Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Registered
12,321 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Buchard Tower

Arthur Buchard er godt igang med planene om å få ferdigstilt ett 140m høyt høyhus på Forus. Dark Arkitekter er satt på saken og politikerne har
gitt ett positive tilbakemeldinger til prosjektet. Bygget har ikke fått noe navn enda.

Høyhuset blir 46 etasjer og skal okkuperes av ett 10 etasjer høyt "long-stay" hotell og 30 etasjer kontorarealer.

Illustrasjon av Dark Arkitekter

·
Landsc. Architect
2,513 Posts
Oil = skyscrapers, as we see in the middle east, US, and Russia. Let's hope Norway can follow up in the Stavenger/Sandnes area, even though we are a bit behind...

Btw, is it 40 or 46 floors?

·
バカ外人
288 Posts
Dark? Var det ikke Snøhetta som skulle designe det? Uansett så er dette et fantastisk prosjekt , og jeg er veldig spent på å se hvordan alt ender opp.

·
Registered
74 Posts
Tør ikke engang å håpe det på... samtlige høyhus på forus/stavanger/sandnes har jo forduftet.
Sjansen er faktisk ganske god, fordi sr-bank fikk for noen år siden godkjent en 100+ meters bygning på samme tomten. Men sr-bank feiget ut og valgte heller en lav areal-spisende bygning i Bjergsted (som enda ikke er blitt bygd)

·
Registered
170 Posts
Maha Nakhon på Forus? Ikke verst...

Håper det bare er en konseptskisse, det der. Ikke at jeg ikke liker designet, men håper på noe som er litt unikt.
likheten med Maha Nakhon var uten tvil slående påfallende.
Samtidig kan jeg ikke i min villeste fantasi forestille meg at vi vil se noe mer unikt her, om designet skulle bli endret.

·
Registered
81 Posts
Har ikke hørt noe angående denne saken, så er vel enten død eller så har arkitektene fremdeles sommerferie.

Men er villig til å satse hus å kone på at dette ikke blir noe av desverre

·
Registered
508 Posts
Noe nytt om dette? Buhardt har jo sin egen måte og få det til på trur jeg.

Han klarte jo faktisk og få opp norges nest høyeste hotell i Trondheim. Hvor de hverste Nimbysene mener at ventilasjons anlegg på ett 5 etasjes bygg i midtbyen er snikbygging. Pga dette da selfølgelig er oppå taket.

Liker også designet utrolig godt mini Maha Nakhon . i Norge hadde hvert dødskult. Også blir jo bygget norges Høyeste :D

·
Registered
12,321 Posts
Discussion Starter · #12 ·
^^ ikke for å være pessimist, men det tok akkurat 11år fra Lerkendal Tower ble først foreslått til de satte spaden i jorda! ;)

·
Registered
508 Posts
^^ ikke for å være pessimist, men det tok akkurat 11år fra Lerkendal Tower ble først foreslått til de satte spaden i jorda! ;)
ja men det ble tilslutt :cheers:

også har det jo hvert forslag om bygg opp i rundt 100m i flere år i stavanger.

i linken under er det ett seriøst forslag ifra 2001. vist man scroller litt ned. saken har tittel ^Vil bygge skyskraper på landet^

http://www.stalguiden.com/nyhetsarkiv13.htm

Også er nok Stavanger den byen i Norge som er mest vennligsinnet mot bygg i høyden 10-15 etasjer er mange i sentrum sammenlignet med resten av Norge og størrelsen på byen.

·
Registered
189 Posts
ORIGO

FORUS - STAVANGER - NORGE

ÅR: 2014
PROGRAM: 40 000 m2. Hotell, drift, kontor, inkubatør, møtesenteret og treningssenteret
OPPDRAGSGIVER: AB Invest
KATEGORI: Offentlig, Næring
FIRMA: DARK Arkitekter AS

OM PROSJEKTET:
Origo ligger i senterpunktet mellom Stavanger, Sandnes og Sola. Dette er et av Norges største vekstområder. Origo blir Norges høyeste bygg; 160 m fordelt på 40 etasjer. Skyskraperen symboliserer vekst, ny teknologi og ny urbanitet. Ved sin form strekker den seg framover, ikke bare mot Nordsjøen og innovasjon på norsk sokkel, men også mot en ny norsk teknologi etter oljealderen.

Hovedprogrammet er høystandardkontor i de øverste 25 etasjene og longstay-hotell i de 10 nederste.
Fotavtrykket er på ca 900 m2 med en midtstilt kjerne for konstruktiv stabilitet. Planen er optimalisert mtp effektive og attraktive kontorer kombinert med praktiske og romslige hotellrom. Den store vindpåkjenningen er løst med et kraftig dimensjonert fagverk eksponert i fasaden. Det ekspressive fagverket bryter med den ellers minimale fasaden, uttrykker styrke og understreker bevegelsen i formen. Tårnet har offentlige funksjoner i base og topp; cafè, lobby, restaurant, trening og utkikkspunkt. Det store rommet med panorama-utikt på toppen blir ekstraordinært i norsk sammenheng. Origo markerer et skifte på Forus fra bilbasert monofunksjonell næring med lav næringsbebyggelse (big box) til et urbant område med blandede funksjoner. Prosjektet bidrar til dette skiftet ved høyere tetthet, offentlig infrastruktur og grønne oppholdssoner. Origo ligger langs en ny kollektivakse som er integrert i et grønt-blått parkdrag som skaper et attraktivt inngangsparti og omgivelser atypisk for Forus

http://www.darkarkitekter.no/#/prosjekter/origo :banana:

Nye tegninger på Darks nettside over. I mine øyne viser skissene et spenstig og flott bygg, som også er 20 meter høyere enn først tenkt (dog 6 færre etasjer). Da jeg har visse tekniske problemer, er det fint hvis noen vil legge disse ut på tråden for meg :)

·
Registered
3,083 Posts
Good news! I'm not 100% comfy with the design though, why this need to make a twist and turn on the top??? It is better than his Stockholm highrise, far better imo, I'll give it 7/10!

Edit: actually, the design is better than my first impression, based on the renders I'll give it 8/10.

·
Registered
3,446 Posts
Looking at the comparison picture, it seems like these people haven't seen Nidarosdomen in real life. It's big, but not that big.

Anyway, nice to see something concrete emerging here. Let'shope it will be realized, and soon.

·
Registered
73 Posts
Looking at the comparison picture, it seems like these people haven't seen Nidarosdomen in real life. It's big, but not that big.

Anyway, nice to see something concrete emerging here. Let'shope it will be realized, and soon.
Well, Nidarosdomen is 98 meters tall...

1 - 20 of 27 Posts