SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
483 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hey, in welke binnenstad valt scheve en verzakte bebouwing erg op?

Dordrecht is wat mij betreft zeker genomineerd. Dit is vooral te zien aan de panden ten opzichte van elkaar, de ene is wat meer verzakt dan de andere.

ff snel een voorbeeldje:

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Ik heb altijd begrepen dat de huizen in binnensteden vaak scheef staan omdat de bovenste verdiepingen dan meer vloeroppervlak hebben, terwijl er minder grond moest worden gekocht.

·
Registered
609 Posts
Ik heb altijd begrepen dat de huizen in binnensteden vaak scheef staan omdat de bovenste verdiepingen dan meer vloeroppervlak hebben, terwijl er minder grond moest worden gekocht.
Ik dacht juist dat de panden voorover buigen omdat de ramen dan niet geraakt kunnen worden bij verhuizen of het laden en lossen van goederen

·
Registered
1,361 Posts
mij is ter ore gekomen dat bij hele straten gevels schuin naar voren hellen, om een meer intiem karakter op straat te creëren. :)

·
Kees
3,292 Posts
In Amsterdam, aan het water vlakbij CS. tegenover de aanlegkade's voor de rondvaartschepen staan ook een paar panden scheef. Heb hier geen foto's van.

·
Registered
367 Posts
Kerk van Dordt

De toren van de grote kerk in Dordrecht is ook verzakt. Hierdoor is hij ook nooit afgebouwd, eigenlijk had hij er zoals op het volgende plaatje uit moeten zien:

De huidige toren ziet er zo uit en staat nog steeds 2,25 meter uit het lood!

·
MP
10,115 Posts
In veel oude binnensteden staan wel opzettelijk scheef gebouwde huizen, in Alkmaar ook. Leuker zijn de panden die echt zélf verzakt zijn, per ongeluk. In Alkmaar zijn daar eveneens voorbeelden van.

Kooltuin:

Biermuseum:

·
Bas
14,382 Posts
De situatie in de Friese Hoofdstad.

Ik weet niet of Leeuwarden tot de genomineerden behoort, maar wij hebben wèl de Oldehove staan. En deze 40 meter hoge niet voltooide kerktoren staat lekker scheef en is een publieksattractie op zich:

Eigen foto, okt 2010, vriendelijk ondergebracht bij www.imageshack.us

Verder hebben wij in de binnenstad weinig verzakte panden. De wolkenkrabber van La Venezia aan de Nieuweburen staat scheef, maar daarmee heb je het hier wel zo`n beetje gehad. Vergeet niet, dat Leeuwarden op een stevige ondergrond berust. En dat de Middeleeuwse panden hier niet zo talrijk zijn als in het oudere Dordrecht of Amsterdam.
Ik weet dat er in de buurt van de watertoren bij de Groningerstraatweg nog twee straten zijn, waar zich verzakte tussenwoningen bevinden. Uit de dertiger jaren, kreunend en steunend over enkele voormalige slootjes in de weilanden. Maar ja, dat is geen binnenstad, deze tellen niet mee.

·
Registered
2,691 Posts
Ik weet niet of Leeuwarden tot de genomineerden behoort, maar wij hebben wèl de Oldehove staan. En deze 40 meter hoge niet voltooide kerktoren staat lekker scheef en is een publieksattractie op zich:
Vroeger leunden de studenten tegen de toren. Daarom staat hij nu scheef.

Dit is een sage over de Oldehove.

·
Registered
3,434 Posts
Door het verlagen van het grondwaterpeil in de afgelopen eeuwen gaan de houten palen, die onder de panden zitten, rotten.
Hed Kandi had het over het op vlucht bouwen, en een van de redenen van het bouwen op die manier is inderdaad om inwatering op de begane grond te voorkomen.

·
Bas
14,382 Posts
De Oldehove Leeuwarden: Uniek én leuk.

De Oldehove is gebouwd op het talud van een oude terp, iets dat de toenmalige bouwmeesters niet hadden voorzien. Op 28 mei 1529 is men met de bouw van de toren begonnen, echter na 10 meter bouwen begon de Oldehove al te verzakken, in de noordwestelijke steunbeer, de plek waar ook nog eens ongelukkigerwijze de stenen traptoren zich bevindt. Het zwaartepunt zat vanaf het begin al in de verkeerde hoek. Men is vanaf 10 meter verder maar `te lood`gaan metselen, zodoende is deze toren niet alleen scheef (1.68 uit het lood) maar ook nog eens krom.

Drie jaar na aanvang van de werkzaamheden is bouwmeester Jacob van Aaken overleden. De toren zou naar voorbeeld van de Freiburger Dom 120 meter hoog worden. De bijbehorende St. Vituskerk heeft het ook niet lang uitgehouden. Maar de Oldehove is uitgegroeid tot het belangrijkste monument van Leeuwarden, we koesteren `m allemaal hier in de stad. Ik heb thuis een `skeve` peper-en zoutstrooier van de Oldehove, in porcelein..... Echter, de Achmeatoren is momenteel het belangrijkste beeldmerk van de Friese hoofdstad.

1 - 20 of 21 Posts