Skyscraper City Forum banner
1 - 4 of 4 Posts

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het saneren en vernieuwen van oude stadsbuurten werd in de jaren '60, '70 en '80 veel gedaan. Vele steden stonden vol oude "krotten" en wie wilde daar nog in wonen?!
Een goed voorbeeld zijn de Oostelijke Eilanden in het centrum van Amsterdam. Deze buurt is compleet gesloopt, op de Oosterkerk en de Oostenburgergracht na. Wat ervoor in de plaats is gekomen is natuurlijk een drama. Rare flat-achtige bouwsels die eigelijk in Almere of Zoetermeer horen te staan.
Dit is echt een groot verlies voor de binnenstad van Amsterdam, het centrum mag dan wel 1 van de autenticste zijn, toch zijn er grote lidtekens.

Wat ik niet wist dat in de jaren '30 ook al is gesaneerd in Amsterdam. Bij de Oude Schans lagen vroeger 2 straatjes die waren vol gebouwd met allemaal kleine grachtenpanden. Het leuke vind ik dat zo'n straatje bijna nergens te vinden is, of er ligt wel een gracht in. Het jammere is dat de Ridderstraat en Jonkerstraat in de '30 jaren zijn afgebroken. Ook omdat het krotten waren, maar misschien ook wel door de crissis.
Op dit plaatje de ingang van de Ridderstraat:

Hier rechts weer de Ridderstraat en links de Jonkerstraat, vanaf de Geldersekade:

Van de Jonkerstraat en Ridderstraat bestaan nog een klein aantal pandjes, sommige nu als achterhuis.
De straatjes leken een beetje op de oude binnenstad van Rotterdam. Betere foto's staan op http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=ridderstraat

Iets verderop is in de jaren '30 de Batavierenstraat verdwenen, hier is nu de Nieuwe Uilenburgerstraat. De huizen stonden in het midden van de straat.
Een probleem bij deze woningen, net als in de Ridder-en Jonkerstraat, was dat ze erg dicht op elkaar stonden. Sommige misschien wel achtergevel tegen achtergevel.

Ik zou zeggen brand los met de gesloopte buurten!

·
Registered
521 Posts
Zo ongeveer het hele stationsgebied in Utrecht is in de jaren 70 "vernieuwd" door betonblokken. De beelden van voor de sloop:

Spoorstraat:

Stationsstraat:

Westerstraat:

Het pand De Utrecht:

En het promo-filmpje van de vernieuwing en bouw van Hoog Catharijne:

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik denk dat Utrecht echt wel het toppunt is van de stadsvernieuwing. De hele oude wijk is afgebroken ^^^^^^ en eigelijk is niemand te vrede met de situatie die daardoor is ontstaan.
In Zaandam is precies hetzelfde gebeurd in de jaren '90. Na het verplaatsen van het spoor en de sloop van het oude station (1983), was de wijk zijn parel kwijt. Na de sloop van het station verdwenen beetje bij beetje de huizen in de buurt, de gemeente was aan het opkopen. Hierdoor ging de leefbaarheid van de wijk achteruit. De meeste huizen hadden gewoon opgeknapt moeten worden, dan had je een super gezellige buurt.

Hieronder de vervangers van de buurt (met het tijdelijke busstation):

Hier het laatste gebouw uit de stationsbuurt:

Voor de vernieuwing hadden alle straatnamen een koninklijk tindje, na de vernieuwing zijn alle straten hernoemd. Alleen de Mauritsstraat is niet hernoemd.

1 - 4 of 4 Posts