SkyscraperCity banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 500 Posts

·
Moderator
12,819 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vervolg op deze thread.

In de oksel van de E40, de Kortrijksesteenweg en de afrit, op het ontwikkelingsgebied The Loop, plant het bedrijf Stasimo een nieuwe kantoortoren, die het hoogste gebouw van Gent zou worden. Het gebouw zal verschillende diensten van KBC, die nu verspreid over de stad liggen, centraliseren op één locatie.

Feiten:

• Opdrachtgever: nv. Stasimo
  • Architect: Jaspers-Eyers & Partners, Brussel
  • Realisatie: 2010-2012
  • Oplevering: mei 2012
  • Bouwlagen: 24 + 3
  • Hoogte: 119 meter
  • Oppervlakte: 20.800 m²
  • Bestemming: kantoor
  • Varia:
    • Aan de voet van de toren wordt een brandweerkazerne gebouwd
    • Het gebouw zal ook een bedrijfsresto en een auditorium bevatten
    • Bij oplevering zal het het hoogste gebouw van Gent zijn, en het hoogste kantoorgebouw van het Vlaams Gewest

Beelden:

Film

Filmpje van AVS over de eerstesteenlegging. Bevat een aantal dynamische renderings!​

Gedetailleerde timing:

• De ruwbouw (tot op bouwlaag 27) zou klaar zijn tegen april 2011
  • De granieten gevelbekleding wordt geïnstalleerd van begin 2011 tot eind augustus van dat jaar
  • De binnenafwerking start eveneens begin 2011 en zou af moeten zijn tegen het einde van dat jaar. Daarop volgt een periode van ruim 4 maand voor schilderwerken, bemeubeling, etc.
  • De volledige oplevering van het gebouw is gepland voor april 2012, wanneer het gebouw zal worden overgedragen van de aannemer aan KBC, de eindgebruiker.

Relevante Threads:

Recentste Updates:

·
Moderator
12,819 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Update zaterdag 20-11-2010:

1.

Zicht op werf met afrit van de E40 erbij.​

2.

Langs die afrit krijg je een heel duidelijk beeld van dat hellend vlak. Volgens mij is dat ding de oorzaak van het feit dat de hoogte 119m bleek te bedragen in plaats van 120-en-een-klets. Vraag is of er moet gemeten worden vanaf de Kortrijksesteenweg dan wel vanaf dat platform.

Enfin, 't maakt niet zo gigantisch veel uit natuurlijk. Ik vond het wel opvallend, nu die helling echt duidelijk zichtbaar begint te worden, dat die behoorlijk steil is.​

3.

Inmiddels is het duidelijk dat de kern aan de "copy+paste" verdiepingen toe is. Dat zou moeten betekenen dat het nu makkelijk a rato van een verdieping per week zou moeten groeien, een pak sneller dan de afgelopen 2-3 maanden dus.​

4.

Onder de helling komt de parkeergarage voor wagens en fietsen. Die is nog steeds niet dicht, blijkens dit beeld van achter de GSM-winkel. Gelukkig is't niet onder water gelopen tijdens de grote zondvloed van vorige week :D

5.

We wandelen een beetje verder langs de Kortrijksesteenweg. Een paar stukjes prefabbeton voor de vuilbak?​

6.

De kern van de andere kant gezien. De plint staat al aardig in de stellingen​

7.

't Moet toch nog allemaal een beetje blijven groeien...​

8.

Het zicht van aan de bushalte vanwaar ik telkens terug centrumwaarts trek. Het was koud, en De Lijn had weer een fictieve bus in de dienstregeling geschreven, waardoor de wachttijd tussen mijn bus en de voorgaande een kleine 40 (!) minuten bedroeg. Hallucinant.

Dat is weliswaar irrelevant. Wel het volgende: de kern komt van hieruit gezien ondertussen, zij het uitermate bescheiden, boven de brolgebouwen in de buurt uit. De kleinste van de 2 kranen lijkt me recent te zijn verhoogd.

Recent heb ik trouwens gemerkt dat je ze ook vanaf de E17 al vanaf een aardige afstand kan zien, ter hoogte van Eke Nazareth steken ze flink boven het landschap uit. 's Nachts zie je zelfs van die flitsende rode lichtjes. Plezant :)

·
Moderator
12,819 Posts
Discussion Starter · #12 ·
't Is gaarne gedaan. En die bereikbaarheid valt wel mee. Vlak voor deze update was ik foto's gaan maken op de Kantienberg. Volgens de gegevens in mijn bestanden is er tussen het maken van mijn laatste foto daar (vanaf Ter Platen) en de eerste aan deze werf (de eerste van deze update) iets meer dan 30 minuten verstreken. Bijna de helft daarvan bestond uit wachten op de bus aan de Rooseveltlaan. Maar de verplaatsing zelf (5.5 km) gebeurt dus wel vrij snel. De bushalte waar ik dan uitstap kan je zien op de laatste foto en ligt op minder dan een minuut gaan van die werf. Het verkeer was heel rustig, dus ik had gerust koprollend de afrit kunnen oversteken als ik dat wou.

En hij zal nu wel wat sneller beginnen groeien, maar 'k zou hem daarin toch niet vergelijken met The Shard. Enigszins andere schaal :lol:

·
Registered
2,356 Posts
Aha, qua bereikbaarheid valt het inderdaad nog mee. Als je al in 't stad bent dan.
En hij zal nu wel wat sneller beginnen groeien, maar 'k zou hem daarin toch niet vergelijken met The Shard. Enigszins andere schaal :lol:
Haha 'k had het meer op de bouwwijze dan snelheid, grootte, schoonheid,...
De Shard is echt wel een v/d mooiste torens van deze tijd in my own humble opinion..

·
Registered
1,309 Posts
2de echte wolkenkrabber in vlaanderen! naast het europa centrum ( boeren centrum is onder de 100m )

·
Registered
3 Posts
Iemand een idee of ook de MG Tower in winterstop gaat? Ik veronderstel van wel met al dat betongieten...
Aangezien ze al achteruit zijn, word er bij ons nog altijd verder gegoten voor MG. Ik werk wel in een overdekte fabriek.
Der is wel niks van transport met zulk weer, alle werven liggen stil.

·
Architect
4,423 Posts
Aangezien ze al achteruit zijn, word er bij ons nog altijd verder gegoten voor MG. Ik werk wel in een overdekte fabriek.
Der is wel niks van transport met zulk weer, alle werven liggen stil.
De prefabs voor rondom de kern zijn wel begrijpelijk dat die nog kunnen gegoten worden in overdekte fabriek. De kern wordt ter plaatse gegoten, dus da's weer iets anders.

Met zo - °C temperaturen zalt wel (voorlopig?) effe stilliggen ook op de werf zelf, zoals je al zegt. :cheers:

·
Registered
2 Posts
Misschien een rare vraag maar toch: Als de MG-tower af is, zou je die toren dan vanaf de treinperrons van Gent-dampoort kunnen zien of is de afstand daar te groot voor?

1 - 20 of 500 Posts
Status
Not open for further replies.