In januari en een klein deel van februari van dit jaar was ik in Shanghai. Vorig jaar plaatste ik ook een
fotoserie van Shanghai, toen was ik er in totaal vier maanden.
Deze fotoserie laat vooral de enorme schaal van Shanghai zien. Ik heb dit proberen vast te leggen door zoveel mogelijk originele standpunten op hoogte verspreid door de stad te zoeken, vandaar dat het “uitzichtgehalte” in deze serie in verhouding met de streetscenes wat hoger is dan gebruikelijk. Zelf vind ik het erg cool om gebouwen en de skyline steeds vanuit een ander perspectief te zien, hopelijk jullie ook, kijk mee!
01. Pudong is de rechteroever van Shanghai, het nieuwe gedeelte van de stad met het bekende hoogbouwcluster bij Lujiazui. Het ontbeert over het algemeen aan levendigheid, toch vind je op loopafstand van de hypermoderne wolkenkrabbers dit soort straatjes waar je bijvoorbeeld gewoon lekker “op z’n Chinees” op straat kunt eten.
02. Dit soort straten zijn een bekend gezicht rond Lujiazui, gesloten plinten zonder voorzieningen. Het is ondanks de hoogbouw in de achtergrond niet het meest interessante stukje stad. Gelukkig zijn er van dit soort kraampjes die nog enigszins wat leven in de brouwerij brengen.
03.
04. Naast de “big three” zijn er rond Lujiazui een heleboel “opvullers” van dik 200 meter. De foto is genomen vanaf de verhoogde loopbrug die verschillende torens en winkelcentra met elkaar verbindt.
05. International Finance Center (260 & 250 meter). De (rol)trappen brengen je naar de verhoogde voetgangersbrug.
06. Terug op Puxi, de linkeroever. Puxi is een stuk chaotischer en een stuk levendiger dan Pudong. Hier wordt pas echt stad gemaakt. Dit soort verhoogde snelwegen levert altijd boeiende plaatjes op.
07. Er zijn rond het centrum verschillende tunnels die Puxi en Pudong met elkaar verbinden. Ten noorden en ten zuiden van het centrum zijn er verschillende indrukwekkende bruggen. Dit is de Nanpubrug (hoogte pylonen: 150 meter).
08. De Lupubrug is de op een na langste boogbrug ter wereld.
09. Shanghai is een stad met vele centra verspreid over een redelijk groot gebied. Dit zorgt ervoor dat Shanghai minder verstopt zit dan bijvoorbeeld Beijing, waar alles veel meer geconcentreerd is. Hier kijk je naar de torens van Xujiahui (262 meter), een van de belangrijkste winkelcentra met verschillende malls.
10.
11.
12. Uiticht over de (deels) bovengrondse metrolijn 4. Het cluster links is het gebied rond Jing’an, het drukste centrum van de stad. De andere torens die boven de rest uitsteken zitten bovenop shopping malls en markeren eigenlijk allemaal hun eigen centrum.
13. Yangpubrug (hoogte pylonen: 223 meter)
14.
15.
16.
17. De twee grootste hoogbouwclusters van de stad gezien in een lijn (Lujiazui met Jing’an op de voorbrond).
18. De nieuwe Yuexing Universal Mall Towers (240 meter)
19.
20.
21.
22. Op de voorgrond de K11, 242 meter (278 met mast), op de achtergrond het Pullman Hotel (226 meter)
23.
24. Historische gebouwen aan de Bund, hier zitten de duurste restaurants van de stad.
25. Met dit uitzicht is het natuurlijk niet slecht kersen eten.
26.
27.
28.
29.
White Magnolia Plaza (319 meter) in aanbouw
30.
Dazhongli Tower (253 meter) in aanbouw
31.
32.
33. Base of the
Shanghai Tower (632 meter)
34. Podium van de Shanghai Tower
35.
36. Jing’an Kerry Center (260 meter)
37.
38. Jing’an Tempel
39. Onder de verhoogde snelweg is het ook filerijden geblazen
40. Torens bij Jing’an Park. Eigenlijk heeft Shanghai veel te weinig van dit soort glazen box towers van rond de 200 meter. Vaak is het in Shanghai zo dat de architect denkt dat iedere toren een kunstwerk moet worden met een mastje of een ander tierlantijntje...
41.
42. Boulevard langs de Huangpu rivier met links twee mooie highrise projecten: op de voorgrond het
Shanghai Bund International Financial Centre (2x 150 meter) en op de achtergrond
SOHO The Bund (136 meter).
43.
44.
45. De twintowers bij Xujiahui (262 meter).
46. Daar achter de witte muur staat het
Xujiahui Center (380 meter) gepland.
47. De Longhua Tempel is de meest autenthieke tempel van Shanghai. Het was er rustig, ik kwam er geen toeristen tegen.
48. Jing’an-cluster. De meest linkse en meest rechtse toren zijn net geen supertall (298 en 288 meter).
49.
50.
51.
52. Kijkend pal naar het zuiden zien we hier weer twee andere flinke bruggen over de Huangpu rivier op een zeldzaam heldere dag. De voorste brug is de Xupubrug (hoogte pylonen: 217 meter), op de achtergrond zie je de Minpubrug (hoogte pylonen: 215 meter), die ligt al best wel een eind in de buitenwijken op een afstand van ruim 19 kilometer!
53. Als twee verhoogde “snelwegen” elkaar kruisen dan krijg je dit.
54.
55.
56.
57. Kijkend vanuit hartje stad was op diezelfde dag deze fabriek op ruim 18 kilometer afstand gemakkelijk te zien. Het is de op drie na grootste kolencentrale ter wereld. Bij wind van zee blaast dus het hele zaakje precies over de stad heen. Het gebouw links is een Sheraton hotel dat ongeveer 200 meter hoog moet zijn, maar ik kan nergens officiele cijfers vinden. Iemand?
58. Op de achtergrond een boel schreeuwerige torens in Pudong.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66. Fabrieken genoeg rond de stad...
67. De Huangpu rivier mondt uit in de Yangzi rivier. De haven ligt voor een groot gedeelte aan de monding van de Yangzi rivier. Op deze foto kijken we tot aan de Yangzi rivier, waaraan de hijskranen staan. En we kijken er zelfs overheen, want de windmolens staan aan de overkant van de rivier op 22 kilometer afstand.
68. Mijn ervaring met het weer in Shanghai is dat het weerbeeld meestal tergend langzaam veranderd. Als het mooi, droog, zonnig weer is kan dat dagenachtereen aanhouden, maar hetzelfde geldt voor regen. Ik heb verschillende perioden meegemaakt dat het vier dagen lang onafgebroken miezerde.
69.
70.
71.
72. Afsluiters: mijn favoriete skyline standpunt bij daglicht.
73. En bij schemer.
Bedankt voor het kijken! Reacties worden altijd erg op prijs gesteld.