Skyscraper City Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
usuario Registrado
598 Posts
Discussion Starter · #1 ·
New York is zo’n stad die iedereen aan lijkt te trekken en waar je minstens een keer in je leven geweest moet zijn. Afgelopen februari heb ik eindelijk de kans gehad om deze stad zelf te bezoeken. Op een druilerige zaterdag in januari heb ik een vliegticket en hotel geboekt en anderhalve maand later was het dan eindelijk zo ver. Zonder reisgenoten of een waar doel. Gewoon een weekje de stad verkennen.

Deel 1

25 feb. 2018

1. Na enige vertraging eindelijk de lucht in en dan zie je die andere metropol op eens onder je…

2.

3. Newark

4. Jersey City vanuit de taxi. Ergens boven Canada kwam ik aan de praat met het de dame naast mij, zij was voor werk in de stad en aangezien haar baas haar vervoer betaalde was ik van harte welkom om mee te liften naar het WTC

5. West st.

6. One WTC met een schattige politieauto

7.

8. WTC terminal

9.

10. Na mijn koffer in het Hotel te hebben gedropt wilde ik natuurlijk zo veel mogelijk van de stad zien. Mijn hotel lag aan west west 57th St. En waneer je de deur it stapt word je direct begroet door “Billionaires' row”

11. Iets wat je wel eens hoort maar nooit echt aan denkt. Er komt vaak stoom uit de grond. Dit word blijkbaar gebruikt om wolkenkrabbers te verwarmen.

12. Grand Central station

13.

14. De hal is gigantisch en een even kolossale vlag kan dan niet ontbreken.

15. 180 graden gedraaid is het allemaal wat minder mooi.

16. New York Public Library, met echte wolkenkrabbers op de achtergrond.

17.

18. Macy’s, ooit de grootste winkel ter wereld, is nog steeds een testament voor het kapitalisme, ik heb hier toch meer tijd doorgebracht dan ik verwachte.

19. Dit hoort er ook bij

20.
261615079

21.

22. Ook in de avond is het hier prima vertoeven

23.

24.

25.

26. De ijsbaan bij Rockefeller Center.

26 feb. 2018

27. De volgende dag begon met een ontbijtje in Central park. Na een mierzoet broodje te hebben gehaald bij een kraampje ben ik via Columbus Circle het park in gelopen. Terwijl ik een plekje uit zocht om even wat te eten zag in in een een ruimte tussen de rotsen nog twee rugzakken verstopt.

28. De bekende fontein

29. Lopend door het park kreeg ik een ultimatum, ik kon of het kasteel bezoeken of een oude Egyptische obelisk. Mijn keuze werd beloont met een tweede obelisk.

30.

31.

32. Het Jacqueline Osiris Reservoir

33. Upper East Side met een van mijn doelen: Het Guggenheim

34. 5th Avenue

35. The Met, een van de grootste kunstmusea ter wereld. Prijzen zijn pay as you wish, maar dat willen ze veranderen.

36. Ik was echter een half uur te vroeg, dus maar even de buurt in gelopen.

37.

38. De East River en een maandagochtend spits.

39. Achteraf moet ik zeggen dat het museum zeker de prijs waard is, Ik had hier ook graag $12 of $25 voor betaald.

40. Dat andere bekende Museum, Hier betaal je eigenlijk alleen voor het gebouw

41.

42. Terug in Downtown. Dit was wel een wauw moment toen ik de metrohalte uit liep.

43. City Hall, Zijn hier nog fans van Spin City?

44.

45. Midden op Boradway staat een schatig kerkje met een begraafplaats, je vergeet echter noot waar je bent.

46. Broadway kijkend naar het noorden.

47. En toen kwam de zon door.

48.

49. Wall St. Links buiten beeld staat de beurs.

50. Downtown Manhattan staat vol met deze prachtige gebouwen.

51. Een iconisch beeld, de havens van New York.

52.

53. East Coast Memorial

54.

55. Terug naar het hotel wilde ik nog een ding bezichtigen in Hell’s Kitchen

56. Via 57 West

57. West 57th. St.

58. De binnentuin was helaas afgesloten.

59. Dit blijft mooi

60. Tussen West 57th. St. En Columbus Circle is een ondergrondse markt.

61. Williamsburg

62.

