SkyscraperCity Forum banner

Sloppenwijken in Europa?

22428 Views 39 Replies 24 Participants Last post by  zaanii
Heb altijd een zwak gehad voor steden/buurten in verval. Sloppenbuurten, zeg maar. Dat soort stadsbeelden kennen we maar genoeg van buiten Europa maar van hier binnen nauwelijks. Zeker niet van binnen de Europese Unie. Toch zijn ze er wel maar klein en moeilijk vindbaar. We hebben het er onder een of ander topic wel eens over gehad maar ik niet meer waar. Dus dan maar hier de vraag:
Hebben we nog echte sloppenwijken/buurten in het zo beschaafde Europa? Of gewoon heeele slechte buurten. En waar dan?

Ben benieuwd. Als je er kent, voeg ze toe, liefst natuurlijk met een linkje.
Hieronder een voorbeeld in Sevilla, Spanje:

En dat is in deze deze buurt (ik was toch wel verrast dat je dit ook nog hebt in Europa).
See less See more
1 - 20 of 40 Posts
De afwezigheid van sloppenwijken is voor Nederlanders een vanzelfsprekendheid, maar ik heb al gemerkt dat dat zelfs voor Zuid-Europeanen anders ligt, en zeker voor Zuid-Amerikanen. Die laatste groep vindt het blijkbaar haast onvolstelbaar dat we in Nederland geen sloppenwijken hebben. Toen ik in de trein eens op de volkstuinen tussen CS en Sloterdijk wees en zei: "kijk, de sloppenwijken van Amsterdam" werd dat dan ook niet automatisch als een grapje geïnterpreteerd.

Daar staat wel tegenover dat het beeld dat Nederlanders van sloppenwijken hebben erg negatief is. Het gaat in de meeste gevallen om illegaal ontstane, chaotische woonbuurten, maar die zijn niet allemaal onleefbaar en ook lang niet allemaal (meer) arm. Sloppenwijken zijn organische groei in z'n puurste vorm. Strenge ruimtelijke ordening voorkomt sloppenwijken wat dat betreft meer dan welvaart dat doet.

Permanent bewoonde huisjes op volkstuinen mogen, ondanks mijn grapje, wel tellen als het Nederlandse equivalent van sloppenwijken. Ook woonboten zijn ooit zo ontstaan.
See less See more
Zeker als je de definitie van Plaas erbij neemt vind ik dat je dat voorbeeld uit Sevilla niet eens een sloppenwijk noemen kan. Uit het stratenpatroon blijkt wel dat dit een gepland wijkje is en alle huizen lijken hetzelfde betonnen geraamte te bezitten. Een theorie zou kunnen zijn dat het hier gaat om de ruwbouw van een niet voltooit bouwproject welke door "krakers" is ingenomen en afgemaakt, dat zou het wijkje weer wat slopperiger maken. Ik weet dat er in Columbia een nooit voltooide kantoortoren bestaat waar hetzelfde mee gebeurd is.
Rondom Lissabon heb je enkele van dit soort informele woonwijkjes die als "favela" worden aangeduid.

Heel extreem is het echter niet:

Dankzij het communisme kom je in oost-Europa geen echte sloppenwijken tegen, maar je hebt wel armoedige huizen op het platteland van Roemenië.

In Košice, Slowakije heb je van die commieblocks die zijn overgenomen door Roma en waar geen elektriciteit en stromend water is in verband met onbetaalde rekeningen. Luník IX heet die wijk.

In Baia Mare heb je naar het schijnt de meest vervallen Roma-ghetto van Roemenië.
See less See more
4
  • Like
Reactions: 1
Het is dan wel geen Europa, maar toch zeker wel koninkrijk der Nederlanden, Sint Maarten.

Ik ben geschrokken van wat ik binnen ons koninkrijk zag. Hier heb je wel degelijk sloppenwijken. Veel illegale immigranten uit Haiti en Jamaica die daar (in een Europees land denken ze) hun geluk gaan beproeven maar van een koude kermis thuis komen.
^^ Maar geen Europa inderdaad ! ;)

Napels, vaak (altijd?) Roma 'dorpen':

See less See more
2
Niet ver van Nederland

The Jungle in Calais

In Frankrijk heb je rond Parijs en Marseille ook wat sloppenwijken.
See less See more
  • Like
^^ Maar geen Europa inderdaad ! ;)

Napels, vaak (altijd?) Roma 'dorpen':
Dat is die wijk in Sevilla ook. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien. Men geeft de mensen daar een nieuwe flat maar binnen no time slopen ze alles uit zo'n flat en nemen ze het mee naar hun kamp.
^^
Sommige mensen houden er niet van dat de overheid bepaalt waar ze wonen. Het is geen verrassing dat de Roma hier een voorbeeld van zijn.

Je hoeft ook niet altijd zo'n sloppenwijk te slopen. Je kunt ook de leefomstandigheden verbeteren door een riool, drinkwaterleiding en internet aan te leggen.
In Napels is ook genoeg verval te zien, een bekend voorbeeld is de wijk Scampìa.
Wat in een stad als Sevilla wel interessant is dat grote delen van het oude centrum heel schoon zijn. Een stuk schoner dan onze grote steden. Terwijl er daarbuiten hier en daar zeker wat mindere buurten zijn.
voor een echte europese sloppenwijk moet je richting bulgarije gaan.
Ik zit te kloten met google maps waardoor het me niet lukt om gewoon een link hier te plaatsen,
maar zoek even op 'ulitsa "Suhodolska", Sofia, Bulgarije' , een stukje naar rechts vanaf waar google maps zijn rode druppel neerzet, vind je net boven deze weg, grenzend eraan een echte sloppenwijk, inclusief streetview!
"een stuk schoner dan "onze" steden" ...tuurlijk.
"een stuk schoner dan "onze" steden" ...tuurlijk.
De historische binnenstad is veel schoner inderdaad. Als je je Haagse stulpje eens verlaat kun je dat misschien zelf ook eens ondervinden;).
maar zoek even op 'ulitsa "Suhodolska", Sofia, Bulgarije' , een stukje naar rechts vanaf waar google maps zijn rode druppel neerzet, vind je net boven deze weg, grenzend eraan een echte sloppenwijk, inclusief streetview!
Wat een armoede inderdaad, hier is een link naar de streetview.
De historische binnenstad is veel schoner inderdaad. Als je je Haagse stulpje eens verlaat kun je dat misschien zelf ook eens ondervinden;).
Nounounou niet met enge ideen komen hoor :eek:hno:
In Slovakije stuitten we tijdens een wandeling in de laagvlakte ten zuiden van het Tatra-gebergte op een onvervalste Roma-sloppenwijk. Aan de rand van het dorpje Velky Slavkov. Maar ook op de trein tussen Poprad en Kezmarok passeerden we dergelijke totaal uitgeleefde raamloze bunkers met wapperend wasgoed, ontmantelde auto's en naakte kindjes langs onverharde en modderige wegen.
Tja, als die Roma graag in de vuiligheid zitten, dan doen ze maar. Maar dat ze dan niet voor sociale ondersteuning of dergelijke vragen. En dat ze hun kampje maar opslaan ver van de bewoonde wereld, zodat de andere mensen er geen last van hebben.
  • Like
Andere mensen hebben er natuurlijk wel last van. Het is geen gezicht. Je moet er maar in de buurt van wonen.
^^ Die kampen komen ook vaak negatief in het nieuws helaas.
1 - 20 of 40 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.