SkyscraperCity Forum banner

Stad 6 t/m 10 Brabant: Oss

6539 Views 10 Replies 8 Participants Last post by  Erasmus
Voor stad nummer acht ging ik naar Oss. Leuk om hier forumlid DvW/Demi ontmoet te hebben! Hij woont op twintig minuten fietsafstand, en kwam speciaal hierheen. En gaf vervolgens een soort van rondleiding. Zie hier nog eens zijn reportage van Oss. :)

01: Aangekomen op station Oss:

02:

03:

04: Als je het station uitloopt, stuit je meteen op deze monumentale villa aan de Spoorlaan:

05: Gedeelte van het Organon-complex:

06:

07: Mystery guest: ;)

08: We lopen de Molenstraat in, en zien hier Villa Constance, waarin museum Jan Cunen gevestigd is. Ooit diende het gebouw als stadhuis:

09: Aan de Raadhuislaan staat dit fraaie kantoor van de Rabobank:

10: Lopend richting Golfbad Oss:

11: Golfbad Oss is het enige wat ik nog vaag van Oss kan herinneren. Het moet ergens rond 1990 zijn geweest dat ik hier eens was:

12: ROC De Leygraaf:

13: De hoogste gallerijflat van Oss:

14:

15: De hoofdtribune van TOP Oss. Je kunt hier gewoon op de tribune klimmen, en dat 'amateurisme' is eigenlijk wel de charme van deze club:

16: Tribune waarop doorgaans de harde kern van Oss te vinden is:

17: In plaats van een nieuwe tribune te bouwen aan de open kant achter de goal, komt hier straks een school...:

18:

19:

20: Heel erg lang fietspad, waarop trouwens ook gewoon auto's mogen rijden. Fraaie groene omgeving hier trouwens:

21: De toren van Organon is 42 meter hoog:

22:

23: Bergoss, het favoriete Osse gebouw van DvW. ;) Het is het kantoorgebouw van de watten-kapokfabriek van Fa. Gebr. Van den Bergh. Er wordt momenteel gewerkt aan het gebouw uit 1919:

24: Tot en met dit punt vond de 'rondleiding' van DvW plaats: :)

25: Het viersterren hotel De Weverij, en links daarnaast restaurant Cordial, gekroond met een Michelin-ster. Beide gebouwen zijn gesitueerd in de voormalige weverij van Bergoss:

26: Ik loop het centrum in, en zie op de achtergrond de toren van de O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen, oftewel de Grote kerk:

27: De Heuvelstraat maakt deel uit van het winkelgebied:

28:

29: Begraafplaats aan de Eikenboomgaard:

30:

31:

32: Grafmonument van de familie Jurgens:

33: Op de achtergrond weer de toren van de Grote kerk:

34:

35:

36: Titus Brandsma Lyceum:

37: De Grote kerk, daterend uit 1859, heeft een 62 meter hoge toren:

38: Het Nicolaasgesticht, oftewel het fratershof van de Fraters van Tilburg. Vlak daarnaast de Grote kerk:

39: Aan de Torenstraat staan waarschijnlijk de oudste huizen van Oss. De kern gaat nog terug tot 1751:

40: Walplein:

41:

42:

43: Na zonsondergang nog op zoek naar de watertoren. Deze is 48,5 meter hoog:

44: En naar molen Nieuw Leven. Overigens is er nog een andere molen in Oss, uit 1860. Deze dateert uit 1866:

45:

46: En nog maar eens de toren van de Grote kerk:

47: Het Titus Brandsma Lyceum in de avond:

48: Villa aan de Molenstraat, een paar deuren naast Villa Constance/museum Jan Cunen:

49: Tegen elf uur weer terug op het station:

50:

Roosendaal
Bergen op Zoom
Den Bosch
Eindhoven
Breda
Helmond
Tilburg
See less See more
50
1 - 11 of 11 Posts
Mooi, toch wat herkenningspunten. 'k Ben er met Demi door gefietst toen ik op weg was van hem thuis naar Amsterdam. Hij was toen zo vriendelijk mij te vergezellen tot de eerste veerpont.
Leuk om Oss weer eens te zien. Ik heb er familie wonen, kwam er vaak op hoogtijdagen als er kermis of carnaval was. Gezellige plaats. Lekkere afwisselende serie, zoals we gewend zijn, gewoon de straat op en de voorkomende gevallen op de plaat vastleggen. That`s life! Prima. :)
Leuk, hier zat ik op te wachten!

Je hebt er een mooie serie van gemaakt. Favo's zijn: #10, 34 (hebben wij ook al Roemeense straatmuziekanten?) en de aller mooiste vind ik 46 :eek:kay:

Het is trouwens niet normaal dat je zomaar de tribune van het stadion op kunt lopen. Alleen afgelopen donderdag waren ze kort achter het veld aan het werk, waardoor het hek open stond en dat verschafte ons toegang tot het stadion. ;)
See less See more
Tsjah met mooi weer kun je zelfs de lelijkste plaatsen nog aardig op plaat vast leggen.
Ben jij dat op foto 24?
Linkse is DvW, dus rechtse is sinds1980 ;)
Je hebt DvW toch al op meeting in Rotterdam gezien, Knurft?
Zou best kunnen ja, er waren wel meer mensen.
Leuke serie geworden, ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit ben geweest, terwijl het zo dichtbij is. Ik ken Oss (helaas) daarom ook alleen van de foto's :yes:
Bedankt nog voor jullie reacties! :) Ben de afgelopen tijd bijna full time met foto's maken bezig geweest, en had amper tijd om op mijn eigen topic te reageren... ;)
Ben er eerlijk gezegd ook nog nooit geweest. Het valt me zo hier en daar niet eens tegen, mijn beeld was negatiever.

Ga zo door @Sinds1980 !
We volgen je zwerftochten door Brabant op de voet.
Oei, Oss is écht net zo lelijk als ik me kan herinneren, stad met rijke criminele traditie, wat dat betreft vind ik die foto van die Amerikaanse hoerensloep treffend... Verder vind ik niet zoveel van Oss, de kleinere plaatsen uit die gemeente zijn een stuk mooier dan de hoofdplaats
1 - 11 of 11 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.