Skyscraper City Forum banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
15 Posts
Hittade en framtidsvision över Solnavägen från Ripellino Arkitekter som ser väldigt lovande ut.

Finns även en sammanställning över planerade projekt kopplat till Solnavägen.
Den första är nästan färdigställd, men har väl delvis bantats då intresset för bostäderna varit för litet.

Hoppas att det på sikt kan bli en stadsgata hela vägen in till Hagastaden.
Nummer 2 på listan, Kvarteret Banken (BAU Arkitekter) ger ett urbant intryck.
Hade Solnavägen kantats av liknande byggnader hade man utan problem kunnat gå de 3-4 km det tar in till innerstan.

·
forumer #29
4,913 Posts
I'll first air my usual gripe: what's with the ban on highrises? Corner highrises ftw!

That said...
This is what Årstastråket should have been! This is so close to perfect that it should be used as the startingpoint for other plans. If they get the bit from the rail line to Hagastaden done at the same level of urbanity and density it'll mean you could walk from Näckrosen metro station all the way to Sjöstan and never leave actual urban city. If Nacka manages to get their plans sone as we all hope... A walk from Näckrosen to Nacka Forum - all in actual urban city. According to google maps, that's a 3+ hours walk.

·
forumer #29
4,913 Posts
Wow! Solna är ju annars definitionen på icke-urbant, men detta ser riktigt bra ut.
Förutom vid Råsundavägen. Iaf delen kring dit Solnavägen kopplar! Dvs nu kopplas en urban gata som byggdes långt ut äntligen ihop med innerstaden. :)

·
forumer #29
4,913 Posts
Gick längs mesta av Solnavägen idag, bygget av tunnelbanan är igång, i övrigt är det lite "före" bilder att jämföra med när övriga projekt kommer igång. Bostadsprojektet norr om KI har iaf kommit så långt att de gör reklam för bostäderna på Facebook nu.

1170622

1170624

1170625

1170628

1170633

1170635

1170638

·
forumer #29
4,913 Posts
Nu börjar snart försäljningen av de nya bostäderna längs Solnavägens västra sida mellan KI & Kyrkvägsrondellen. Vilket gör att det finns en del PR ute för bostäderna. Jag norpar några bilder från Haga Palett - Nyproducerade bostäder på Solnavägen & postar dem här :D

1. Vy riktning mot stan, tror det är ungefär från vid rondellen där Kyrkvägen möter Solnavägen.
1174723

2. "perspektiv vid trapp"
1174729

3. "Illustration från ett gårdsperspektiv"
Vi står på loftgången/balkongen i ett befintligt hus kanske? och ser ett av de nya husens gårdssida.
1174732

4. "Haga Palett första etappen mot innergården"
Det blir lite tajt mellan husen, men egentligen inte lika tajt som i hörnen på slutna kvarter! :)
Solna Kyrka skymtas till vänster om huset med alla balkongerna.
1174739

5. "Haga Palett från Solnavägen"
Etapp 1? Ser ut att vara delen närmast KI iaf. Snyggt i mina ögon, särskilt i gatuplanet - gott om verksamhetslokaler och få klotterväggar!
1174752

6. "Gemensam takterrass med utsikt över grönska"
Ja tack. På andra sidan Solnavägen är en radhuslänga som nog har väldigt högt kulturvärde enligt kommunen, sen Norra Begravningsplatsen, sen Hagaparken. Utsikten mer eller mindre permanent säkrad.
1174763

·
Registered
94 Posts
Nu börjar snart försäljningen av de nya bostäderna längs Solnavägens västra sida mellan KI & Kyrkvägsrondellen. Vilket gör att det finns en del PR ute för bostäderna. Jag norpar några bilder från Haga Palett - Nyproducerade bostäder på Solnavägen & postar dem här :D

1. Vy riktning mot stan, tror det är ungefär från vid rondellen där Kyrkvägen möter Solnavägen.
View attachment 1174723

2. "perspektiv vid trapp"
View attachment 1174729

Vi står på loftgången/balkongen i ett befintligt hus kanske? och ser ett av de nya husens gårdssida.
View attachment 1174732