63.

64. Dit is de nieuwste Apple store in New York, daar moet je dan als fanboy toch even naar toe.

65. Het hoofdvermaak van de Avond was de basketbal wedstrijd “Chicago Bulls at Brooklyn Nets”

66. Een kaartje was via internet $7, desondanks was het niet echt vol.

67.

Dat was het voor deel één.

·
Registered
34,823 Posts
Wat een heerlijke serie weer over deze altijd boeiende stad. :eek:kay: Kom maar op met het vervolg! :)

• Like
Reactions: Pell0

·
usuario Registrado
598 Posts
Discussion Starter · #5 · (Edited)
Deel 2

27 feb. 2018

68. Hudson yards

69. Aangezien ontbijten in een park mij wel beviel besloot ik de metro te nemen naar Penn station en mijn dag op de High Line te beginnen.

70.

71. Opvallend aan dit park was de geweldige precisie waarmee het is ontworpen. Het voetpad vloeit over in bakjes of groen en alle zittingen zijn goed gepositioneerd zodat ze bijna altijd in de zon staan.

72. Leuke doorkijkjes heb je hier in overvloed.

73.

74. Je kijkt vanaf het voetpad soms recht iemands woonkamer binnen. Zaha Hadid Architects vonden dat blijkbaar niet zo hinderlijk.

75.

76.

77.

78. over het weer mag ik niet klagen, het enige wat in de lucht zat was de zon.

79.

80. Bruggen in overvloed. In het midden van deze foto staat het Vrijheidsbeeld

81. Jersey City

82.

83. Een hotel dat een opgetild park overbrugt. Best wel vet.

84. West village

85.

86. 7th ave.

87. Na gisteren 25 kilometer gewandeld te hebben en net de High Line achter me besloot ik dat het even tijd was om uit te rusten op het bankje rechts in beeld. Het was prima weer om even je jas uit te doen en van de zon te genieten. Heb daar misschien een half uur gezeten. Mensen kijken, zonnen baden en een beetje trillen elke keer dat de metro ouder je voorbij raast.

88. Tribeca

89.

90. Foley Sqare met de rechtbank uit 12 Angry Men en de Godfather.

91.

92.

93. Deze kan natuurlijk niet ontbreken

94. Hoe verder je loopt hoe meer je wordt beloont met het uitzicht.

95. Naast de Manhattan Bridge is een nieuwe toren van 71 Verdiepingen in aanbouw. De meer dan honderd jaar oude brug staat er nu een beetje zielig bij.

96. Financial

97. Midtown

98.

99. Nog een laatste keer achterom kijken en dan even Brooklyn in

100. In het park achter de brug werd veel buiten gespeeld.

101. Dumbo. Hier bedacht ik mij dat ik toch wat betere schoenen had moeten meenemen. Daarom maar een Citi Bike gehuurd, kost $12 en dan mag je er 24 uur gebruik van maken.

De rest van de dag is opgegaan aan terugfietsen van Brooklyn naar Columbus Circle en winkelen. Terug naar mijn hotel heb ik een groot stuk over 6th avenue gefietst. Dit is toch even wat anders dan in Nederland met al die beschermde fietspaden. Fietsers worden geacht links van de rijbanen (5!) en achter de parkeerstrook te fietsen. Dit is toch wel tricky bij kruisingen omdat links afslaand verkeer het liefst door le heen lijkt te willen. Ik kwam doorweekt van zweet in mijn hotelkamer aan maar het was wel een van de leukste dingen die ik heb gedaan. Grote groepen zal ik het echter niet aanraden.

102. Dinsdag avond is het 9/11 Memorial Museum gratis te bezoeken.

103. Het museum gaat zoals verwacht over de aanslagen op 11 september en is vrij indrukwekkend aangezien het museum onder het plein is gebouwd en 20 meter hoog is. Mijn mobiel viel helaas uit dus ik heb hier geen foto’s van.

28 feb. 2018

104. Ik had oorspronkelijk een bus naar Philadelphia gepland deze dag maar ik vond New York veel te boeiend dus heb ik de bus maar gemist en de kabelbaan gepakt,

105.

