Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 85 Posts

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Over een paar jaar moet er ook nog een winkelcentrum bij komen te staan. Het zal voor 10.000m2 uit winkels bestaan (Zara, Media Markt) en voor 2500m2 aan plein. Verder komt er een discotheek, een supermarkt, 2 parkeergarages en een groot theater met 2 zalen. Éen met zo'n 600 plaatsen en éen met 250 plaatsen.
Im hoop dat er ook nog een V&D en een Bijenkorf Mode komt. Dat geeft de stad weer een iets stedelijker aanzicht. De V&D's en Bijenkorven zitten ook in andere steden met zo'n 90.000 inwoners.

Hier een maquette en een paar impressies van het Stadsplein.

Verder komt er een nieuwe bibliotheek "De Boekenberg." Het is een glazen pyramide. Wel heel apart. Naast de bibliotheek staat ook nog een flat van een meter of 40 in de planning.
Ook het 3e flat naast het metrostation van maximaal 50m staat weer in de planning vanwege gebrek aan kantoorruimte.

Hier nog wat impressies en maquettes.

Dit jaar nog is er nog een winkelcentrum klaar. Dit is het complex aan de Uitstraat. Grotendeels is het al klaar. De officiele opening is in september. Hieronder een foto van het winkelcentrum.

Wat vinden jullie er allemaal van?

·
Registered
1,361 Posts
Dit is vast en zeker Sjoerd Soeters/Jos van Eldonk, niet? Stedebouwkundig ziet het er best goed uit. Die barokke saus eroverheen is gewoon té.

·
Bas
14,533 Posts
Spike City durft wèl, zeg.

Goh, dit is wel een heel groot en mooi plan. Gedurfd voor een stad met zo`n omvang. Ik was laatst in de eerste fase van dit plan, onder en bij de Albert Heijn, en toen vertelde mijn tante ( woonachtig in de Maaswijk te Spijkenisse) dat er grootse plannen waren voor deze omgeving. Van kleinschaligheid naar grootschaligheid. Samen met het Riverfront begint Spijkenisse nu eindelijk haar ballen te tonen. Zo hoort het.
Trouwens, voor een groeistad heeft Spijkenisse overigens best wel een aardig centrum, wat niet van alle soortgelijke steden gezegd kan worden. En het wordt nog mooier dus. Bedankt voor een toelichting op deze plannen, ik heb ze aandachtig doorgenomen.

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Ja ik vind het ook wel geweldig ook hoor. Eerst moeten alleen wat flats worden gebouwd in De Elementen, want daar wordt het centrum namelijk van bekostigd. Ik hoop ook wel dat ze het plein bij het theater "Schouwburgplein" gaan noemen. Ik denk ook niet dat het in 2010 af gaat zijn. Het stuk centrum wat nu haast af is heeft ook ipv 2 jaar, zo'n 3 jaar geduurd. Slaat echt nergens op.
Voordeel van het Stadsplein is dat het buiten de looproute in het centrum valt. Je hebt er dus geen erg in dat het dorp een bouwput is., in tegenstelling tot het winkelcentrum dat nu bijna af is. We hebben 2 jaar met een gat en 1 jaar met half gebouwde huizen gezeten middenin het centrum.
Nu wort de stadhuispassage ook nog gerenoveerd. Deze passage was namelijk sterk verouderd. Dit moet volgens mij dit jaat nog af zijn.
Het dak wordt vervangen, de puien komen naar voren, dus het looppad wordt smaller.

De nieuwe bieb. Heel apart.

Het nieuwe Havenplein. Dit wordt het uitgaansplein van Spijkenisse wordt er bbeloofd. Voorlopig staan 2 van de 3 panden al een jaar te koop, dus dat wordt niks. Maar het zou leuk kunnen worden.
Rechts komt er een ponton met terrasjes in het water te liggen.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Grote brand in Spijkenisse
In het winkelcomplex aan de Raadhuislaan in Spijkenisse heeft zondagavond een grote brand gewoed.

Niemand is gewond geraakt. De brand was na een uur onder controle.

Het complex bestaat zowel uit winkels als uit woningen. 5 huizen zijn ontruimd, omdat er glasflessen in de buurt lagen. Naar verwachting kunnen de bewoners spoedig weer hun huizen in.

Het vuur is waarschijnlijk ontstaan in een binnentuin. De oorzaak is nog niet duidelijk, maar de politie sluit brandstichting niet uit. Enkele kinderen die in de omgeving van de brand rondhingen, zijn door de politie meegenomen voor verhoor.

De rook was in een groot deel van Spijkenisse te zien.

Bron: RTV Rijnmond

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Haha, je bent sneller dan ik. ik ben met de bus nog even langsgeweest.

Ook toevallig. Ik post het en gelijk de brand. Maar ik vind het wel klote, het zal wel weer wat vertraging oplopen.

·
Enjoy your freedom!
7,592 Posts
Zeer mooi plan. Er is hier m.i. geen sprake van een "standaard" centrumplan. :)

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Weet niemand hier toevallig iets over de molenbiotoop waardoor het Stadsplein zo vertraagd word? Het dirt namelijk bij de gemeente erg lang om een vergunning te krijgen volgens mij.
Er staat nu ook nogsteeds op de site dat ze in 2006 zouden starten. Ze zijn nog niet gestart. Je wordt hier dus niet veel wijzer van. Weet hier iemand wanneer er begonnen zal worden aan het nieuwe winkelcentrum?

