SkyscraperCity banner

1 - 20 of 24 Posts

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Naast de getoonde wijken in de thread Het mislukte noorden zijn er andere wijken waar daadwerkelijk gesloopt gaat worden. Hier enkele daarvan.

Ittersumerlanden, Zwolle Zuid.

Zuid hard toe aan oppepper
door Janine Stougie

De herstructurering wordt niet zo grootschalig als die in Holtenbroek, maar dat een deel van Ittersumerlanden in Zwolle-Zuid een oppepper nodig heeft is zeker.
De leefbaarheid in en rond de huurwoningen tussen de Keucheniusware, Staatsmanlaan, Hogendorpware en Van Hallware is namelijk in het geding.
Een kleine honderd onzelfstandige eenheden worden gesloopt. Voor dat soort huizen is nauwelijks belangstelling. Bovendien trekt het niet altijd even jofel publiek. In totaal komen er 63 eengezinswoningen voor terug. De andere 162 eengezinswoningen en zestig zorgwoningen krijgen een opknapbeurt. "Er zit nu nog variatie in de bevolking. Je hebt nu nog een trouwe groep blijvers. Als je niets doet gaan ze weg. Je merkt dat de glijdende schaal is ingezet. Het tij is nu nog te keren."

Grofweg de bebouwing rondom het in aanbouw zijnde nieuwe winkelcentrum Zuid.

Hier een registratie.

1. Binnenplaats met veel groen, maar toch totaal niet aantrekkelijk.

2. 2 t/m 8 laat flatjes zien die wat mij betreft ook wel gesloopt mogen worden. Is hier met renovatie nog iets van te maken? Ik betwijfel het. Het blijft anoniem wonen. Kwalitatief zijn het geen slechte woningen denk (isolatie, aantal m2 per woning, etc)

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9. 9 t/m 14 zijn sloopwoningen. Door het beton langs de sloot is lekker wandelen al een stuk minder aantrekkelijk.

10.

11.

12.

13.

14.

15. Nog geen 10 jaar oud, maar deze flats kunnen nu al wel een opknapbeurt gebruiken. Er is een groot open terrein met een grasveld, een life-schaakbord en een trap aan het water, maar het wordt alleen gebruikt door hangjongeren.

16. Eentonige bebouwing met een weinig uitnodigende buitenruimte.

17. Kerk en een klimhal

18. De achterkant van het winkelcentrum wordt zover ik weet niet meegenomen in de herstructurering.

19.

Trapjeswijk, Holtenbroek, Zwolle Noord.

Als laatste deel van de grootschalige herstructurering van de wijk Holtenbroek is de trapjeswijk aan de beurt. Omdat ook hier de nodige sociale problemen zijn wordt dit deel ook gesloopt, maar door de karakteristieke bebouwing en aangegeven woongenot van de bewoners werd besloten een deel van de woningen te behouden en te renoveren. Tussen de bewoners die angstvallig vasthouden aan hun stulpje worden grote gaten geslagen door de sloop, wat soms nogal surrealistische plaatjes oplevert. Ook grenst de wijk aan de nieuwbouw van het Deltion College, en dat van de nieuwbouw op de plaats van de oude Beethovenlaan e.o, wat de contrasten nog groter maakt

Deze week is besloten dat toch alles platgaat, tot verdriet van de bewoners.

hier een registratie

20. Ik vind de flatjes wel wat hebben. Het is de openbare ruimte (nutteloos grasveldje bijv.) en de straat (losliggende stenen en straatvuil) dat het allemaal minder maakt.

21.

22.

23. Een speeltuintje dat nooit word gebruikt. Ziet er ook niet uit.

24.

25. Sommige flatjes zijn wel aan het verkrotten.

26.

27.

28.

29. Nog zo'n zandbak, wie zou zn kind in hemelsnaam hier willen laten spelen?

30. Er zijn al grote gaten geslagen. Bizar tafereeltje.

31.

32.

33.

34. Contrast tussen oud en nieuw.

35.

36.

Kamperpoort, Zwolle Noord

In Kamperpoort, een van de oudste wijken van Zwolle, wonen 1350 mensen. Ongeveer 95 procent daarvan is autochtoon. Het is een typische volksbuurt waar vroeger arbeidersgezinnen woonden, werkzaam in verschillende fabrieken en op de veemarkt. De gemeenschapszin is groot. Er is een buurtkroeg, een buurtmuseum en er worden veel wijkactiviteiten georganiseerd.
Door het verdwijnen van industrie liggen er terreinen braak en er zijn veel huizen vervallen. De gemeente wil verandering in de eenzijdig samengestelde wijk, waar bijna alleen sociale huurwoningen staan.
Nu staan 550 woningen in Kamperpoort. Daarvan wordt ruim de helft gesloopt. In 2015 heeft de wijk zo’n 1500 woningen. Die worden in drie segmenten verdeeld. 40 procent wordt goedkoop (sociale woningbouw), 30 procent middelduur en 30 procent duur. Ook komen er een grote supermarkt, winkels, een woontoren, een bioscoop, horeca en een parkeerkelder. Een nieuwe fiets- en loopbrug verbindt straks dit deel van de wijk met de binnenstad.

In de vogeltjesbuurt is de sloop begonnen.

