SkyscraperCity banner

1 - 20 of 501 Posts

·
Moderator
12,526 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Vervolg op deze thread.

In de oksel van de E40, de Kortrijksesteenweg en de afrit, op het ontwikkelingsgebied The Loop, plant het bedrijf Stasimo een nieuwe kantoortoren, die het hoogste gebouw van Gent zou worden. Het gebouw zal verschillende diensten van KBC, die nu verspreid over de stad liggen, centraliseren op één locatie.

Feiten:

• Opdrachtgever: nv. Stasimo
  • Architect: Jaspers-Eyers & Partners, Brussel
  • Realisatie: 2010-2012
  • Oplevering: mei 2012
  • Bouwlagen: 24 + 3
  • Hoogte: 119 meter
  • Oppervlakte: 20.800 m²
  • Bestemming: kantoor
  • Varia:
    • Aan de voet van de toren wordt een brandweerkazerne gebouwd
    • Het gebouw zal ook een bedrijfsresto en een auditorium bevatten
    • Bij oplevering zal het het hoogste gebouw van Gent zijn, en het hoogste kantoorgebouw van het Vlaams Gewest

Beelden:

Film

Filmpje van AVS over de eerstesteenlegging. Bevat een aantal dynamische renderings!​

Gedetailleerde timing:

• De ruwbouw (tot op bouwlaag 27) zou klaar zijn tegen april 2011
  • De granieten gevelbekleding wordt geïnstalleerd van begin 2011 tot eind augustus van dat jaar
  • De binnenafwerking start eveneens begin 2011 en zou af moeten zijn tegen het einde van dat jaar. Daarop volgt een periode van ruim 4 maand voor schilderwerken, bemeubeling, etc.
  • De volledige oplevering van het gebouw is gepland voor april 2012, wanneer het gebouw zal worden overgedragen van de aannemer aan KBC, de eindgebruiker.

Relevante Threads:

Recentste Updates:

·
Moderator
12,526 Posts
Discussion Starter #2
De vorige thread over deze toren liep teneinde met wat smalltalk over Open Wervendag en volgende bemerkingen ivm. de locatie:

Ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat die toren daar zooooo fout staat...dan bouwen ze nog eens hoogbouw in Vlaanderen, en waar zetten ze het??
Je moet het ruimer bekijken. Op het hele terrein erachter komen op termijn meerdere torens nog van 60-90m ;)
Vlaanderen is één stadsgewest. Volgens Eurostat bestaan er nog slechts drie plattelandsgemeenten: Sint-Laureins, Alveringem en Vleteren. De Oeso telt er iets meer. In beide gevallen horen Gent en St-Denijs-Westrem daar niet bij.

En nog een blik vanuit de verte, met dank aan didi71 die hiervoor helemaal naar Kruishoutem ging:

In afwachting toch nog een zicht van op afstand: de Gentse skyline vanuit de uitkijktoren van Kruishoutem (ca. 21 km tot aan St. Baafs, ca. 16.5 tot de Arteveldetoren). Uiterst rechts het UZ, dan St. Pietersabdij, Boekentoren, Arteveldetoren centraal en links daarvan 'de drie torens', met de SPE-schouw die naast de toren van de kathedraal komt piepen. Met het blote oog ziet het er heel wat minder wazig uit dan op de foto, en het zicht blijft over de hele heuvelrug Wannegem-Lede->Huise duidelijk zichtbaar!

·
Architect
4,408 Posts
Facts & figures van de MG Tower, een imposant project

De bouwwerf van de MG tower in Gent stelt zich zondag voor u open. Het supermoderne gebouw is een ontwerp van architectenbureau Jaspers-Eyers. Het ligt langs de E40, naast de ontwikkelingszone The Loop waar ook Ikea en Flanders Expo zich bevinden. Elke week bouwt men er een verdieping bij en deze hoogste toren van Vlaanderen legt imposante cijfers op tafel …

• 119,40 meter hoog
  • 27 verdiepingen
  • 1200 werkplaatsen op 20.800 m²
  • 430 parkeerplaatsen op ondergrondse verdieping
  • 150 fietsenstallingen
  • 33.000 m³ grondwerk
  • 16.000 m³ beton
  • 1.250 ton staal 10.000 m² graniet gevelbekleding
  • 900 m² oppervlakte per verdieping (verdieping 4 – 25)
  • 140 m³ beton per verdieping voor centrale kern

Komt u zondag 15 mei tussen 10:00 en 17:00 uur naar deze kantoortoren, blijf dan om de veiligheid te waarborgen altijd binnen het parcours, kruip niet achter afsluitingen, houd kinderen bij u en zorg dat ze niet aan de afsluitingen gaan hangen. Minderjarigen krijgen geen toegang tot de bouwwerf zonder begeleiding door een volwassene.
Onder begeleiding en in groepen van 20 personen kunt u een bezoek brengen aan de 14de verdieping. U hoeft zich niet in te schrijven, het is wel mogelijk dat er wachttijden zijn.

