SkyscraperCity Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vorige week in Antwerpen geweest. Daar heb ik de St. Annatunnel bezocht: een voetgangerstunnel van 500 meter lengte onder de Schelde door. Gebouwd in de jaren 1930, leiden twee houten art-decoroltrappen naar de tunnel toe. Het ziet er allemaal erg mooi en goed onderhouden uit. Bovendien lijkt het idee voor een voetgangers- en fietstunnel onder het IJ in Amsterdam of de Maas in Rotterdam me wel wat. In Amsterdam zou het een goedkopere optie zijn om mensen uit Noord een betere verbinding met het centrum te geven dan de Noord-Zuidlijn.

Nog wat foto's:

·
kejje nagaan!
5,098 Posts
Ja, die Sint Annatunnel is heel mooi! Zo te zien is de verlichting vervangen. Dat viel me op andere foto's in een andere thread al eens op. Ik ben er in 1995 doorheen gelopen, en toen was het verlichtingsniveau een stuk minder sterk, een stuk gedimder maar erg sfeervol.

Ook de bakstenen gebouwtjes die als toegang dienen zijn prachtig. Ongelooflijk dat dat ding uit 1931 is. En dat voor de Linkeroever, een stadsdeel met iets van 25 tot 30.000 inwoners. Een stadsdeel waar ook al vijftien jaar lang een tramtunnel heen loopt. En dat met de Lange Wapper, die hier al eens langskwam, binnen een paar jaar ook een forse brug zal krijgen.

Kan Amsterdam, met de stiefmoederlijke behandeling van Noord en zijn 90.000 inwoners, inderdaad nog een hoop van leren! Achter het Centraal Station zou een prima plek zijn. Aan de andere kant hebben onze pontjes natuurlijk hun unieke charme, zo'n overtochtje is echt een 'onthaastingsmoment', om het met een hip woord te zeggen. Het is als het ware een sluis tussen twee totaal verschillende werelden. Dat raak je toch enigszins kwijt met een tunnel.

Rotterdam heeft zoiets al, de Maastunnel (1940) heeft een voetgangersbuis met eronder (of erboven, dat weet ik effe niet) een fietsersbuis. Die moet ik nog steeds een keer pakken. En de Beneluxtunnel heeft ook een fietsersbuis gekregen als ik me niet vergis.

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #3 ·
In Amsterdam kunnen ze er zeker nog wat van leren. Anno 2005 en er bestaat, op de Schellingwouderbrug na, nog steeds geen vaste-oeververbinding voor voetgangers en fietsers met de rest van de stad. En ja, die brug komt ergens 'in the middle of nowhere' uit; het is in ieder geval een flink stuk om voor de niet-automobilisten.
Ach ja...mocht de constructie van de NZ-lijn om wat voor redenen dan ook toch nog stilvallen, dan kan de geplande tunnel onder het IJ door altijd nog gebruikt worden...:D

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #5 ·
QyRoZ said:
Is zoiets niet sociaal onveilig?
Dat is weer zo typische Nederlands...In Antwerpen ligt dat ding al meer dan 70 jaar onder de rivier en het ziet er niet bepaald 'sociaal onveilig' uit. Dat zal wel met meerdere factoren te maken hebben: goede verlichting, veel mensen (waardoor hangjeugd vaak wegblijft). De buurt aan de linkeroever ken ik persoonlijk niet, maar Amsterdam Noord staat nou niet bepaald bekend als een sociale probleemwijk.

·
kejje nagaan!
5,098 Posts
Het zal ook een kwestie van beheer zijn...Toen ik er tien jaar geleden in ging, verwachtte ik dat hij uitgestorven zou zijn, dat er wel zwerfvuil en graffiti zou zijn, en dat het er indringend naar urine zou ruiken. Maar niets van dat alles. Hij was schoon en werd druk gebruikt. En zo te zien is dat nog steeds het geval.

Kan me niet meer herinneren of ik er beheerders of bewakers of beveiligingscamera's heb gezien, misschien was er een kantoortje in het entreegebouw, maar ik heb me er geen moment onveilig gevoeld.

Het feit dat ik bij het betreden van die tunnel zo'n negatief verwachtingspatroon had zegt misschien wel iets over de omgang met dergelijke infrastructuur in Nederland (en dan denk ik toch specifiek Amsterdam; de toestand op de metrostations bijvoorbeeld, vergeleken met een willekeurig metrostation in Rotterdam of het buitenland heb ik wel vaker aangehaald als voorbeeld)

·
Registered
223 Posts
Alargule beweert :" Amsterdam- Noord staat nou niet bekend als een sociale probleemwijk." Je kent dus niet alleen A'pen linkeroever niet, maar dus ook niet A'dam Noord. Deze wijk kende altijd al een aantal probleembuurten, maar is sociaal gezien sinds het einde van de jaren negentig echt in een vrije val terechtgekomen!

