Afgelopen zomervakantie heb ik met een paar vrienden een rondreisje gemaakt over de Balkan. Een van de steden die we hebben
aangedaan is de Bosnische hoofdstad Sarajevo.
Een korte blik op de veel bewogen geschiedenis van Sarajevo:
In 1461 werd de stad gesticht door de Ottomanen. De stad werd al snel een van de modernste steden van Europa en in de 16e eeuw
was het na Istanbul de grootste stad van de Balkan. Rond 1700 begon de aftakeling van het Ottomaanse Rijk. De stad kwam in verval
en er brak een periode van anarchie, ziektes en grote stadsbranden aan. In 1878 bepaalde het Verdrag van Berlijn dat Sarajevo ging
behoren tot het Habsburgse rijk. De stad moest herbouwd worden naar Westers model. Een grote brand in het oude Turkse hart van de
stad kwam daarbij goed van pas. Pal naast de ongeschonden historische Ottomaanse gebouwen werden gebouwen neergezet naar
Oostenrijks model. Het resulteerde dus in een mengelmoes van bouwstijlen in hartje stad. Dit beeld is ook het beeld van het huidige
Sarajevo; een stad vol contrasten.
In 1914 vond de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van Sarajevo plaats: de Oostenrijkse troonopvolger Frans Ferdinand werd
vermoord door een Serviër. Naar aanleiding van deze moord verklaarde Oostenrijk de oorlog aan Servië. Deze gebeurtenissen worden
gezien als de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog. Na die oorlog ging Sarajevo deel uitmaken van het Koninkrijk Joegoslavië. In WOII
ging het horen bij de staat Kroatië en vanaf 1945 werd Sarajevo hoofdstad van de Republiek Bosnië in de Socialistische Federale
Republiek van Joegoslavië. De communistische Joegoslaven zorgden voor een bloei van de stad door enorme investeringen. Het toppunt
van de Joegoslavische bloei was in 1984. In dat jaar werden de Olympische winterspelen georganiseerd in Sarajevo.
In 1992 verklaarde Bosnië zichzelf onafhankelijk en wat er in de jaren daarna gebeurde is iedereen wel bekend. De stad werd vanuit de
omliggende bergen belegerd door Bosnische Serviers. Tot 1995 werden er gemiddeld 329 bominslagen per dag gemeten. De stad kwam
alles behalve ongeschonden uit de oorlog. De jaren erna stonden in het teken van wederopbouw. Ieder gebebouw had meer of minder
ernstige schade geleden. De periode van wederopbouw heeft er voor gezorgt dat er in Sarajevo nu nauwelijks nog zichtbare littekens
uit de oorlog zijn.
Genoeg gelezen, nu de foto’s:
01. Binnenkomst van de stad in de wijk Novi Grad (nieuwe stad) vanuit het westen per bus.
02. In de hoogtijdagen van Joegoslavië, eind jaren ’70 en begin jaren ’80, werd de stad naar het westen toe uitgebreid, deze
commieblockwijk (ofwel yugoblock) is het resultaat.
03.
04. Aangekomen bij de eindhalte van de bus stappen we over op de tram om zo onze reis naar het centrum te vervolgen. Vlakbij
het station staat het hoogste gebouw van de Balkan; de Avaz Twist Tower is 142 meter hoog, en na plaatsing van de mast (die
er inmiddels al op staat) moet deze toren 172 meter hoog worden.
05.
06. Aangekomen op het centrale plein in het oude Turkse hart van Sarajevo.
07. Het plein heet in de volksmond het Duivenplein. Op en om dit is het erg toeristisch, en waar het toeristisch is, worden souveniers
verkocht. In Sarajevo vooral veel (nep) antiek. Met het groene koepeltje is op de foto ook de Sebilj-fontein te zien.
08. Deze Sebilj-fontein wordt vooral door toeristen gebruikt om te rusten en om water te tappen. Ook wordt hier duidelijk waarom het
plein “Duivenplein” wordt genoemd.
09. Via dit straatje kun je vanuit de oude stad een heuvel oplopen vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over de stad.
10. Op die heuvel vind je een van de vele oorlogskerkhoven die de stad kent. Alle graven met het jaartal 1992...
11. Heerlijke plek om te relaxen.
12.
13.
14. Dit gebouw is in de tijd van het Habsburgse rijk gebouwd als stadhuis. Later is het omgetoverd tot nationale bibliotheek Tijdens
de laatste Balkanoorlog is dit gebouw verwoest en tot op de dag van vandaag lijkt nog lang niet heel het gebouw gerestaureerd te
zijn gezien de houten platen voor de ramen.
15. In de verte de commiewijk in Novi Grad met haar twee nieuwe torens van 117 meter; de hoogste woontorens van de Balkan. Op
de voorgrond: moskeeën en kerken zowat naast elkaar.
16. De vrij bekende twintowers van Sarajevo. In de oorlog waren deze gebouwen enorm beschadigd, maar nu zijn ze weer netjes
opgekalefaterd. Ook is het ruige berglandschap te zien waarin Sarajevo gelegen is.
17. Commiewijk
18. Skyline
19. Terug aan de rand van het duivenplein
20.
21. De bibliotheek gezien vanuit een straatje in de oude stad
22. Een van de vele moskeeën die Sarajevo rijk is
23.
24.
25. Oude stad
26. En dan de rigoreuze overgang van de kleinschalige Ottomaanse bebouwing naar die van de Oostenrijkers. Hier is dus precies te
zien tot waar de stadsbrand reikte waar ik het in de inleiding over had. De straat heet de Ferhadija.
27. Ferhadija is dé winkelstraat van Sarajevo.
28. Toeschouwers van een potje schaken in een park langs de Ferhadija.
29. Dit is de markt waar in 1994 en in 1995 een mortier een massamoord veroorzaakte. In totaal kwamen er bij de aanslagen op deze
plek 105 mensen om en raakten er honderden gewond.
30. Een jongetje dat spontaan op de foto wilde. Foto is gemaakt voor het monument ter nagedachtenis van de bloedige aanslagen
op de markt.
31. Het einde de Ferhadija is het straatje rechts van het kopgebouw.
32. Dit is de hoofdweg van het centrum richting het westen van de stad.
33.
34. Terugkijkend naar het centrum. Op youtube heb ik gezocht naar beelden van Sarajevo uit de oorlog. Ik heb een filmpje gevonden
dat begint op enkele seconden na een granaatontploffing halverwege de straat op deze foto. Het is een bizar idee dat je zelf op
exact die plek hebt gelopen waar toen tientallen mensen het leven lieten op gruwelijke wijze.
Hier is het filmpje te bekijken, als je niet
tegen bloed kunt,
niet kijken!
35. Nog een stukje Wenen in Sarajevo.
36.
37.
38. De Miljacka is de rivier die de stad van oost naar west doorkruist. Bij een van de bruggen over deze rivier is Frans Ferdinand
doodgeschoten.
39. Het gebouw van de kunstacademie van Sarajevo heeft wel wat weg van het
Parlementsgebouw in Budapest
40. Een leus die nog doet herinneren aan een van de gruwelijkheden van de oorlog.
Straatbeelden:
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55. Afsluiter! >>>
Bedankt voor het kijken! Reacties worden altijd op prijs gesteld.