4. "Haga Palett första etappen mot innergården"
Det blir lite tajt mellan husen, men egentligen inte lika tajt som i hörnen på slutna kvarter! :)
Solna Kyrka skymtas till vänster om huset med alla balkongerna.
View attachment 1174739

5. "Haga Palett från Solnavägen"
Etapp 1? Ser ut att vara delen närmast KI iaf. Snyggt i mina ögon, särskilt i gatuplanet - gott om verksamhetslokaler och få klotterväggar!
View attachment 1174752

6. "Gemensam takterrass med utsikt över grönska"
Ja tack. På andra sidan Solnavägen är en radhuslänga som nog har väldigt högt kulturvärde enligt kommunen, sen Norra Begravningsplatsen, sen Hagaparken. Utsikten mer eller mindre permanent säkrad.
View attachment 1174763
Jag verkligen älskar det och verkligen hoppas att de skulle implementera sådana projekt på värje håll särskild de där områden som omger stationerna. Trots att jag föredrar gamla den stilen av byggnader, är jag fan nöjd och i kär i detta projekt. Äntligen mer gångbara gator och tätta stads miljöer. Det påminer mig av Odenplan som är så himla fint. Jag märkte att när de bygger på detta satt kan byggnaderna rymma mer bostäder! Glad att se svergie växer såhär. 💘😁

·
Registered
15 Posts

View attachment 1174732
Loftgångarna tillhör bostäderna vid Fogdevreten (en sidogata till Solnavägen). De för minst sagt en anonym tillvaro idag, ligger bakom sly/buskage på backen och syns svagt från Solnavägen. Kommer nog få en tydligare roll när dessa bostäder byggs.

1194552

·
forumer #29
4,913 Posts
Aha, dom ja!
Väldigt tidstypiska osv, så inget konstigt att de står där. Men om de inte hade gjort det så hade det ju varit möjligt att få till himla trevliga slutna kvarter som klättrar upp för backen. Men... nä. I årtionden byggde man så att en urban stad inte skulle vara möjligt.

Det sagt så har man lämnat plats längs mycket av Solnavägen, så nu kommer det innerstan snart typ nå ända till Näckrosen!

• Like
Reactions: mattann

·
Registered
57 Posts
Jag vet inte hur mycket använding man har för Tomteboda längre med sitt gamla postterminal och alla spåren. "Ingenting"-området i Solna skulle ju kunna växa ut där och på något sätt länkas med Solnavägen i höjd med OKQ8/Donken och KI. Nu när Huvudsta och Solna Strand ska förtätas kan ju staden växa ända bort till Sumpan och Bromma.

Sen får man hoppas på att förtätningen ger nåt resultat. Huvudsta är ju så himla bergigt och befintliga hus ligger helt snett.

·
Registered
83 Posts
Hela bottenvåningen av postterminalen håller på att byggas om till bussdepå, en nödvändig ersättning till depån i Hornsberg. Dessutom huserar den gamla terminalen också kontor för flera andra hyresgäster, bland annat MSB. Vad gäller spåren så ska bangården rustas upp för att kunna användas som komplement till Hagalund, som redan idag är helt fullt. Vore dumt att bygga bort den möjligheten. Men helt enig att Huvudsta skulle behöva integreras mycket bättre med övriga staden.

·
Registered
17 Posts
Inte helt sprillans nya bilder, men vill uppdatera med lite från den första etappen i bygget av en ny stadsdel i Södra Hagalund. Det har hänt lite sedan de första bilderna publicerades i detta forum.

1978295

1978296

Mer info finns här: Nya bostäder och kontor i Södra Hagalund

På andra sidan järnvägsbron förtätas området ytterligare med tät kvartersstruktur.

1978340

Mer info om Solnavägens utbyggnadsplaner finns här: Solnavägen

Som gammal Solnabo tycker jag detta är helt fantastiskt, och kommer ge Solna en allt mer större innerstadskänsla. Trots Solnas allt mer centrala läge så känns det idag som lite off, men detta kommer säkerligen ändra på det :)

1 - 14 of 14 Posts