Skyscraper City Forum banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Registered
2,444 Posts
Discussion Starter · #1 ·

Zie foto. Waarom ligt dit spoor er? Er rijden alleen treinen tussen R'dam CS en Schiedam, nooit tussen R'dam Noord en Schiedam. Toch is hier spoor voor. Waarom ligt dit er? Wanneer is het aangelegd?

·
Registered
1,001 Posts
Dat spoor ligt er al heel lang, is tegelijk aangelegd met de 'Ceintuurbaan' (het ringspoor om Noord/Oost Rotterdam heen), in 1899. Het is hier al te zien op kaarten uit die tijd.

Is verder altijd handig bij omleidingen natuurlijk, heb ik weleens gehad toen met werkzaamheden Gouda-Den Haag eruitlag, toen reed de IC Utrecht-Den Haag via dit verbindingsspoor. Geldt andersom overigens ook, bij Den Haag ligt ook zo'n weinig gebruikt verbindingsspoor.

·
Bas
14,552 Posts
Ook voor het `driehoeken`....

Het is natuurlijk altijd gemakkelijk als er zo`n driehoek ligt, voor het schaarse goederenverkeer tussen Utrecht en rechteroeverhavens, of voor een omgeleide trein tussen Gouda en Schiedam. Deze driehoeken worden met name in het buitenland wel eens gebruikt om een locomotief weer recht voor een trein te krijgen. Was vroeger vaker nodig in verband met stoomtractie. Je ziet zulke driehoeken ook nog wel eens op modelbanen, verrekte handig om de loc te keren. Maar ik weet niet of dit op deze Schieboog gebeurt, bijvoorbeeld met loks van de Stoomstichting Nederland te Kralingen-Noord.

Ik vraag me wel eens af, hoeveel treinen er van deze in rood aangegeven boog gebruik maken (par dag/week). Al zullen het er niet zo veel zijn, het is toch een handig hulpmiddel om een trein snel van a naar b te krijgen. Veel grote steden zijn voorzien van dit soort `hulpbogen` en wat mij zo interesseert, is, wat doe je met dat stukje niemandsland er tussen? In Rotterdam kunnen ze daar juist die zo gewilde 200-plusser kwijt. Mooi, een forse skyscraper bij de stadsingang.....

·
Annoying member
6,974 Posts
In Den Haag heb je ook een soortgelijke weinig gebruikte boog over Binkhorst. Zelfde idee, ook handig bij omleidingen zodat treinen gewoon Rotterdam CS - Den Haag HS - Gouda kunnen rijden bij stremmingen.

·
Moderator
47,488 Posts
Een omleiding via de boog in Rotterdam is natuurlijk de nieuwe route sinds de Hofpleinlijn niet meer beschikbaar is. Ik zag trouwens nog een paar maanden geleden een trein op de boog staan, maar dat was een extra gezelschapstrein dus eigenlijk niet echt. De lijn wordt inderdaad weinig meer gebruikt sinds Rotterdam Noord Goederen geen rangeerterrein meer is, nu alle goederenvervoer vanaf de Hoekselijn en Delft via Kijfhoek gaat. Maar hij doet inderdaad nog dienst, anders hadden ze hem na de aanleg van de HSL niet meer terug aangelegd. Alleen heeft de boog nu nog maar enkelspoor, maar dat is meer dan genoeg. E

En die boog HS - Binkhorst wordt veel vaker gebruikt dan de boog in Rotterdam, vooral voor treinen van en naar het opstelterrein Binkhorst en de werkplaats in Leidschendam. Vanuit Rotterdam hoeven die dan niet op Centraal te keren.

1 - 7 of 7 Posts