106. De kabelbaan is onderdeel van de MTA en kan dus gebruikt worden via de Metrocard
261615068

107. Roosevelt Island

108. Smallpox Hospital, New Yorks eigen ruïne, met grote borden en hekken word men hier afgeraden om het bouwwerk te betreden. Kijkend naar de scheuren en al het steigerwerk kan ik mij daar wat bij voorstellen.

109. VN gebouw

110. Franklin D. Roosevelt Four Freedoms Park van Louis Kahn

111. Long Island

112.

113.

114.

115.

116. Voor $2,75 kan je een enkeltje kopen voor de veerpont. Hier kan je makkelijk een half uur op wachten maar deze boot brengt je met een goede snelheid naar Long Island, Midtown, en Wall Street.
261615046

117.
261614982

118. Ik heb tot dat moment nooit een helikopter zien opstijgen.

119.

120.

121. One WTC

122. Een niet zo schattige politie auto

123.

124. Jersey city en de Bekende haven

125. Het klonk hier als een inparkeer wedstrijd voor vracht wagens. De waarheid is minder spannend. Het verwijderen van kerstverlichting

126.

127.

128. Metro gepakt naar SoHo

129. New Museum of Contemporary Art. Helaas niet naar binnen geweest.

130. Prince St.

131. Dodge Charger.

132.

133. Mooie brandtrap

134.

135.

136. Park Avenue

137. Empire State Building

138. Chrysler Building, ben er nog heel even binnen geweest maar heb helaas geen goede foto’s kunnen maken.

139. Dit is waar dit deel ophoud. Ik zat niet op te letten en nam in grand Central de verkeerde Metro.

·
Registered
1,692 Posts
Bedankt voor je geweldige serie.
Zijn er meer toeristen die New York alleen bezoeken?
Ik zit er namelijk ook aan te denken.. :)

Wat een boeiende stad is het toch, en bij sommige auto's en trucks krijg ik een ''grand theft auto'' gevoel ;)

Fantaseer er wel eens over hoe het zou zijn om in zo'n metropool op te groeien.

·
usuario Registrado
598 Posts
Discussion Starter · #9 · (Edited)
Bedankt voor je geweldige serie.
Zijn er meer toeristen die New York alleen bezoeken?
Ik zit er namelijk ook aan te denken.. :)

Wat een boeiende stad is het toch, en bij sommige auto's en trucks krijg ik een ''grand theft auto'' gevoel ;)

Fantaseer er wel eens over hoe het zou zijn om in zo'n metropool op te groeien.
Er zullen vast wel meer toeristen zijn die de stad alleen bezoeken. In het hotel waar ik zat waren ook vrij veel mensen alleen op reis, hoewel vaak zakelijk. Dit was voor mij de eerste keer Alleen op vakantie en hoewel ik daar nog het meest tegenop zag vond het achteraf een van de leukste aspecten van deze vakantie. Alleen maak je namelijk veel makkelijker vrienden en sta je ook open om dingen anders te doen. Ik denk dat ik met een reisgenoot ook veel minder zal hebben gelopen gezien. Ik kan het alleen van harte aanbevelen :)

Dat gta gevoel verlies je niet. Kijkend uit het raampje na de landing was het eerste wat ik zag zo'n "Tug" Als je door de straten loopt zie je halve vrachtwagens als personen auto's en bij vrachtwagens kan je de cardanas vaak nog zien draaienl.

Opgroeien in New york lijkt mij een feest, mits je echt in Brooklyn of Manhattan woont. Kinderen hebben in zo'n stad lijkt me wel een hele uitdaging.

·
Traveller
2,788 Posts
Geweldige serie! Ik vlieg morgen naar New York maar ben er helaas maar 24 uur en zal die vooral binnen doorbrengen. Hoop toch nog een paar locaties uit deze serie te bezoeken.

Kan je die Citi bikes met credit card betalen of cash?

·
usuario Registrado
598 Posts
Discussion Starter · #11 ·
^^Leuk!

Credit card, dat is ook je identificatie als je een andere fiets huurt.

·
usuario Registrado
598 Posts
Discussion Starter · #12 · (Edited)
Deel 3

140. Na ongeveer 3 minuten in de metro bedacht ik me dat ik waarschijnlijk onder de East River reed. Eenmaal bovengronds besloot ik dan maar naar de andere metro te lopen.

