SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
1,070 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Een dag na Oss volgde alweer stad nummer negen; Oosterhout. Heerlijk op de fiets op weer zo'n warme lentedag. Ik kende de stad nauwelijks, maar daar is nu in positieve zin verandering in gekomen. Kijk hier ook nog eens naar de reportage die forumlid Erasmus vorig jaar van Oosterhout maakte. :)

01: Aangekomen in Oosterhout:

02: De afgelegde kilometers:

03: Aangekomen op de Markt, compleet met fietsenstalling...:

04: Twee van de vele historische panden op dit plein:

05: De St. Janskerk, waarvan de bouw begon omstreeks 1470:

06: De nooit voltooide toren, waarvan de bouw begon in 1519, is opgetrokken naar het voorbeeld van de toren van de Grote kerk in Breda:

07: Een, later gepleisterde, trapgevel uit 1669:

08: Pret bij de fontijn: :)

09: De Kerkstraat maakt deel uit van het winkelgebied:

10: Winkelcentrum Arendshof:

11:

12:

13: Op de achtergrond de H. Hartkerk uit 1882:

14: De Heuvel is nog een stukje fraaier dan de Markt. Omzoomd door drie rijen bomen, en vele historische gebouwen. Het deed me wel wat aan de Oisterwijkse Lind denken, hoewel deze laatste een stuk uitgestrekter is. Hier is het weer wat intiemer:

15:

16: Bruce Willis is in de stad? ;)

17: Herberg de Drie Halve Manen uit 1623:

18:

19:

20: Het Vrijheidshuis, daterend uit 1620, was tot 1941 in gebruik als stadhuis:

21:

22: Kiosk in een park:

23:

24:

25: In Oosterhout zijn vijf slotjes, die in de 15e- en 16e eeuw als kasteelachtige edelmanswoningen ontstonden, bewaard gebleven. Dit is Slotje Beveren, ooit ook een pastorie:

26: Het omgrachte Slotje Limburg was ooit nog in gebruik als gemeentehuis:

27:

28:

29: Iets meer oostwaarts vind je de zogenaamde 'Heilige Driehoek'. De St. Paulusabdij van de benedictijnen, gesticht in 1906, maakt hier deel van uit:

30:

31: De fraaie Kloosterdreef leidt naar weer zo'n slotje...:

32: Het norbertinessenklooster St. Catharinadal. De norbertinessen vestigden zich hier zo rond het midden van de 17e eeuw:

33:

34: Ook de O.L. Vrouwe Abdij, van de benedictinessen, maakt deel uit van de 'Heilige Driehoek'. Dit is de toren van de kloosterkerk uit 1911:

35: Deze flats aan de Doctor Janssenslaan waren zo'n beetje het enige wat ik vooraf van Oosterhout kende:

36:

37:

38: Het Wilhelminakanaal:

39: Redelijk hoge flat:

40:

41: Warandelaan:

42: De tribune van voetbalclub TSC, dat honderd jaar bestaat:

43:

44: Kijkende naar het veld vanaf de tribune. Deed me wel wat aan Oss denken: ;)

45: Nog eens het Wilhelminakanaal:

46: En nu rond zonsondergang:

47: De toren van de St. Janskerk in het donker:

48:

49: 's Avonds nog veel mensen op de terrassen. Logisch met dit warme weer:

50: Rond middernacht, en nog een flinke fietstocht terug...:

Roosendaal
Bergen op Zoom
Oss
Den Bosch
Eindhoven
Breda
Helmond
Tilburg

·
Registered
2,857 Posts
Hulde wederom. Oosterhout ("Eerst eten !") kent mooie plekjes inderdaad. Ook lelijke trouwens, maar ja, iedere stad heeft zijn lelijke buurten vrees ik.
Hard gegroeid de laatste 10-tallen jaren. Goed voor zo'n 50-55.000 inwoners inmiddels. Ligt ook wel lekker omgeven door veel bos en op bijna loopafstand van Breda. Er ligt nog maar een paar km tussen.

Ga uiteraard weer zo door !

·
Banned
3,985 Posts
Hele mooie serie, veel historie, veel groen. Echt een mooi stadje dat ik nog nooit had gezien. De foto zijn qua compositie en onderwerp ook erg goed gelukt, lekker creatief. Lekkah bezahg

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Mijn dank is groot! Ben een paar keer in Oosterhout geweest maar had altijd gedacht dat het een behoorlijk duffe uit de klauwen gewassen nieuwbouwwijk was. Blijkbaar ben ik altijd in de verkeerde wijken geweest. ;) Het beeld vanaf de A27 is ook niet echt positief.

