SkyscraperCity Forum banner

Sofia 2016 (deel 2)

3003 Views 10 Replies 7 Participants Last post by  EPA001
Dit is een vervolg van deel 1. Voor drie dagen naar Sofia in Bulgarije geweest voor een citytrip. In deze serie veel 'commieblocks' woonflats. Er lopen zwerfhonden rond. Zigeuners rijden door de woonwijken met karren getrokken door paard of ezel om plastic en andere zaken uit het vuilnis te verzamelen. In het centrum was het Nationaal Cultuurpaleis (NDK) uit 1981 erg bijzonder om te bezoeken. Je loopt er gewoon naar binnen. Ben daar ook op een dakterras geweest maar weet niet of dat normaal gesproken geopend is. Alle foto's zijn gemaakt met de Sony RX100 compactcamera op 12 t/m 14 oktober 2016.

1. Sofia Metropolitan (Софийско метро)

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.DBSH staat voor 'Drinking Boys Sofia Hooligans', aanhangers van voetbalclub Lokomotiv Sofia.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18. National Cultuurpaleis (Национален дворец на културата), afgekort als NDK (НДК).

19. Een gigantisch congrescentrum uit 1981.

20.

21.

22. Het NDK hangt vol met lelijke kunstwerken.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40. Ook aan de buitenkant van het NDK is kunst te zien.

41. De Kerk van Sint-Joris (Ротонда „Свети Георги“) uit de 4e eeuw wordt beschouwd als het oudste gebouw van Sofia.

42. De Alexander Nevski-herdenkingskathedraal (Храм-паметник Свети Александър Невски) is gebouwd tussen 1892 en 1912.

43. De met goud bedekte koepel reikt tot 45 meter hoog.

44.

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51. De graffiti '1914' zie je vaker, het is het oprichtingsjaar van voetbalclub Levski Sofia.

52.

53.

54.

55. Na de val van het Communisme in 1989 werden er 'klek' winkeltjes geopend in kelders met goedkope huur, het verkooploket ligt bij de grond.

56.

57.

58.

59.

60. Centrale markthal (Централни софийски хали) uit 1911 met daarachter de Banya Bashi Moskee (Баня баши джамия) uit 1576.

61.

62.

63. De Pirotskastraat was de eerste winkelstraat in Sofia met een voetgangerszone.

64. Het voormalige hoofdkwartier van de Bulgaarse Communistische Partij.

65.

66.Ruïnes uit de Romeinse periode.

67.

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75. Het "1300 jaar Bulgarije" monument viert de oprichting van het land. Nadat het in 1981 gereed kwam is het vervallen vanwege slechte bouwmaterialen.

76.

77.

78.

79.

80.

81. Nationaal Cultuurpaleis (Национален дворец на културата), afgekort als NDK (НДК).

82. De artikelen zijn binnen mooi uitgestald maar kopen doe je via het luikje.
See less See more
82
  • Like
Reactions: 5
1 - 11 of 11 Posts
Prachtige en meest onderschatte stad van Europa, dank voor het delen van de foto's. :)
Heel gaaf, vooral die woonwijken!
Bijzonder om te zien. Maar ook heel treurig om te zien dat zoveel mensen daar in dit soort flatjes wonen. Het verschil in welvaart met West-Europa is schrikbarend en confronterend te noemen.

De foto's zijn echter zoals gewoonlijk wel heel mooi gemaakt zodat die beelden ook pakkend overkomen. :eek:kay:
^ Ik denk eigenlijk dat het aan de binnenkant nog best leefbaar is. Ik ben in Bulgarije nooit in zulke flats geweest, maar van buiten lijken die flats op jaren '70/'80 flats in China en ik dacht daar eerst ook dat dit zowat gestapelde krotten waren, maar die flats bleken goed leefbaar, gewoon met stromend water, electriciteit, wifi en een flatscreen aan de muur. Groot verschil is wel de openbare ruimte, die is in China meestal wel prima.

Ik ben in 2011 trouwens door een zigeunerbuurt gelopen, toevallig in Sofia, dat zijn wel letterlijk krotten gemaakt van schroot. Ik heb daar m'n camera maar in m'n tas gehouden.
^ Ik denk eigenlijk dat het aan de binnenkant nog best leefbaar is.
Klopt! Ik ben wel eens in zo'n 'commieblock' in Bulgarije geweest. In de jaren '60 uit de grond gestampt en ziet er niet uit van buiten, maar aan de binnenkant totaal gerenoveerd / gemoderniseerd met de modernste snufjes. Al moet ik zeggen dat deze flats in Sofia er nog wel wat treuriger uitzien van buiten. Cool om ook deze zijde een keer te zien!
Jaaaa, fantastisch! Ook hier weer veel herkenning, maar die waterloop bij het Cultuurpaleis was nog volop under construction toen ik er was. Stuk beter zo.

Dat Cultuurpaleis is inderdaad een eigenaardige aangelegenheid. Laatst toen ik in Tirana het mausoleum van Hoxha binnenging voelde ik iets soortgelijks, zo'n openstelling, een communistisch egalitair idee van algemene toegankelijkheid. De koning van de troon getrokken en vrijelijk toegankelijk voor iedereen. Ik ben in dat Cultuurpaleis ook verdwaald toen. Sommige deuren waren open, anderen dicht. Ik kon redelijk hoog op een terras komen en heb nog mijn gerief gehad in een communistische toiletreeks van 10 ofzo. Op een verdwaald paviljoen ergens boven stond een schaalmodel in luciferhoutjes en een mevrouw die niet zeker wist of ze me aan moest spreken.

Fantastisch. En schit-te-rende foto's!
See less See more
G
Hele aparte foto's, maar ik krijg niet direct de aanvechting om me naar het vliegtuig richting Sofia te spoeden. :tongue3:
"Ring A10" is al een wereld op zich. Ook bij Rotterdammers, blijkbaar.
Nice! Doet me denken aan Belgrado, Servie, ook een zwaar onderschatte stad. Alleen is de economische voorspoed in Belgrado zichtbaar.
Die ene grote schotel links op de foto om satellietsignalen te ontvangen. Het lijkt wel een bijkantoor van de KGB! :lol: :lol: :lol:
1 - 11 of 11 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.