SkyscraperCity banner
1 - 6 of 6 Posts

·
hipp-E
11,131 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Geinspireerd door Errik en zijn thread over de Baarsjes ging ik kijken in mijn collectie Spaarndammerbuurt foto's. De meeste foto's heb ik gemaakt in de zomer van '06 toen ik in de buurt ging wonen, maar er zitten ook wat nieuwere "shots" tussen.

Het meest opvallende & bekende gebouw van de buurt - Het Schip, ontworpen door Michel de Klerk.

Ingang postkantoor dat in 2000 werd gesloten. Nu is hier Museum Het Schip gevestigd.

het raam

binnenplaats

portieken

school

detail

woongedeelte Het Schip

Oostkant - Museum Het Schip.

Westkant - "paleisjes voor arbeiders".

torentje

Door deze poort gaan we de Zaanhof in...

... en zien we schattige huisjes, tis net een dorpje 10 min. fietsen van de Dam.

Terug naar de Oostzaanstraat via dezelfde poort.

Rond het Spaarndammerplantsoen verrijzen mooie gebouwen.

Moeilijk om rechte foto te maken, de straat is smal en de gebouwen vrij hoog.
Wormerveerstraat.

Knollendaamstraat

Mooie deuren.

Via Oostzaanstraat...

gaan we naar het Zaandammerplein.

buurtcentrum

Er wordt veel gerenoveerd.

Binnenterrein tussen Oostzaanstraat en het Zaandammerplein.

Hembrugstraat.
Deze gebouwen worden binnenkoort in oorspronkelijke staat teruggebracht (o.a. verflaag wordt verwijderd van de gevel).

En tot slot detail op een gebouw net buiten de Spaarndammerbuurt (in de Staatsliedenbuurt).

·
visit the world
8,133 Posts
Dit is puur genieten van een fantastische periode nederlandse architectuur en ambachtelijkheid!
Dit soort blokken net als deels in de Baarsjes stralen tenminste echt iets uit! :) :cool:

·
Registered
2,200 Posts
In de Spaarndammerbuurt zijn ze echt losgegaan. Je kan wel zien dat het in De Baarsjes toch wat soberder moest.
Goeie foto's!

·
hipp-E
11,131 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Dit is puur genieten van een fantastische periode nederlandse architectuur en ambachtelijkheid!
Dit soort blokken net als deels in de Baarsjes stralen tenminste echt iets uit! :) :cool:
Volledig mee eens. Ik ben altijd een grote fan van de Amsterdamse School geweest en de Spaarndammerbuurt is echt een prachtwijk. Ik vind het alleen jammer dat veel mensen die daar wonen niet bewust zijn van de waarde van deze architectuur. Woningbouwverenigingen zouden harder moeten optreden tegen vandalisme veroorzaakt door de bewoners en er zouden strengere regels toegepast moeten worden bij woningtoewijzing, zoals het is bijv. in het geval van Het Schip. Daarom vind ik het goed dat een deel van de sociale woningen wordt toegevoegd en verkocht.

1 - 6 of 6 Posts