Bron: Openwervendag.be

·
amai
1,994 Posts
Vandaag in De Morgen:

Hoogste Vlaamse kantoortoren groeit met minstens één verdieping per week

De toren die Gent nodig heeft

Het uitzicht van op Vlaanderens hoogste kantoorgebouw is fenomenaal. Helaas krijgt u in uw leven maar één kans om dat panorama te bewonderen: morgen op de Open Wervendag. De Morgen nam in primeur de lift naar boven en was onder de indruk van de almaar groeiende MG Tower.

DOOR TIM F. VAN DER MENSBRUGGHE / FOTO BAS BOGAERTS

‘Gent heeft nood aan een nieuwe toren”, stelde Daniël Termont (sp.a) vijf jaar geleden bij zijn aantreden als burgemeester. “Ook onze generatie moet iets bouwen dat de tijden trotseert.” De burgemeester droomde van een baken voor het Gent van de 21ste eeuw.

Is de MG Tower die toren? Projectontwikkelaar Ignace De Paepe aanhoort mijn vraag met pretoogjes, houdt zijn antwoord even in beraad en knikt dan enthousiast: “Ja, dat is zo!”

Het gebouw lijkt vanuit het niets omhoog te schieten langs de E40 in Gent. De toren maakt deel uit van The Loop, een nieuw stuk stad dat rond de beurshallen van Flanders Expo oprijst. De Ikea staat er al enkele jaren, het eerste woonblok wordt momenteel afgewerkt en in de nabije toekomst moeten er nog kantoortorens verschijnen. De MG Tower zal de site domineren.

“Deze toren is een baken: hier is Gent”, zegt De Paepe enthousiast. “Dit is een ideale kans om Gent op de kaart te zetten met een staaltje moderne architectuur.” De MG Tower is immers niet zomaar een rechthoekige doos: diagonale lijnen en een asymmetrische spits doorbreken de eenzijdigheid. “Een vierkant blok neerzetten was goedkoper geweest, maar dat lag niet in onze lijn”, glundert De Paepe.

Eeuwenoude regel omzeild

Ook over de onmiddellijke omgeving van de toren is duchtig nagedacht. Er komt een voetgangersbrug die naar de haltes van bus en tram leidt. Via een tunnel onder de afrit van de E40 rijden autobestuurders rechtstreeks de ondergrondse parking binnen. Die parkeergarage, met een capaciteit van 420 wagens, ligt er al maar je herkent ze niet als dusdanig: het is de betonnen heuvel waarop de MG Tower lijkt te staan. Een dikke laag aarde zal de artificiële heuvel bedekken, zodat men gras en bomen kan planten.

Volgens De Paepe was het niet de bedoeling Vlaanderens hoogste kantoortoren neer te poten. “Daar hadden we eigenlijk niet aan gedacht”, bekent hij. De MG Tower zal met zijn 119 meter wel vier meter korter zijn dan de toren van de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal in Antwerpen. “Als ik het opnieuw zou doen, zou ik hem misschien toch nog een paar meter hoger maken”, lacht De Paepe.

Even leek het erop dat MG Tower een goede twintig meter láger zou moeten zijn: een eeuwenoude regel bepaalt dat gebouwen in Gent niet hoger mogen zijn dan het Belfort (95 meter). “Maar wij bouwen in Sint-Denijs-Westrem, dat pas sinds de jaren ’70 tot Gent behoort. Zo konden we die regel omzeilen.”

Volgens hem zal er wel steeds meer hoogbouw komen. “De bouwgrond is schaars en moet optimaal gebruikt worden. Dat betekent dat je meer in de hoogte gaat werken. Vlaanderen moet de lucht in!”, voorspelt De Paepe.