Nu weet ik dus beter, het centrum ziet er erg netjes uit.
Breda2008 said:
Ligt ook wel lekker omgeven door veel bos en op bijna loopafstand van Breda.
Ik zou anders niet naar Oosterhout willen lopen hoor. ;)

·
Registered
2,857 Posts
^^ Van Grote Kerk naar 'Grote Kerk' is hemelsbreed bijna 9 km. Dat is inderdaad een stevige wandeling. Maar van bebouwde kom naar bebouwde kom (zeker nu het opslokken van Teteringen door Breda in volle gang is) is inmiddels minder dan 1,5 km. Bron het al weer verouderde Google Earth. En dat is toch goed te doen Effes. Ook voor jou ! ;)

·
Breda parel v/h zuiden!
590 Posts
Leuk om Oosterhout weer eens te zien, is alweer wat jaren geleden.
Vroeger kwam ik er voor de orthodontist en soms om naar de Kwantum te gaan.
In beide gevallen is dat niet meer nodig.

@ Dick wat zie Posts: 999, succes met nummer 1000!

·
Urbanist
3,282 Posts
Leuke afwisselende serie. De rode bestrating in het winkelgebied lijkt wel een beetje op dat van Eindhoven. Voor de rest lijkt het een erg rustig dorpje waar niet veel te beleven valt. Favo foto 49

·
Echt wel
766 Posts
En..... heb je ze nog kunnen betasten na foto 37?

Waarom zet je eigenlijk bij ongeveer elke serie jezelf op de foto?

·
student & journalist
986 Posts
Altijd zo verraderlijk die hockeymeisjes: denk je, nou leuke dames, blijken ze net 16. Tegenwoordig zien de jongedames er uit alsof ze 4 / 5 jaar ouder zijn..

..ohja leuke serie ook. :p

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts

waarom ben jij zo'n ontzettend kansloze mongool? :dunno:

Trouwens mooie foto's. Ik kom normaalgesproken alleen in Oosterhout als ik naar de garage moet, maar ben er verder nog eens wezen bowlen en eten met schoonfamilie dus sommige stukjes komen me wel bekend voor.
Ik ken best veel mensen die weleens gaan winkelen in Oosterhout, omdat je er schijnbaar goed kunt winkelen en het is over het algemeen een stuk rustiger dan bij ons in de stad. Oosterhout ligt hemelsbreed ook maar een kilometer of 15 van de Reeshof af volgens mij.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Altijd zo verraderlijk die hockeymeisjes: denk je, nou leuke dames, blijken ze net 16. Tegenwoordig zien de jongedames er uit alsof ze 4 / 5 jaar ouder zijn..

..ohja leuke serie ook. :p
Als ze net 16 is er toch geen probleem? :lol:

·
Urbanist
3,282 Posts

Waarom hou jij niet gewoon je mond als je toch niks zinnings te melden hebt.

·
Registered
1,070 Posts
Discussion Starter · #18 ·
^ Slaat inderdaad nergens op! Dat er een paar hockeymeisjes opstaan, komt ongetwijfeld omdat de hockeyvelden een paar honderd meter van die plek afliggen. Er zal toen wel net een wedstrijd zijn gespeeld. En ja, dan komen ze op een gegeven moment langs gefietst. Ik had bij het maken van de foto's niet eens in de gaten dat het hockeymeisjes waren. Ik was slechts geinteresseerd in waar het om ging; mensen die plotseling aan de horizon verschijnen boven dat viaduct. En tja, achteraf is het dan leuker dat het hockeymeisjes zijn dan bij wijze van spreke een saaie oude man... ;)

Het is verder niet de bedoeling dat ik mezelf hier steeds op de foto zet. In dit geval had dat te maken met dat de enige goede foto van St. Catharinadal die met mezelf erop was. De andere wilde ik er gewoon graag bijzetten. Maar nogmaals, zoiets is normaal gesproken een uitzondering.

Bedankt trouwens voor jullie reacties! :)

Leuke serie, ben wel vaker in Oosterhout geweest, je kunt er best leuk winkelen.

Welke sted komt er als nummer 10, Waalwijk?
Inderdaad Waalwijk. Ik zal de inmiddels al gemaakte foto's op korte termijn hier plaatsen, want binnenkort ben ik weer voor een tijdje afwezig.

mooie serie respect was vast een lange dag of niet?
Maar het was het zekers waard.
Ik maak er inderdaad altijd een hele dag van. :)

1 - 20 of 21 Posts