Skyscraper City Forum banner
1 - 4 of 4 Posts

·
Registered
1,725 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
December is altijd een gezellige maand, je viert samen de kerst, de hele maand in spanning of je misschien wel die 30 miljoen wint.. ;) En met een fles champagne het nieuwe jaar in.
Maar daar komt januari aan, een saaie koude grijze maand... Dus wij kwamen op het idee om de kou te ontvluchten en 13 dagen te relaxen in het Afrikaanse Kaapverdië. :banana:

de Kaapverdische Eilanden, officieel de Republiek Kaapverdië, is een land bestaande uit een eilandengroep van vulkanische oorsprong voor de westkust van Afrika in de Noordelijke Atlantische Oceaan.

Wij zaten op het eiland Sal, in de kustplaats 'Santa maria'.
Het land is overwegend katholiek, met een islamitische minderheid, de meeste moslims komen uit Senegal en Gambia.

1. Daar gaan we, we vliegen met TUI via luchthaven Schiphol.

2. Hoe verder we afzakken richting het zuiden, hoe minder wolkenvelden, hier vliegen we boven Portugal.
De stad is mij onbekend, iemand die deze kustplaats herkend? :)

3. Na een aantal uur komen we aan in Kaapverdië, het ziet er wat kaal en droog uit.. Maar wat verwacht je als je naar een eiland gaat waar het gehele jaar nauwelijks regent. ;)
Naast mij zat een Amsterdams vrouwtje, die mompelde''jeetje er vreet hier geen geit'', Best gezellig om wat uurtjes naast haar te zitten. :lol:

4.

5.
Aangekomen op luchthaven Amilcar. :cheers:
Het ziet er heerlijk zomers uit.

6. We staan met zijn alle in een rij, het gaat allemaal niet zo snel als in een Turkije of Griekenland, maar daar staat het eiland ook om bekend ''no stress'' :)

7. En we staan buiten

8. Een hoop taxi's die wachten op reizigers. We liepen er langs, en je werd niet aangesproken, wat een verschil met Egypte, waar ze je letterlijk de taxi in proberen te trekken en duwen.

9. Maar wij gaan per bus. Een zeer vriendelijke en relaxte buschauffeur, die heerlijk achterover reagge muziek zat te luisteren.

10. We komen langs de mooiste complexen, vaak liggen deze redelijk uit de stad, maar goed deze mensen komen puur voor zon en voor het onbeperkte eten en drinken. :)

11.

12.
Het wegbeeld.. Weinig verkeer, alleen wat taxi's en bussen met toeristen.
Het personeel wat er werkt heeft in bijna alle gevallen geen auto, je ziet ze vaak langs de kant van de weg lopen in groepjes.

13 2 strooks rotonde.

14.
Na ongeveer 20 minuten kwamen we aan bij ons appartement.
Het complex ligt op 5 minuten wandelen van het plaatsje Santa Maria.

15 Uitzicht vanaf het balkon. :cheers::banana:
Het complex was redelijk uitgestorven, alleen iets verder zaten een paar Britse toeristen.

16. Wandelend richting het centrum, deze auto zie je in de avonduren meermaals voorbij rijden, zo trots als een pauw op deze seat met 'coole' velgen. ;)

17 We komen aan in het centrum, dit gebouw ligt pal aan zee.

18 Wat een plek, grandioos al die vissersboten.. Een klein paradijs.

19 Het bruisende hart van Santa Maria, Veel bedrijven zoals verhuurbedrijven en ijstentjes zijn in handen van Portugezen, Kaapverdianen hebben vaak het kapitaal niet om een winkel te beginnen werd mij verteld.
De meeste 'mini supermarkten' zijn in handen van Chinezen, die overigens totaal niet klantvriendelijk zijn. :nuts:

20. De plaatselijke kerk.

21. Een hoop oude mercedes taxi's. net een model nieuwer dan de meeste mercedes taxi's in Marokko en Gambia. :)

22. Ha, dat ben ik.

23 Ook in de avond uren hangt er een fijn en gemoedelijk sfeertje.
Er liep steeds een groep jongeren langs die met een aap liepen, dat zie je ook niet elke dag ;)

24 De volgende dag hebben we een auto gehuurd.
Erg handig dat je hem overal gratis mag parkeren, en er overal bij het strand meer dan genoeg parkeerplekken zijn!

25
Even een stop bij een restaurant.

26, en we komen aan bij de zoutbaden. Deze zijn 26 keer zo zout, als de normale zee.

27

28, kijk, daar zijn de Britten weer.

29
Op de terugweg een loslopende koe op de weg.
Ze lopen er dus wel. :nuts:

30. De volgende dag gingen we eerst een aantal uur relaxen bij de zee, en daarna richting de 'hoofdstad' van het eiland Sal., Espargos.
Bij een lokale strandtent staat een oude Toyota Starlet, het bleek de auto te zijn van de eigenaar. :)

31

32

33. Deze mini busjes rijden continu het traject Santa Maria - Espargos,

34 aangekomen in Espargos.

35 Het centrale plein

36

37 Als je inzoomt op het kenteken van deze Starlet zie je 'Rotterdam' staan.
Grappig hoor.
En niet geheel toevallig. Rotterdam heeft een grote Kaapverdiaanse gemeenschap in de wijk Spangen. Bekende Kaapverdiaanse Nederlanders zijn 'Broederliefde' een hip hop groep die net zo bekend zijn als een Ali B of rapper Boef.
Voor meer info kan je altijd bij Magistraler terecht! ;)

38 Een sloppenwijk net buiten de hoofdstad, de meeste mensen die ik tegenkwam langs de weg van dit kamp keken wat geirriteerd mijn kant op. Ik kreeg van het verhuurbedrijf ook te horen, dat je niet op deze plek moet stoppen.

39. En we gaan wandelen in een gebied vol met haaien, wat een spektakel :lol:

40

41. Iets later op de pier, een aanhouding van een man die een blikje bier zat te drinken, alcoholmisbruik is een groot probleem op het eiland.

41a

42.. Nog even genieten, voor we weer de Nederlandse winter in gaan. ;)

43 bye bye, en wellicht tot de volgende keer.

Toegegeven er is niet zoveel cultuur, maar voor wie een weekje weg wilt in de winter. en heerlijk tot rust wilt komen, is dit de ideale bestemming.
Een stuk warmer dan Egypte, en het belangrijkste er hangt een gemoedelijke sfeer. :)

·
Registered
894 Posts
Cascais, een voorstad van Lissabon heb je op de foto. Verder een erg mooie serie! Het ziet er eerlijk gezegd allemaal meer verzorgd uit dan ik had verwacht, al moet ik zeggen dat de laatste beelden die ik van het land heb gezien alweer een ruim decennium oud zijn gok ik.

1 - 4 of 4 Posts