De snelheid waarmee hoogbouw tegenwoordig naar de hemel reikt, is in ieder geval verbazend: per week krijgt de MG Tower er minstens één verdieping bij. “Het record was drie dagen voor één verdieping”, glimlacht projectmanager Gerdy Van der Donck van bouwonderneming CIT Blaton. De centrale kern wordt opgetrokken met een automatische klimbekisting, daarrond komen prefabstructuren, legt Van der Donck uit. “De hele toren ligt al klaar in een hangar”, grijnst De Paepe. “Nu zetten we de onderdelen als legoblokjes in elkaar.”

Momenteel is de toren 93 meter hoog. Hoewel De Paepe al in maart 2010 de eerste spadesteek zette, begon de echte bouw pas vanaf nieuwjaar. Toen was de voet van 21 meter klaar. En vanaf dan: een verticale spurt van 70 meter in enkele maanden tijd.

De bouwvakkerslift - een metalen kooi die langs de buitenkant van de toren omhoog glijdt - brengt ons naar de negentiende verdieping. Het panorama is adembenemend. Er hangt wel veel stof in de lucht, merkt Van der Donck op: “Op heldere dagen kun je de windmolens van Zeebrugge zien.” Voor één keer lijken de beroemde torens van Gent nietige piekjes. De stad zelf is een grijze masse in een zee van groene bossen.

Het grote publiek zal morgen ‘slechts’ tot de veertiende en vijftiende verdieping worden toegelaten. “Daarboven zitten er nog geen ramen. We willen geen enkel risico nemen”, verklaart Van der Donck.

Als ik hem vraag waarvoor ‘MG Tower’ staat, hult De Paepe zich in stilzwijgen. Na enkele seconden geeft hij toe. “Ach ja, het staat toch al op Wikipedia: Margaux en Guillaume zijn mijn kinderen.”

Vanaf mei 2012 zal de toren door het leven gaan als de KBC Arteveldetoren. Dan wordt de toren in zijn geheel overgedragen aan KBC. Het gebouw zal niet toegankelijk zijn voor het grote publiek. De bank zal er zijn hoofdzetel voor Oost- en West-Vlaanderen onderbrengen.

“Maar ik blijf de naam MG Tower gebruiken”, zegt De Paepe met schalkse koppigheid. “Dit is mijn kindje.” Hij komt iedere week twee keer kijken hoe ‘zijn jongste’ het stelt. “Ja, ik heb nu eigenlijk drie kinderen”, bulderlacht hij.

·
-
978 Posts
Deze middag in het nieuws op de VTM hadden ze een onderwerp over de openwervendag. Daarbij ging het over de MG toren, en ze hadden het terug op "de hoogste toren van België".

·
Registered
28 Posts
Ben je niet tot bovenin de toren geweest voor uitzichtsfoto's?
Inderdaad teleurstellend. Verdieping 12 is niet echt boven in de toren (hoewel uitzicht al behoorlijk was, ondanks de wolken, ondanks "halverwege" de toren).

Misschien hebben de VIPs meer gezien? Allezins een aparte rij om aan te schuiven... Eigen verdieping (13e) voor bezoek... vermoedelijk mét uitleg?

·
Registered
147 Posts
Ik ben naar verdieping 13 geweest (dat was toch niet enkel voor vip's?) en daar stond er inderdaad wel iemand uitleg te geven. Maar ik heb niets nieuws gehoord (en horen kon je ook al niet goed door de massa en de ratelende lift) en die werd dan ook nog eens opgeëist door de nieuwsploeg van vtm.

Schoon uitzicht, maar dat was het dan ook ongeveer.

Ik wacht wel op de foto's van de rest om te zien of ik iets kan aanvullen, de kwaliteit is redelijk schrijnend. :lol:

·
Registered
278 Posts
Er was toch aangekondigd dat men tot op het 14e kon gaan?

Komt u zondag 15 mei tussen 10:00 en 17:00 uur naar deze kantoortoren, blijf dan om de veiligheid te waarborgen altijd binnen het parcours, kruip niet achter afsluitingen, houd kinderen bij u en zorg dat ze niet aan de afsluitingen gaan hangen. Minderjarigen krijgen geen toegang tot de bouwwerf zonder begeleiding door een volwassene.
Onder begeleiding en in groepen van 20 personen kunt u een bezoek brengen aan de 14de verdieping. U hoeft zich niet in te schrijven, het is wel mogelijk dat er wachttijden zijn.

