Skyscraper City Forum banner
1 - 5 of 5 Posts

·
The one and only Rietveld
512 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Drie kwartier Sintruin op 4 augustus 2012

Sinds korte tijd ben ik doordeweeks woonachtig in deze gemeente. Helaas heb ik dan overdag nooit tijd gehad om het centrum in te gaan. Vandaag, 4 augustus 2012, kwam mijn partner ook een kijkje nemen in Sint-Truiden en zijn we drie kwartier in het centrum geweest en hebben we de Abdijtoren beklommen.

De stad Sint-Truiden heeft ruim 20.000 inwoners (gemeente Sint-Truiden bijna 40.000), heeft een aantal mooie oude gebouwen rond de Grote Markt, maar verder is de stad vrij rommelig (zelfs voor Belgische begrippen). Van alle kanten leiden met rijen vrijstaande huizen omzoomde steenwegen naar de stad. Je krijgt zo het idee in een dichtbevolkt gebied te zitten. Ga je echter 50 meter van de hoofdwegen af, dan waan je je in de uitgestrekte licht glooiende graanvelden van Midden-Frankrijk.

Verder is het goed toeven in deze Zuid-Limburgse stad. Er zijn veel terrassen, restaurantjes en de mensen zijn er bijzonder vriendelijk en gemoedelijk.

Overigens was vandaag op de Grote Markt - ja de naam zegt het eigenlijk al - een grote markt. Deze markt werd net opgeruimd, dus kan dat een vertekend straatbeeld geven.

Enjoy!

1. Zoutstraat: onze straat richting de Grote Markt:

2. rommelig straatbeeld in het centrum in de Breendonkstraat:

3. De Grote Markt (Abdijtoren 37,8m; Stadhuis met toren 40m; Onze-Lieve-Vrouwekerktoren 53m):

4. idem:

5. idem:

6. Abdijtoren:

7. Maquette van de abdij in volle glorie:

Ik was vergeten hier een foto van te maken, dus heb een uitsnede gemaakt van foto 6.

8. Infobordje abdij en abdijtoren:

9. Abdijtoren vanaf de andere zijde (hier bevindt je je in feite in de oude abdij)

10. In de abdijtoren naar boven kijkend:

11. De Grote Markt van bovenop de abdijtoren:

12. Voormalig stadhuis (nu bureau voor toerisme / VVV) van bovenop de abdijtoren:

13. Onze-Lieve-Vrouwekerk van bovenop de abdijtoren:

14. Ondergetekende bovenop de abdijtoren:

15. Ook Sint-Truiden kent winkelstraten. Hier de Luikerstraat. Het viel me op dat er (net als op de Grote Markt) veel kleine zelfstandige winkeltjes zaten, wat het straatbeeld ten goede kwam. De grote winkelketens zijn echter zoals in bijna iedere winkelstraat ook hier te aanschouwen.

16. Clockhemstraat: een zijstraat van de Grote Markt:

17. De Stapelstraat vanaf de Grote Markt: een winkelstraat met de meer doorsnee winkelketens. Op de achtergrond de Sint-Maartenskerk.

18. Sint-Maartenskerk en oorlogsmonument:

19. Oorlogsmonument langs de Sint-Maartenskerk:

20. Kijkje terug in de Stapelstraat:

Dat was het voor deze keer. Helaas geen fotoserie van hoge kwaliteit, maar alleen wat toeristische kiekjes. We hadden dan ook maar drie kwartier de tijd. Volgende keer zal ik zeker ook naar het Begijnhof van Sint-Agnes gaan en verder een foto nemen van de imposante gevel van de Minderbroederkerk.

·
Registered
35,102 Posts
^^ Inderdaad, een leuke serie van dit plaatsje waar ik zelf ooit nog eens doorheen ben gereden. Maar dat is alweer heel lang geleden.

·
Registered
12,569 Posts
Je hebt trouwens geluk gehad met die opruimwerkzaamheden op de Markt, toen ik er was stond ze vol auto's. Hopelijk doen ze dat marktparkeren er nog eens in de ban.
Reactie van UNIZO: jamaar dan gaan alle winkels failliet. Zeker in die provincieplaatsjes heb je als stadsbestuur weinig verweer tegen dat bijzonder sterke en doordachte argument. Enkel in de grotere steden zijn ze wat slimmer.

1 - 5 of 5 Posts