·
Banned
7,712 Posts
Mollenbiotoop lijkt mij; de natuurlijke leefomgeving van die fijne beesten die 's nachts de boel ondergraven.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
^uhm... nee. Ik heb het even opgezocht, een molenbiotoop is eigenlijk gewoon wat het woord al zegt:

Een molenbiotoop is het gebied rond een traditionele windmolen, met een straal van 400 meter. Evenals de molens zelf zijn deze molenbiotopen van 'zeer hoge waarde'.

De provincie Zuid-Holland voert een beschermend beleid voor de omgeving van windmolens (molenbiotopen). Zie hiervoor de Richtlijnen Molenbiotoop

Bron: Provincie Zuid-Holland

·
Banned
7,712 Posts
:happy:
Nieuw scrabblewoord!

Windmolenbiotoop is nog mooier! Duw die molen omhoog, kon ook met de Kuip.

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Dat was ook het plan hoor, om de molen op te hogen, maar dat ziet er niet uit om de molen 5 meter op te hogen. De huizen ernaast zijn dan ineens laag. Bovendien mocht het ook niet, omdat het een monument is. Nu wilt de eigenaar er een pannekoekenmolen van maken. Erg leuk idee, maar het Stadsplein en het heater lopen steeds meer vertraging op.
Netals de bibliotheek. De omwonenden hebben allemaal een heg of een groot het staan, ze zien toch niks van de bibliotheek. En maar zeikstralen dat Spijkenisse te weinig voorzieningen heeft. Ja dat is niet gek als nergens gebouwd mag worden.

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Gister een mail gehad van V&D. Een vestiging in Spijkenisse is niet te verwachten. Wel erg netjes dat ze een mailtje hebben terug gestuurd. Oja, ze zouden mijn mail doorspelen (over een eventuele vestiging in Spijk) naar het management.

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Even een nieuwtje. In het ABC-complex, op de plek waar nu Intersport en Vögele zit komen de volgende winkels: CoolCat (grootste uit de regio), AktieSport en Schoenenreus. De Intersport en Vögele verhuizen allebei naar het nieuwe winkelcentrum aan de Marrewijklaan.

Ook is vandeweek Boekenvoordeel geopend. Heel onverwachts. Er stond nergens aangegeven dat hij zou komen.
Nu nog wachten op een paar winkels: Kruidvat, Intersport, Vero Moda/Jack & Jones en de uitbreiding van Olivier mode.

Als de nieuwe Vero Moda/Jack & Jones zijn geopend hebben we 2 Vero Moda's, 2 Jack & Jones en een Only in het centrum. Er is nog niks bekend dat de bestaande filialen weg gaan.

·
Registered
443 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
Bedoel je eenzijdig?

Er komt meer hoor. En er is veel aanbod. We hebben:

* Hema (Ik vind dat er nog een V&D moet bijkomen)
* Hunkemüller, Livera
* Blokker
* 3 drogisterijen
* 3 boekenwinkels
* 5 computer/elektronica/gameswinkels
* 1 cd-winkel (mag nog wel een music store bij)
* 3 telefoonwinkels
* 2 speelgoedwinkels
* 3 juweliers
* 2 parfumerieën
* 19 "bekende" kledingzaken: We, The Public Store, Esprit, Mexx, Het publiek.nl, Brandstore, binnenkort 2 j&j's en 2 VM's, 1 Only, H&M, C&A, Zilla, Steps, M&S mode, Miss Etam, Promiss, Vögele
* Blue Tiek In. Deze reken ik niet als bekende kledingzaak mee, wantt het is een domme zaak.
* 8 schoenenwinkels: Nelson, Van Rutten, Bristol, Schoenenreus, Shoe Time, Dolcis, Ziengs, Shoe Outlet
* 2 kadowinkeltjes
* Er komt een Mediamarkt
* Er komt een Zara
* Qua cafétjes is het nog niet veel in het centrum. Er komt natuurlijk een uitgaansplein, maar voorlopig ligt dat een beetje buiten de looproutes in het centrum. De looproutes komen nog wel vanwege het nieuw te bouwen stadsplein met allerlei winkels. In de looproutes van het centrum zijn maar 2 cafétjes. in de voorstraat nog wle 5 ofzo, en op het havenplein dalijk 5. Genoeg dus.

Best veel vind ik hoor. Alleen een Music Store

Verder is er nog genoeg te vinden in het centrum en er komt ook nog zat bij.

·
Registered
3,389 Posts
Bedoel niet zozeer een eenzijdig (alhoewel..), maar een weinig inspirerend winkelaanbod.

Het zijn weer diezelfde landelijke ketens, die inmiddels in elke NL stad van 20.000 inwoners of meer te vinden zijn en daar helaas de overhand hebben..

Dat maakt stads- en/of winkelcentra er voor mij niet aantrekkelijker op.

·
XXX
512 Posts
De Mediamarkt begint zo langzamerhand in elke stad van formaat te vestigen

1 - 20 of 85 Posts