SkyscraperCity Forum banner

Seoul - mei 2017

2488 Views 18 Replies 8 Participants Last post by  Hoogfriesland
Na mijn rondreis door Japan ben ik nog een paar dagen in Seoul geweest. Seoul is aan de ene kant een grote moderne stad, maar er zijn ook 5 Unesco werelderfgoed sites te vinden. Ik kwam hier aan na een korte vlucht vanuit Fukuoka.

1. Het moderne vliegveld van Incheon ligt voor de kust op een ingepolderd gedeelte tussen twee bestaande eilanden. De afstand met Seoul is zo'n 60 km.

Incheon_DSC04876t by Michiel, on Flickr

2.

Incheon_DSC04880t by Michiel, on Flickr

3. Mijn hotel stond in de wijk Insa-dong, vanaf het dakterras keek je uit op een laagbouwbuurtje dat me een beetje deed denken aan een Chinese hutong.

Seoul_DSC04153t by Michiel, on Flickr

4. Insa-dong ligt gunstig als je de paleizen wilt bezoeken

Seoul_DSC04154t by Michiel, on Flickr

5.

Seoul_DSC04158t by Michiel, on Flickr

6. Als eerste bezocht ik het Jongmyo-heiligdom, hier worden de voorouders van de Joseon dynastie (1392–1897) vereerd. Het staat op de Unesco werelderfgoedlijst.

Jongmyo_DSC04161t by Michiel, on Flickr

7.

Jongmyo_IMG_1359t by Michiel, on Flickr

8. De gebouwen zijn sober vormgegeven, en doordoor vergeleken met de paleizen een beetje saai. Wanneer je traditionele Koreaanse kleding (Hanbok) draagt, mag je gratis naar binnen.

Jongmyo_DSC04214t by Michiel, on Flickr

9. De volgende stop was Changdeokgung, een groot paleiscomplex dat eveneens op de Unesco lijst staat. Het onderstaande gebouw was ook al op foto #4 te zien.

Changdeokgung_IMG_1396t by Michiel, on Flickr

10.

Changdeokgung_IMG_1395t by Michiel, on Flickr

11.

Changdeokgung_IMG_1400t by Michiel, on Flickr

12.

Changdeokgung_DSC04252t by Michiel, on Flickr

13. Bij het paleis ligt de 'secret garden', hier lijkt het drukke Seoul ver weg (maar dat is schijn). Helaas brak hier een onweerbui van een uur los.

Changdeokgung_DSC04321t by Michiel, on Flickr

14.

Seoul_DSC04378t by Michiel, on Flickr

15. Nog een keer het uitzicht vanaf het hotel

Seoul_IMG_1413t by Michiel, on Flickr

16. Straatje in de wijk Myeong-dong

Seoul_IMG_1423t by Michiel, on Flickr

In de volgende serie oa de Lotte World Tower.
1 - 19 of 19 Posts
Verkeerd gepost, kan iemand dit naar het fotoforum verplaatsen?
Seoul is een van de beste steden waar ik ben geweest. Ik ben benieuwd naar de rest!

Wat betreft die paleizen, na twee heb je het wel weer gezien, daarna begint het allemaal op elkaar te lijken. Hetzelfde heb ik bij tempels (op kerken kan ik trouwens nooit uitgekeken raken, ik ben er nog niet precies achter waar dat aan ligt).

Nog naar de DMZ geweest?
Ik ben er nog nooit geweest maar het staat vrij hoog op het lijstje. Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's! Tot nu toe erg fraai. :)

Tempels (en kerken!) zijn aan mij nooit zo besteed. Ik wandel er wel altijd even door maar ik blijf er echt geen uren rondhangen. Ik zoek liever krappe straatjes met restaurantjes en een luidruchtige drukte op.
  • Like
Reactions: DvW
Leuk! Ik was er ook in mei, buiten dat het een geweldige stad is is vooral het eten en het nachtleven echt geweldig!
G
Indrukwekkend Michiel! :cheers:
Wat betreft die paleizen, na twee heb je het wel weer gezien, daarna begint het allemaal op elkaar te lijken. Hetzelfde heb ik bij tempels (op kerken kan ik trouwens nooit uitgekeken raken, ik ben er nog niet precies achter waar dat aan ligt).

Nog naar de DMZ geweest?
Dat zelfde had ik ook met die paleizen. Je kan voor 10.000 won (~8 euro) een pas kopen voor 4 paleizen en het Jongmyo-heiligdom, maar ik had niet de behoefte om ze allemaal te bezoeken.

De DMZ heb ik niet bezocht, ik was maar kort in Seoul en vond dat relatief veel tijd kosten.
17. De volgende dag zag het er vanuit de hotelkamer al een stuk vriendelijker uit

Seoul_DSC04406t by Michiel, on Flickr

18. De opvallende Jongno Tower

Seoul_DSC04416t by Michiel, on Flickr

19.

