SkyscraperCity banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Jürgen Leschinger
9,761 Posts
Viaducten bij Sneek volledig van hout

Over de rondweg A7 in Sneek komen twee unieke houten viaducten. Volgens de provincie Friesland, een van de initiatiefnemers van de aanleg, zijn de viaducten uniek in de wereld.

Het ontwerp van Achterbosch Architectuur uit Leeuwarden werd gisteren officieel als winnaar van de door de gemeente Sneek uitgeschreven prijsvraag uitgeroepen. “Een bijzonder ontwerp in een gedurfde houten uitvoering. Het straalt zowel eenvoud als expressie uit en verwijst naar een frameconstructie van een omgekeerde boot”, aldus de jury. De uitslag volgde nadat de Bouwdienst van Rijkswaterstaat en Grontmij het ontwerp op haalbaarheid en onderhoud hadden getoetst.
De prijsvraag is een uitvloeisel van de aanpassing van rijksweg 7, de rondweg door en om Sneek. In totaal komen er vier nieuwe viaducten die het zuidelijk deel van Sneek met het noordelijk deel van de stad verbinden. De andere twee viaducten worden platte viaducten.
De 20 meter hoge houten bruggen zijn 40 meter lang en vervangen de drukke kruispunten bij Akkerwinde en Molenkrite. Het architectenbureau ging bij dit ontwerp een samenwerking aan met Onix uit Groningen en het ingenieursbureau Oranjewoud uit Heerenveen, dat ook houtconstructeur Emil Lüning uit Doetinchem inschakelde. Architect Hans Achterbosch spreekt van “bijna onmogelijke constructie”. Het viaduct is 12 meter breed en heeft een vrije overspanning van 32 meter. De brug is opgebouwd uit dubbelgekromde gelamineerde spanten. Achterbosch: “Er wordt een extra draai aan het gelamineerde spant gegeven. Het toepassen van hout in relatie tot de zwaarste verkeersklasse is uniek.”

Identiek
Twee identieke vakwerken dragen de overspanning van de ene naar de andere kant met daartussen het wegdek voor auto’s, voetgangers en fietsers. De dimensies van de trek- en drukstaven zijn 30 bij 80 centimeter. De zwaarste randliggers van het buitenste spant hebben een breedte van 1 en 1,5 meter.
De brug wordt op innovatieve wijze verduurzaamd. Voor de houten frameconstructie is gekozen voor radiata-pine. Deze houtsoort, een naaldhoutsoort vergelijkbaar met Hollands grenen, is na behandeling zeer goed bestand is tegen weer en wind. Door een zogeheten acytilatische behandeling neemt dit hout op natuurlijke wijze minder vocht op. “De duurzaamheidsklasse wordt door deze manier van conserveren van 3 naar 1 gebracht, vergelijkbaar met hardhout. Als gevolg van deze methode kunnen we mede de detaillering van deze zware constructie uitvoeren.”
De verwachting is dat medio volgend jaar kan worden begonnen met het verlijmen en buigen van het hout. Het streven is om beide spantbenen zo dicht mogelijk bij de werklocatie te maken, waarna ze al dan niet in onderdelen op de fundatie worden getild.

Cobouw, 13-05-2005

Nu maar hopen dat ze straks geen brandende peuken uit de auto's flikkeren..;)

·
Just another user
4,936 Posts
Is dit nou het resultaat van het "landelijke beleid" om meer duurzame grondstoffen te gebruiken? Ingeval van ja zou dit een leuk experiment zijn, meer niet.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Laat ze maar janken joh;) Dit is idd veeeeeel beter dan die standaard betonnen waterstaatsviaductjes die je normaliter ziet.

·
Registered
2,690 Posts
Binnenkort is het zover. De eerste brug zal geplaatst worden bij de afslag Akkerwind (2e stoplicht vanaf Joure). Het project heeft twee maanden vertraging opgeleverd vanwege de levering van het nokscharnier.

Op dit moment is men druk bezig de brug in elkaar te zetten.

Foto komt van de site van A7 Sneek

·
Registered
2,880 Posts
Neem aan dat daar rekening mee gehouden is. Hangt aan de ene kant af van de houtsoort. Dicht hout rot daarnaast niet. Daarnaast zijn er ook andere maatregelen om hout waterdichter te maken (impregneren). Houten gebouwen kunnen ook zo honderd(en) jaren mee.

·
Bas
14,376 Posts
Is nu eindelijk bekend wanneer die dingen eens overeind staan? Dan kan ik er onder door rijden met het fototoestel in de aanslag. Ik kan elke dag via Sneek naar huis rijden vanaf het werk. Ik heb `m laatst nabij het Geeuw-aquaduct wel zien liggen, maar verder geen aandacht aan besteed.

Best wel gaaf, die nieuwe halve autosnelweg rondom Sneek. Nu de oostzijde nog en je kunt lekker snel om de stad heen. Er zijn al filmpjes van op You Tube.

·
Registered
2,690 Posts
Is nu eindelijk bekend wanneer die dingen eens overeind staan? Dan kan ik er onder door rijden met het fototoestel in de aanslag. Ik kan elke dag via Sneek naar huis rijden vanaf het werk. Ik heb `m laatst nabij het Geeuw-aquaduct wel zien liggen, maar verder geen aandacht aan besteed.