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Prachtige tunnel. De liften zijn ook geweldig, daar kun je een halve marathon in lopen! :cool:

Je foto's mogen wat mij betreft trouwens wel een tikkie kleiner... bij een scherminstelling van 800x600 is dit nauwelijks te bekijken.

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #11 ·
De Nationaliste said:
Alargule beweert :" Amsterdam- Noord staat nou niet bekend als een sociale probleemwijk." Je kent dus niet alleen A'pen linkeroever niet, maar dus ook niet A'dam Noord. Deze wijk kende altijd al een aantal probleembuurten, maar is sociaal gezien sinds het einde van de jaren negentig echt in een vrije val terechtgekomen!
Overdrijven is natuurlijk ook een kunst. Als we alleen al om het 'argument' van sociale onveiligheid een dergelijke verbinding niet zouden bouwen, zou de metro waarschijnlijk ook nooit naar Noord worden doorgetrokken. En inderdaad: ik ken A'dam Noord niet - gelukkig maar - maar ik ken wel mensen die er wonen en die kunnen je idee dat de wijk 'echt in een vrije val [is] terechtgekomen' nou niet bepaald omschrijven.

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Vertigo said:
Prachtige tunnel. De liften zijn ook geweldig, daar kun je een halve marathon in lopen! :cool:

Je foto's mogen wat mij betreft trouwens wel een tikkie kleiner... bij een scherminstelling van 800x600 is dit nauwelijks te bekijken.
Moet je een groter scherm kopen...:D

·
Registered
16,197 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Welja, gezien de gigantische hoeveelheid pics die sommigen in één keer posten, dacht ik toch dat dit wel meeviel. Ik kan ze natuurlijk ook gewoon hyperlinken, maar dan is het klikken geblazen. :D

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
De Sint-Annatunnel is waarschijnlijk de drukste voetgangerstunnel onder de Schelde. Er ligt er namelijk nog een andere, een paar kilometer zuidelijker, naast de Kennedytunnel. Die is pas vernieuwd met een prachtige schuinlopende lift, vooral voor brommers en fietsers waarschijnlijk, aangezien zij daar de grootste stroom vormen.

·
Registered
6,447 Posts
Mojito said:
Ja, die Sint Annatunnel is heel mooi! Zo te zien is de verlichting vervangen. Dat viel me op andere foto's in een andere thread al eens op. Ik ben er in 1995 doorheen gelopen, en toen was het verlichtingsniveau een stuk minder sterk, een stuk gedimder maar erg sfeervol.

En dat voor de Linkeroever, een stadsdeel met iets van 25 tot 30.000 inwoners. Een stadsdeel waar ook al vijftien jaar lang een tramtunnel heen loopt. En dat met de Lange Wapper, die hier al eens langskwam, binnen een paar jaar ook een forse brug zal krijgen.

.
Toch even verbeteren dat die Lange Wapper brug helemaal niet op Linkeroever komt. Daar vertrekt een tunnel van een reeds bestaand stuk snelweg aansluitend op de E19 onder de Schelde en dan over een deel dokken komt de brug om dan aan te sluiten op het viadukt van Merksem.
Dus helemaal geen brug over de Schelde. Maar wel één over dokken op Rechteroever.
Wel zijn er eventuele plannen om de singel (parallel met de ring) door te trekken met een brug naar Linkeroever. Zo zou de Kennedytunnel ontlast worden doordat het lokaal verkeer richting Zwijndrecht en Linkeroever de brug kan gebruiken.

·
kejje nagaan!
5,098 Posts
@ snot

bedankt voor de verbetering! Ik ken de situatie niet, ken alleen het centrum van Antwerpen :)...Nu je het zegt staat me er iets van bij, er is een keer hier ergens een indrukwekkende impressie voorbijgekomen van een enorme brug met allerlei op- en afritten en een tunnelingang. Zag er inderdaad meer uit als een doorgaande route dan als een lokale brug.

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
Tja, sentiment voor mij van toen ik in Antwerpen woonde: rondje rennen St.Annatunnel- Linkeroever-Kennedytunnel-Scheldeoever. Is niet lang, weet ik, maar ik ben geen marathonloper ;)

1 - 18 of 18 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.