO_3943
by N S, on Flickr

25. Inmiddels zijn we de brug overgelopen en staan we in Polen. De eerste keer voor mij overigens. Het contrast is groot, Görlitz is redelijk netjes en aangeharkt, Zgorcelec is een stuk rauwer. Het stadje ziet er arm uit en een van de grootste drijfveren van de lokale economie lijkt de grensoverschrijdende Duitse honger naar goedkope sigaretten, alcohol en benzine.

GVO_3947
by N S, on Flickr

26. Görlitz

GVO_3953
by N S, on Flickr

27. Zgorcelec

GVO_3954
by N S, on Flickr

28. Zgorcelec vanaf de brug terug richting Duitsland

GVO_3957
by N S, on Flickr

29. Terug richting Dresden. Dit keer door het prachtige Saksische heuvellandschap. Het is nog steeds warm: dak eraf :cool: Onderweg kwamen we langs de Berzdorfer See aan de grens met Polen

GVO_3959
by N S, on Flickr

30. Na zonsondergang zijn we terug in Dresden en gaan we nog een hapje eten in de stad. Heb nog ff wat moeite gedaan:

GVO_3966
by N S, on Flickr

31.

GVO_3973
by N S, on Flickr

32.

GVO_3973
by N S, on Flickr

33.

GVO_3977
by N S, on Flickr

34.

GVO_3978
by N S, on Flickr

35.

GVO_3979
by N S, on Flickr

36.

GVO_3980
by N S, on Flickr

37.

GVO_3981
by N S, on Flickr

Wordt vervolgd...

·
mentula agricolæ vulgaris
1,454 Posts
Heb je bij de biergarten tegenover de Altstadt gezeten? Heerlijk bier daar. Of moest je nog rijden?

·
Bas
14,752 Posts
Mooie informatieve serie, ik had eerlijk gezegd Bautzen ook wel verwacht in het rijtje. Ik ben jaren geleden langs bijna alle steden in Sachsen gereden, toch wel indrukwekkend in verband met de geschiedenis van spoorwegen en industrialisering. En ja hoor, Dresden is inderdaad even uitkijken met parkeren, konden wij toen nog gratis aan westzijde van de stad en klein stukje lopen, ik denk dat dat nu wat moeilijker gaat.

En Görlitz is een merkwaardige stad, 55.000 inwoners en een netwerk van trams. Moet je hier om komen....:)

·
Moderator
17,023 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Mooie informatieve serie, ik had eerlijk gezegd Bautzen ook wel verwacht in het rijtje. Ik ben jaren geleden langs bijna alle steden in Sachsen gereden, toch wel indrukwekkend in verband met de geschiedenis van spoorwegen en industrialisering. En ja hoor, Dresden is inderdaad even uitkijken met parkeren, konden wij toen nog gratis aan westzijde van de stad en klein stukje lopen, ik denk dat dat nu wat moeilijker gaat.

En Görlitz is een merkwaardige stad, 55.000 inwoners en een netwerk van trams. Moet je hier om komen....:)
Bautzen zijn we ook kort gestopt, maar vond het niet heel bijzonder. Na een paar van dit soort steden is het al gauw veel van hetzelfde. Bovendien was er een stadsfeest. Nou ben ik wel het type dat zich graag aansluit, maar ik moest nog een stukkie rijden.

Die trams heb ik ook gezien ja, die gaan tot ver buiten de stad. Interessant.

• Like
Reactions: railway stick

·
Moderator
17,023 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Of moest je nog rijden?
Moest inderdaad nog rijden. Heb geen enkel biertje gedronken afgelopen weekend, schande eigenlijk ;)

·
Moderator
53,983 Posts
Mooie serie. In de voormalige DDR is best wat moois te vinden, ook wel in de kleine / onbekende plaatsen. De A71 had ik twee jaar geleden helemaal gereden van Schweinfurt tot Sangerhausen, inderdaad één van de mooiste routes, vooral omdat het nog niet is omgeven door eindeloze jungle.

Kleine correctie, de Poolse plaats heet Zgorzelec ;)

·
Moderator
17,023 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Sächsische Schweiz

Saksisch Zwitserland, een heuvelachtig nationaal park aan de grens met Tsjechië gekenmerkt door de puntige rotskoppen. In het bijzonder wilde ik graag de Bastei en de bijbehorende brug bezoeken. In de 18e eeuw was de Bastei nog bewoond, delen van kamers en uitgeholde rotsen zijn nog steeds goed zichtbaar. In de 19e eeuw trok de Bastei al toeristen en kunstenaars, uiteindelijk zou in deze eeuw de oude houten brug vervangen worden door een zandstenen brug (de huidige). Inmiddels loopt het over van de toeristen, maar de uitzichten zijn er niet minder mooi om. De brug loopt op 194 hoogte, sommige rotsbergen komen boven de 300 meter uit. De rivier die door het dal stroomt is de Elbe, die ook Dresden aan doet en voorbij Hamburg de zee in stroomt.

38. Eerste uitzicht onderweg naar de brug

GVO_3987
by N S, on Flickr

39. Uitzicht op het dal en de Elbe

GVO_3991
by N S, on Flickr

40.

GVO_3993
by N S, on Flickr

41.

GVO_3996
by N S, on Flickr

42. De Basteibrücke

GVO_4015
by N S, on Flickr

43.

GVO_4019
by N S, on Flickr

44.

GVO_4020
by N S, on Flickr

45.

GVO_4031
by N S, on Flickr

46.

GVO_4051
by N S, on Flickr

47.

GVO_4068
by N S, on Flickr

48.

GVO_4083
by N S, on Flickr

49. Als je de brug overloopt kun je nog een kleine ronde over staalbruggen maken die je langs de oude vesting voeren. Entree kost €2.

GVO_4097
by N S, on Flickr

50.

GVO_4099
by N S, on Flickr

51.

GVO_4103
by N S, on Flickr

52.

GVO_4109
by N S, on Flickr

·
Registered
35,102 Posts
Dat deel van Duitsland is heel fraai. Dat heb je weer fijn vastgelegd op de digitale plaat. :) Ben daar vorig jaar geweest en heb o.a. Zwickau en Stollberg bezocht en heb daar wandeltochten in de bossen gemaakt.

• Like
Reactions: Ni3lS

·
Registered
1,195 Posts
22. De kathedraal van Görlitz, een imposante verschijning. De twee torens lijken recent gerenoveerd (wellicht opnieuw gebouwd na WOII?)
They are a neogothic addition made of tamped concrete, renovated 2003-5. (Older Picture )

• Like
Reactions: spartannl and Ni3lS
1 - 11 of 11 Posts