Best wel gaaf, die nieuwe halve autosnelweg rondom Sneek. Nu de oostzijde nog en je kunt lekker snel om de stad heen. Er zijn al filmpjes van op You Tube.
deze site goed in de gaten houden. Ik verwacht dat ze begin november die brug gaan plaatsen. Halverwege november zou de afslag klaar moeten zijn. Op die site staat ook meer informatie over de bruggen en de rondweg.

De verwachting is dat de 2e brug in 2009 gebouwd wordt. Vlakbij die brug willen ze op de plaats waar nu nog die garage staat een woontoren met 12 bouwlagen en 35 meter hoogte bouwen.

·
Registered
2,690 Posts
Toch later dan verwacht.

Plaatsen houten brug Akkerwinde in de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 november

De revolutie van Sneek. Zo wordt de houten brug Akkerwinde genoemd.
In de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 november is het zover: dan plaatst de aannemer het unieke houten kunstwerk bij de kruising Akkerwinde. Alleen het weer kan deze ‘revolutie’ nog in de weg staan. Als het te hard waait of als het glad is, worden de plannen bijgesteld. Maar als de weergoden meewerken, beleeft Sneek een spannend weekend.

Afsluiting Rijksweg 7

Afsluiting rijksweg tussen afslag Hemmen A7 en kruispunt Houkesloot (= kruising Oppenhuizerweg en rijksweg vanaf Joure) zaterdag 29 november 18.00 uur tot zondag 30 november 18.00 uur;
kortom: de hele rondweg zuid is 24 uur gestremd.
Verkeer vanuit Tinga en Duinterpen kan via het centrum of de Lemmerweg de stad in of uit.

Het transport van de brug

De rit start vanaf de rijksweg ter hoogte van de waterzuivering en neemt tot de kruising Akkerwinde ongeveer twee uur in beslag. Op het moment dat de brug voorbij de kruising Molenkrite
en de kruising Lemmerweg rijdt, wordt het verkeer ter plekke geregeld door verkeersregelaars.

·
Registered
2,690 Posts

Foto komt van de site van A7 Sneek

Vanavond naar het transport gekeken. Het ging snellen dan ik had verwacht. Ook het draaien van de brug ging vrij vlot. Er was veel publiek. Die patatboer die daar stond heeft een goeie avond gehad. Overigens had hij hele goeie patat.
Nadeel was dat ik moeilijk foto's kon maken door die felle stadionlamp op de brug.

·
Bas
14,376 Posts
Ter geruststelling, je kunt `m niet laten affikken!

Ik was ook niet zo gerust op zo`n houten viadukt, temeer omdat ik er ook wel eens onderdoor moet. Maar de bliksemafleider is reeds geïnstalleerd, zo las ik afgelopen weekend in De Telegraaf.

Verder: `Het hout is verduurzaamd door het te acetyleren, een houtbewerking waarbij het wordt blootgesteld aan chemische stoffen. Bijna 700 kubieke meter hout is verwerkt. Het grenenachtige naaldhout is afkomstig uit Nieu-Zeeland en door acetylzuurbehandeling zo verbeterd, dat uitlaatgassen, wind, regen en zelfs brand of insektenvraat er geen vat op hebben. Na deze behandeling heet radiata-pine dan accoyahout, gemaakt door Titan Wood uit Arnhem. Het is kwalitatief vergelijkbaar met tropisch hardhout. Het wonderhout won dit jaar de `Ei van Columbus`-innovatieprijs`.
(bron: De Telegraaf, krant, 29-10-08).

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Brrrrrr, wat een afzichtelijk gedrocht :p Het lijkt wel een huis, zo groot!

Overigens: is er nog steeds sprake van milieuwinst ten opzichte van een 'gewoon' viaduct, als het hout eerst is geacetyleerd? (ik heb geen idee wat acetyleren is en hoeveel chemicaliën ervoor nodig zijn, en waar het afval blijft, maar met chemische zaken vind ik alles al snel giftig klinken)

·
Bas
14,376 Posts
Nou, wat milieu betreft. De beide viadukten lijken van tropisch hardhout te zijn gemaakt, dat is zoals gezegd niet het geval. Dus het bespaart Brazilë weer een voetbalveld met houtkap. Verder zijn bedrijven, die hout conserveren wel zó afgeschermd ten opzicht van de buitenwereld, dat zij de omgeving niet belasten met stank of andere vormen van (lucht)verontreiniging. Bovendien worden veel afvalstoffen hergebruikt of gerecycled. Dus dat valt dan ook wel weer mee.

Wie goed thuis is in het Friese landschap, herkent in deze viadukten een paar bakens. Vaak te zien bij de uitgang van een meer in Friesland. Dus wat dat betreft is het ontwerp wel prima gekozen en past het ook wel in de omgeving. De bruggen liggen echter binnen de bebouwde kom van Sneek, dus wie zich eraan stoort, rijdt over de snelweg. Langszij staat bijna overal 15 meter hoge populieren en er is veel woningbouw omheen. Dus vanuit Sneek zelf vallen deze bogen niet zo op, denk ik.

·
Registered
14,150 Posts
Moet kunnen zo'n viaduct. Ik vind hem wel leuk.

1 - 20 of 24 Posts