Seoul_IMG_1431t by Michiel, on Flickr

20.

Seoul_DSC04444t by Michiel, on Flickr

21. Tien jaar geleden liep hier een verhoogde snelweg.

Cheonggyecheon_DSC04719t by Michiel, on Flickr

22. Nu is er het Cheonggyecheon park, een van de bekendse stedenbouwkundige vernieuwingen in Seoul.

Cheonggyecheon_DSC04431t by Michiel, on Flickr

23. Strakke torens langs het park

Mirae_IMG_1439t by Michiel, on Flickr

24.

Pagoda_DSC04434t by Michiel, on Flickr

25. Het is nog niet allemaal aluminium en spiegelglas, dit staat een stukje verderop

Seoul_DSC04718t by Michiel, on Flickr

26.

Cheonggyecheon_IMG_1436t by Michiel, on Flickr

27. De Lotte World Tower is de nr.5 op de lijst van hoogste wolkenkrabbers. De toren ligt op een merkwaardige locatie buiten het centrum, zo'n 12 kilometer van het centraal station van Seoul.

LotteWorldTower_DSC04597t by Michiel, on Flickr

28. In de top zijn 7 verdiepingen publiek toegankelijk (117-123e verdieping), alleen de uitzichtpunten in de Burj Khalifa en Shanghai Tower zijn nog hoger.

LotteWorldTower_IMG_1499t by Michiel, on Flickr

29. Uitzicht over de brede Han rivier

LotteWorldTower_DSC04528t by Michiel, on Flickr

30. Direct naast de toren ligt deze wijk

LotteWorldTower_DSC04478t by Michiel, on Flickr

31. Een glazen vloer kan natuurlijk niet ontbreken

LotteWorldTower_DSC04517t by Michiel, on Flickr

32.

LotteWorldTower_DSC04493t by Michiel, on Flickr

33. Lotte World pretpark

LotteWorld_DSC04473t by Michiel, on Flickr

34.

LotteWorldTower_DSC04546t by Michiel, on Flickr

35.

LotteWorldTower_IMG_1471t by Michiel, on Flickr

36. Olympisch station

Seoul_IMG_1450t by Michiel, on Flickr

37.

LotteWorldTower_IMG_1469t by Michiel, on Flickr

38.

LotteWorldTower_IMG_1461t by Michiel, on Flickr

39. Dit is een van de hoogste torens in de omgeving, maar toch 400m lager dan de Lotte World Tower.

LotteCastleGold_DSC04587t by Michiel, on Flickr

40.
seoul_IMG_1497t by Michiel, on Flickr

41.

LotteWorldTower_DSC04607t by Michiel, on Flickr

42. Typerend voor Korea zijn de genummerde flats

Seoul_DSC04605t by Michiel, on Flickr

43.

Seoul_DSC04609t by Michiel, on Flickr

44.

Seoul_DSC04613t by Michiel, on Flickr

45. Herinnering aan de Olympische Spelen van 1988

Seoul_DSC04616t by Michiel, on Flickr
Mooie platen! Dat observatietedeck van de Lotte World Tower had ik nog niet gezien, erg gaaf! Die Jongno Tower heeft een restaurant op de bovenste etage, met erg goede uitzichten over het rauwere deel van Seoul.
46. Inmiddels ben ik de flatwijken uitgelopen en aangekomen in Gangnam, uiteraard wereldberoemd sinds de hit van Psy.

seoul_IMG_1504t by Michiel, on Flickr

47. In een parkje liggen een aantal graven van koningen uit de Joseon dynastie (1392-1910). Samen met een aantal andere locaties staat dit op de Unesco werelderfgoedlijst.

Jeongneung_IMG_1512t by Michiel, on Flickr

48. De tombe van koning Seongjong (1457-1494)

Seolleung_DSC04640t by Michiel, on Flickr

49.

Seoul_DSC04628t by Michiel, on Flickr

50. Seoul heeft een uitgebreid metronet

Seoul_DSC04696t by Michiel, on Flickr

51. Op elk metrostation is zo'n kast te vinden met gasmaskers

Seoul_DSC04446t by Michiel, on Flickr

52. Net als bij ons is iedereen met het mobieltje bezig

Seoul_DSC04704t by Michiel, on Flickr

53. Het 63 Building was bij oplevering de hoogste wolkenkrabber buiten Noord-Amerika. Het was daarmee uiteraard ook het hoogste gebouw in Azië, daarvoor stond de recordhouder jarenlang in Tokyo.