Hier een registratie.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

·
Registered
4,042 Posts
Zo erg zijn die wijken toch ook weer niet? Die flatjes met binnentuin zoals op foto 1 vind ik wel aantrekkelijk ogen. Grote ramen met veel lichtinval, groot balkon op het zuiden, uitzicht op een binnentuin. Ik zou er best kunnen wonen.

·
Moderator
52,210 Posts
Ik heb een tijdje naast die flatjes op de eerste paar foto's gewerkt. Veel schreeuwlijkerds daar. Maar opzich valt Zwolle-Zuid wel mee, heb er 19 jaar gewoond (in 2 delen van het stadsdeel).

·
Urbanist
3,226 Posts
Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit pure kapitaalvernietiging als dit gesloopt wordt. de MEESTE woningen zien er van de buitenkant niet eens zo slecht uit. Ook de wijken zien er niet verkeerd uit. De meeste woningen lijken ook nog niet zo oud dus van binnen kan het zo slecht nog niet zijn. vreemd hoor.

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Maar het is wel heel lelijk.
[email protected] 18: zuid blijft de geskte :lol:

In Gouda staan aan de rand van het centrum ook dit soort wanstaltige jaren-'80 gedrochten. Die worden echter niet gesloopt; er zijn (volgens mij vrij concrete) plannen om de gevels er af te slopen en een nieuwe gevel er voor te zetten.

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #9
Misschien is het juist positief, voordat de wijken echt afglijden worden de ze al aangepakt ipv het laten verkrotten met bijbehorende sociale armoede zoals in rotterdam, amsterdam en andere grote steden. Renoveren en de bewoners er laten wonen is de problemen van je af schuiven. Liever nieuwbouw en de mensen verspreiden over de stad dan de mensen er laten zitten en de problemen laten verergeren nietwaar?

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Als het kwalitatief goede woningen zijn is er niks mis met renoveren.
Als er asociale bewoners zijn verspreid je die alleen maar over de stad door alles te slopen.

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #11
Beter verspreiden en in de hand houden dan ze concentreren op hun eigen eiland.

btw, als je in gouda aankomt met de trein staan naast het station een reeks oerlelijke bruine flatgebouwen, wat gebeurt daar mee?

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Tegenwoordig hoeft er niet altijd (maar helaas nog steeds erg vaak) zo goedkoop mogelijk meer gebouwd te worden.

·
Moderator
52,210 Posts
Het gebied rond foto 15 en 16 valt op zich nog wel mee. Zou ik zeker niet als probleem- sloop- of-achterstandswijk/buurt noemen.

·
Bas
13,978 Posts
Het valt nog best wel mee hoor, met de sloopwijken in netjes Zwolle. Wat ik van Breda of Rotterdam gezien heb, is helemaal niet om vrolijk van te worden. Ik dacht afgelopen weekend ook in een verschrikkelijke buurt in mijn stad terecht te zijn gekomen voor een eigen foto-reportage, maar achteraf gezien viel alles best wel mee. Leek veel op de reeds getoonde Zwolse wijken. Maar neemt niet weg, dat veel voor verbetering vatbaar is. En dat heb je prima laten zien met deze lekkere afwisselende foto-reportage. Stuur evt. een linkje naar de verantwoordelijke wethouder of naar de buurtcomitées, dan kunnen zij ook zelf eens zien hoe de buitenstaander er over denkt.

·
Banned
3,985 Posts
Discussion Starter #16
Het gaat hier trouwens om 3 heel verschillende wijken, een jaren 80 middeklasse wijk (1e reeks in zuid,), een naoorlogse stempelbouw-wijk uit de jaren 60(trapjeswijk) en een deels vooroorlogse volksbuurt(kamperpoort) en deze liggen ver van elkaar af, volgens mij leest niet iedereen de inleidingen ;). En voor de duidelijkheid, de flats op de eerste foto en die op 15/16 worden NIET gesloopt (of gerenoveerd) Op de kamperpoort na gaat het ook niet om wijken met (grote) sociale problemen zoals dat wel het geval was in de serie het mislukte noorden. Dat hier dan wel wordt gesloopt en (voorlopig) niet in die wijken is vreemd te noemen.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Het soort huizen op foto 45 vind ik eigenlijk wel mooi:nuts:
Waarom slopen ze die?
Als je een boer laat dan is de kans groot dat het zooitje instort. Het ziet er bouwvallig uit in tegenstelling tot de rest wat plat gaat.

Het zijn op zich wel aardige huizen maar niet mooier dan bijvoorbeeld die Trapjeswijkflats.

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Er is een groepering in Zwolle-Noord die de kreet "gesken(house)" gebruikt, vandaar denk ik... ;)
Nou ja, hier in Gouda werd 'Widlers moet dood' op een muur gekalkt, dus ik dacht misschien zijn ze in Zwolle ook wel dyslexisch.

Als je een boer laat dan is de kans groot dat het zooitje instort. Het ziet er bouwvallig uit in tegenstelling tot de rest wat plat gaat.

Het zijn op zich wel aardige huizen maar niet mooier dan bijvoorbeeld die Trapjeswijkflats.
Maar het zijn wel charmante woningen (ik heb een zwak voor woningen uit die tijd). Maar ja als het ieder moment kan instorten is het misschien wel verstandig om te slopen.

1 - 20 of 24 Posts