Bron: Openwervendag.be

·
Architect
4,408 Posts
Mijn foto's van de Open Wervendag, paar technische fouten gezien allessinds. :bash: 50-tal foto's, dus effe laten laden anders.

1.

Ik kwam, ik zag en ik was content.​

2.

3.

De liftjes waarmee continu mensen omhoog en omlaag vervoerd werden.​

4.

Ventilatie​

5.

6.

Doordat er ter plekke niemand te vinden was voor informatie, weet ik nu nog steeds niet voor wat deze gaten juist dienen... Ventilatie? Afvoeren?​

7.

De wachtrij groeide gestaag.​

8.

Goed standpunt voor de gevel te zien. Gevelbekleding, isolatie met spouw.​

9.

Dit geheel wordt dan afgedekt met een stalen profiel.​

10.

11.

Wat me vooral opviel vanaf ik de toren binnenkwam, is het kleine vloeroppervlak... De kern van de toren neemt echt bijna de helft in van het hele gebouw, waardoor er eigenlijk niet veel meer ruimte rest...​

12.

Wat een vriend van me was opgevallen, ze hebben blijkbaar alle gaten voor ALLE leidingen achteraf nog moeten boren in de betonnen kern en wanden. Konden ze dat niet van de eerste keer voorzien?​

13.

Sanitaire afvoer (wellicht)​

14.

AI AI AI, wat zien we hier... :eek:hno: Wapeningsnet is volledig zichtbaar, met 1mm beton erover. Ook al is dit nog een versterkingslaag boven de gewelven, dit kan toch echt niet... :bash:​

15.

De trapkoker.​

16.

17.

18.

Detail van de gevelsteen en isolatie.​

19.

20.

Geen mens is illegaal! :lol:​

21.

Wings projectje op The Loop.​

22.

De drie torens.​

23.

E-40 richting Kust.​

24.

25.

Tunnel die uitkomt aan de ondergrondse parking van de MG Tower.​

26.

27.

Schacht voor leidingen en buizen.​

28.

Ventilatieschacht.​

29.

Brandwerende ventilatiekleppen in de -uitgeboorde- gaten.​

30.

Verwarmingselementen.​

31.

Stapels ventilatiemateriaal.​

32.

Boren maar! :eek:hno:​

33.

De liften zaten op de onderste verdieping ook al in de liftschachten.​

34.

35.

36.

De kern met liften en trappenhallen.​

37.

Dit schuine plafond is de vloer van het auditorium dat erboven komt.​

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

De bijbouw.​

48.

49.

De toegang tot de ondergrondse parking.​

50.

Ondergrondse parking​

Panoramafoto van op de 12e verdieping *zucht* komt zo dadelijk nog. Ik heb de indruk dat door de snelle werkdruk, er serieus wordt tekort gedaan aan afwerking en kwaliteit. Stukken vloer en muren die er echt nog niet goed uit zien, die wapening die gewoon soms zichtbaar ligt, ramen waar het water al door lekt, etc.

·
Registered
147 Posts
Mooie foto's Dequal!

@ A.R.A.G. Men vertelde beneden dat het om 12 (rechts lift) en 13 (linkse lift) ging. Ik stond in elk geval op het elfde 'normale' verdiep, of het hoogste verdiep met glas.
Op dit verdiep stak er echter nog niet overal glas in, dus dan vind ik dat ze ons evengoed nog wat hoger mochten laten gaan. Al zal de wind daar nog een pak erger zijn en we kwamen toch la verkleumd naar beneden.

Er schiet me nog één en ander te binnen dat er werd verteld.
Alle ventilatie, verwarming, stenen en andere grote stukken die nodig zijn om het verdiep af te werken worden naar boven gebracht alvorens het plafond wordt gelegd, want die kunnen moeilijk met dat liftje omhoog.
Redelijk logisch eigenlijk, maar je staat er niet bij stil.

De bovenste verdiepingen zijn burelen voor de directie (en technische verdiepen daarboven). Geen uitzicht voor arme drommels gelijk wij dus. :cry:

Die vloeroppervlakte frappeerde me ook. Ik dacht dat de afstand kern-raam voor drie zijden 5m was en 10m voor de 4e zijde (deze naar het noorden). In alle geval, dat zijn 2 bureau's en een gangpad!

1 - 20 of 501 Posts