63Building_IMG_1522t by Michiel, on Flickr

54. Op de bovenste etage is een uitzichtpunt en kunstgalerij.

63Building_DSC04660t by Michiel, on Flickr

55. De Namsam heuvel met de tv-toren

63Building_DSC04691t by Michiel, on Flickr

56. Yongsan station met een grote mall

Seoul_IMG_1546t by Michiel, on Flickr

57. Langs de oevers van de Han rivier ligt aardig wat asfalt

Seoul_IMG_1562t by Michiel, on Flickr

58.

63Building_IMG_1525t by Michiel, on Flickr

59.

63Building_DSC04689t by Michiel, on Flickr

60. Nog even terug bij de Lotte World Tower

LotteWorldTower_IMG_1602t by Michiel, on Flickr
Heerlijke serie! Lijkt me een relaxte stad om te bezoeken.

Doet me denken aan mix van Tokio, Taipe en zelfs Hong Kong.
Zo dan! Gave foto's en wat een stad zeg.
Enorm uitgestrekt wat mooi te zien is op je foto's.
Ondanks dat het een enorme stad is, ziet het er als ik van deze foto's mag uitgaan gecontroleerd uit. Niet chaotisch op straat en geen gekrioel van mensen zoals je bij andere steden van deze omvang ziet.
^De rommelige stukjes zijn wel wat onderbelicht in deze serie, maar het is zeker geen chaotische stad. In die smalle straatjes zoals bij het hotel vond ik het lastig fotograferen.

Ik was er van zaterdag t/m maandag. De bovenstaande 2 series zijn op zondag gemaakt, vandaar dat het op sommige foto's misschien rustiger is dan normaal.
61. Dongdaemun Gate

Heunginjimun_DSC04713t by Michiel, on Flickr

62. Dongdaemun Design Plaza is een ontwerp van Zaha Hadid. Op deze locatie lagen vroeger 2 stadions, een paar lichtmasten zijn bewaard gebleven.

DongdaemunDesignPlaza_IMG_1628t by Michiel, on Flickr

63.

DongdaemunDesignPlaza_DSC04732t by Michiel, on Flickr

64.

DongdaemunDesignPlaza_DSC04782t by Michiel, on Flickr

65.

DongdaemunDesignPlaza_IMG_1615t by Michiel, on Flickr

66. Het oude centraal station van Seoul, het huidige nieuwe station ligt ernaast. Aan de rechterkant is een flyover te zien, dit is een interessant transformatieproject van MVRDV.
Helaas was ik er een paar dagen voor de opening en was het dus nog niet te bezoeken.

Seoul_DSC04794t by Michiel, on Flickr

67. Het is duidelijk waar de hogesnelheidstreinen vandaan komen. Ik heb niet met de trein gereisd, maar dat lijkt me een uitdaging want vrijwel alles op het station was in het Koreaans.

Seoul_DSC04792t by Michiel, on Flickr

68. Namdaemun was een van de oudste gebouwen in Seoul, tot een pyromaan het in 2008 in de as legde. Het is inmiddels herbouwd en wordt streng bewaakt.

SungnyemunGate_DSC04806t by Michiel, on Flickr

69. Het stadhuis met een merkwaardige moderne uitbreiding. De klok links telt af tot de Olympische Winterspelen.

Seoul_DSC04815t by Michiel, on Flickr

70.

Seoul_DSC04870t by Michiel, on Flickr

71. Het Gyeongbokgung paleis heeft zwaar te lijden gehad van de Japanse bezetting (1910–1945). Een groot gedeelte van de gebouwen is afgebroken,
en de Japanse overheersers bouwden hun regeringsgebouw voor de overgebleven paleizen. In 1995 is dit gebouw afgebroken en wordt het complex gereconstrueerd.

Gyeongbokgung_DSC04842t by Michiel, on Flickr

72.

Gyeongbokgung_IMG_1671t by Michiel, on Flickr

73.

Gyeongbokgung_DSC04843t by Michiel, on Flickr

74.

Gyeongbokgung_DSC04856t by Michiel, on Flickr

75.

Gyeongbokgung_DSC04848t by Michiel, on Flickr

76. De ligging van dit paleis is erg mooi, met de bergen op de achtergrond.

Gyeongbokgung_DSC04852t by Michiel, on Flickr

77. Naksan Park met een gedeelte van de oude stadsmuur

NaksanPark_IMG_1713t by Michiel, on Flickr

78.

NaksanPark_IMG_1705t by Michiel, on Flickr

79.

NaksanPark_IMG_1714t by Michiel, on Flickr

80. Om af te sluiten nog een panorama vanuit het 63 Building >>>> Scrol
63BuildingPano by Michiel, on Flickr
Ik heb genoten van deze serie :banana: Interessante stad! :eek:kay: :cool:
77, 78 en 79:cheers:.
Onwijs gave serie!

Wat een stad, heeft soms wel wat weg van een "Simcity3000-stad" met al die flats keurig op een rijtje.
1 - 19 of 19 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.