141. MOMA PS1 is een dependance van het bekende museum in Manhattan, helaas waren ze niet open.

142. Queens is Booming. Sinds de Gemeente meer hoogbouw toestaat rond metrostations schieten woontorens hier uit de grond.

143.

144.

145. Hoewel de bebouwing hier laag en industrieel is blijft dat New York gevoel behouden. Ik weet niet hoe dat komt…

146. Doorkijkje

147.

148. Queensboro Plaza Station rechts. De metro gaat helaas niet de brug over maar loopt paralel in een tunnel.

149. Midtown.

150. Lincoln Center

151.

152. Einde van Park avenue

153. Union square met een markt.

154.

155. Flatiron Building en Madison Square Park, Tussen Broadway en 5th avenue. Naar mijn mening het leukste plein van Manhattan.

156. Metropolitan Life Tower, met 213 meter ooit het hoogste gebouw van New York.

157. 5th avenue

158. De andere kant op kijkend.

159.

160. Washington Square Park, het einde van 5th avenue was niet zo druk maar de mensenmassa’s waren hier in de verte al te zien.

161.

162. Rondom het plein stonden allemaal oude auto’s geparkeerd.

163. Toen iemand met een megafoon schreeuwde dat we de filmset moesten verlaten klopte het plaatje eindelijk. De opnames voor Motherless Brooklyn waren bijna afgelopen.

164. De Lege fontein word door New Yorkers gretig gebruikt als ontmoetingsplek

165.

166. Dit is gaaf. Kijkend naar het zuiden zie je One WTC…

167. De figuranten maakten zich op voor nog een take

168.

169.

170.

171. ….En kijkend naar het noorden zie je het Empire State Building.

172.

173.

174. Weer de West Vilage in

175. Langs 6th avenue heb je Golden Swan garden, Hier word veel gesport en de basketbalwedstrijd had aardig wat toeschouwers.

176. 6th. Ave

177.

178.

179. Joe’s Pizza

180.

181. De zon ging onder en ik zocht de hotel bar nog een laatste keer op.

1 maart 2018

181. Mijn laatste dag in New York, om 18:00 vloog in terug. Eerst naar Frankfurt en daarna naar Schiphol.

182.

183. Billionaires' row, miljarden aan vastgoed op een foto

184.

185. The Pond met een prachtige weerspiegeling.

186. Verder gelopen naar Park Avenue

187.

188.
261615037

189. Mooie Lobby

190. Ik wilde toch heel even een kijkje nemen in deze wereld.

191. Citigroup Center.

192. Close up.

193. Terug naar Madison Square Park.
261614967

194. Op de trappen van st. Pauls Cathedral

195. Bryant park

196.

197. De treinrit van Penn Station naar Newark
261615011

198. Laatste zicht op New York.

Dat was het. In vijf dagen heb ik meer dan 880 foto’s genomen, 20 kilometer gefietst en 90 kilometer gelopen door deze stad. En ik wil alleen maar meer. Ik kan niet wachten tot ik terug kan want ik heb het gevoel dat ik nog niet eens 10% van wat daar allemaal te doen is heb ontdekt. Daarin schuilt ook het mooie van dit soort steden. Er heerst een geweldige energie en daar lijkt geen einde aan te komen.

·
Registered
34,823 Posts
Een hele fijne serie! :eek:kay: Dank voor het posten. :)

• Like
Reactions: Pell0

·
Traveller
2,788 Posts
Top serie! Ik heb helaas niet zoveel fotos gemaakt en ook bijna niks gezien.

Ik geloof dat mijn hotel in deze toren zat:

New York is een van die wereld steden die zich zo snel ontwikkeld. Elk jaar als ik in New York kom zijn er weer tig nieuwe wolkenkrabbers en restaurants en bars.

Het is alleen net als in Hong Kong wel jammer dat hele blokken en oude buurten met veel karakter worden vervangen door redelijk steriele gebouwen en nieuwbouwprojecten. Niet heel verwonderlijk met de huizenprijzen maar toch jammer.

Ik ben van Madison Square over Broadway naar Macy's gelopen en voor afspraken nog wat andere delen van midtown bezocht. Je moet wel echt van mensen houden als je in Manhattan woont.

1 - 15 of 15 Posts