SkyscraperCity banner
1 - 20 of 13356 Posts

·
Moderator
47,127 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
De komende tijd zullen er veel nieuwe treinen in Nederland gaan rijden. De liberalisatie van de spoorwegen en het openstellen van de twee grote nieuwe spoorlijnen, de Betuweroute en de HSL Zuid zijn hier de oorzaak van.

Een klein overzicht:

Voorzover mij bekend is gaat het volgende nieuwe materieel de komende periode rijden:

-------------

per 13-12-2012 Arriva 13x GTW 2/8 Diesel, 3-delige treinen voor Tiel - Arnhem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn. Met 1e klas, zonder toilet.
per 13-12-2012 Arriva 11x GTW 2/6 Diesel, 2-delige treinen voor Tiel - Arnhem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn. Met 1e klas, zonder toilet.
-------------

per 14-12-2012 Hermes 9x GTW 2/8 Diesel, 3-delige treinen voor Arnhem - Doetinchem (alleen maandag-zaterdag). Met 1e klas, zonder toilet.
-------------

per 13-12-2012 Arriva 8x GTW 2/8 Elektrisch, 3-delige treinen voor Zwolle - Emmen. Met 1e klas, met toilet.
per 13-12-2012 Arriva 6x GTW 2/6 Elektrisch, 2-delige treinen voor Zwolle - Emmen. Met 1e klas, met toilet.
-------------
per eind-2012 Connexxion 1x GTW 2/8 Elektrisch, 3-delige trein voor Amersfoort - Ede ter vervanging van huidig stel Plan V.

Deze stellen vervangen dus het Plan V op de lijnen Zwolle - Emmen en Amersfoort - Ede. Daarnaast wordt ook een groot deel van de Linten en DM90 vervangen.

Voor de spoorlijn Almelo - Mariënberg worden 3 Linten opgeknapt en (ik denk) in de wit/blauwe kleurstelling gebracht.
Tussen Zutphen en Oldenzaal gaat Syntus in een nieuwe concessie rijden met mogelijk 9 Linten. Daar zijn er ook iets meer nodig omdat er een kwartierdienst gereden gaat worden op een deel van het traject.

·
Joeri
1,498 Posts
Mooie treinen hoor, vooral die nieuwe sprinter mag er wel wezen. Ik vroeg me alleen af, gaat de NS die Plan V treinstellen niet eens vervangen. Die komen toch ook al weer uit de jaren '60.

·
Registered
816 Posts
Paulie Walnuts said:
Ik snap niet waarom er een nieuwe trein komt voor de HSL. Er is toch de Thalys?
Deze nieuwe treinen gaan de shuttle verbindingen rijden (Amsterdam - Brussel, Amsterdam - Rotterdam, Amsterdam - Breda, Den Haag - Breda, Brussel). De Thalys blijft de huidige verbinding tussen Amsterdam en Parijs rijden (uurverbinding).

·
Moderator
47,127 Posts
Discussion Starter · #5 ·
@Yarrah
De nieuwe sprinters gaan Plan V vervangen. Dat is hoog nodig omdat ze eigenlijk weer een nieuwe revisie nodig hebben en nu met kunst en vliegwerk toch op de baan worden gehouden. Het grootste deel komt trouwens uit de jaren '70, het maakt niks uit, ze zijn te oud.

·
XXX
512 Posts
Dat zal eens tijd worden
Ik erger me vooral aan die oude gele bakken (met die hondekop :D). Die mogen ze van mij als eerst wegdoen!
Die nieuwe sprinters zien er wel vet uit

·
Registered
4,206 Posts
Misschien de vernieuwde sprinters die nu in de Randstad worden gebruikt. Wnat die worden vervangen door de Nieuwe Bombardier sprinters.

·
Ultras Amsterdam
314 Posts
De nieuwe sprinters klinken veel belovend. Ik vind de vernieuwde sprinters al erg mooi om mee te reizen. Pluspunten zijn de beenruimte, de zelf gekozen stoelen, gelijkvloerse instap en de goeie informatievoorziening in de trein. Het wordt straks gewoon weer een feest om met de NS te reizen :banana2:

·
Ultras Amsterdam
314 Posts
^^ Ik vind dat in de nieuwste sprinters je zelfs erg veel beenruimte hebt. Als de stoelen niet heel erg dichter op elkaar zet je nog redelijk veel beenruimte hebt.

·
Bas
14,382 Posts
NS komt slecht uit de verf.

Vandaag nog op het station in Hoorn geweest, aan de SHM-zijde. Kwamen vier verschillende peronentreinstellen van de NS toevallig naast elkaar te staan (Hondekop, Twee Dubbeldekkers, lok 1721 (zie onderstaande foto van Galgelapper). Wel een mooi plaatje, maar oh, oh, wat is de verf op drie treinstellen bleek. Het NS-materieel wordt slecht onderhouden aan de buitenkant, zonde. Wat moet het een mooi gezicht zijn als sommige van hierboven getoonde rijtuigen/loks op het spoor verschijnen. Komt precies op tijd, denk ik.

O ja, en graffitispuiters, daar valt ook niks aan te doen zeker? :sleepy:

·
Registered
1,001 Posts
petjuh said:
Ben benieuwd welke treinen er komen te rijden op Dordrecht-Geldermalsen
Soufian said:
Misschien de vernieuwde sprinters die nu in de Randstad worden gebruikt. Wnat die worden vervangen door de Nieuwe Bombardier sprinters.
Geen sprinters waarschijnlijk, deze lijn (de Merwede-Linge lijn) wordt ook aanbesteed, daar zal dan wel uiteindelijk net als op de Valleilijn en in Limburg ook nieuw materieel komen.

En de vernieuwde sprinters worden niet vervangen, maar natuurlijk juist aangevuld, om het sprinter-concept over de gehele Randstad te kunnen uitrollen. De Bombardier-sprinters vervangen dus plan V.

·
Registered
1,636 Posts
Daarnaast worden de huidige koplopers en DDMs gemoderniseerd.
Ik vraag me echter wel af wanneer het dan echter over is met de Plan V... het aantal bestelde Sprinters ligt nu nog niet zo hoog.

·
Moderator
47,127 Posts
Discussion Starter · #17 ·
sweek said:
Daarnaast worden de huidige koplopers en DDMs gemoderniseerd.
Ik vraag me echter wel af wanneer het dan echter over is met de Plan V... het aantal bestelde Sprinters ligt nu nog niet zo hoog.
Als het goed is heeft de NS straks een stuk minder plan V's nodig. Ze gaan weg van de Valleilijn en in Zuid Limburg door de aanbestedingen. Verder komen er sprinters vrij van de Zoetermeer en Hofpleinlijn. De sprinter tweetjes worden ook gedeeltelijk opgeknapt (alleen de stellen met een overgang tussen de twee rijtuigen). Die kunnen ergens anders weer plan V vervangen. Verder zal op sommige trajecten meer IC materieel worden ingezet, zoals Utrecht-Leiden waar VIRM's gaan rijden. Het is vooral een kwestie van schuiven met materieel en de plan V's gaan gewoon kapot uiteindelijk.

En de 35 nieuwe sprinters is nog maar een begin order, ze hebben eem optie genomen op nog veel meer treinstellen. Die kunnen ze kijken wat ze nodig hebben en bijvorbeeld aanpassingen maken voor andere inzetgebieden (bv. buiten de randstad kunnen er meer zitplaatsen in en minder deuren)

34,878 Posts
Mooi overzicht. Ik hoop dat die HSL treinen toch snel komen, want die tussenoplossing is natuurlijk een drama.

De goederentreinen zijn nu al gaaf. Veel treinen uit Antwerpen en Rdam komen door Breda op weg naar germanie. Daar zie je de gekste lokomotieven voorbij komen tegenwoordig, bijna allemaal diesel.

Die valeilijn trein ziet er wel appart uit. Weer eens wat anders dan al die spitse koppen.

·
The only way is up
86,591 Posts
Tim de Bruijn said:
Die valeilijn trein ziet er wel appart uit. Weer eens wat anders dan al die spitse koppen.
Ik vind het net en tram. Maar goed, als ik die kant op moet ga ik toch met de auto, cker met de nieuwe A30 :)

1 - 20 of 13356 Posts