Voor stad nummer acht ging ik naar Oss. Leuk om hier forumlid DvW/Demi ontmoet te hebben! Hij woont op twintig minuten fietsafstand, en kwam speciaal hierheen. En gaf vervolgens een soort van rondleiding. Zie hier nog eens zijn
reportage van Oss.
01: Aangekomen op station Oss:
02:
03:
04: Als je het station uitloopt, stuit je meteen op deze monumentale villa aan de Spoorlaan:
05: Gedeelte van het Organon-complex:
06:
07: Mystery guest:
08: We lopen de Molenstraat in, en zien hier Villa Constance, waarin museum Jan Cunen gevestigd is. Ooit diende het gebouw als stadhuis:
09: Aan de Raadhuislaan staat dit fraaie kantoor van de Rabobank:
10: Lopend richting Golfbad Oss:
11: Golfbad Oss is het enige wat ik nog vaag van Oss kan herinneren. Het moet ergens rond 1990 zijn geweest dat ik hier eens was:
12: ROC De Leygraaf:
13: De hoogste gallerijflat van Oss:
14:
15: De hoofdtribune van TOP Oss. Je kunt hier gewoon op de tribune klimmen, en dat 'amateurisme' is eigenlijk wel de charme van deze club:
16: Tribune waarop doorgaans de harde kern van Oss te vinden is:
17: In plaats van een nieuwe tribune te bouwen aan de open kant achter de goal, komt hier straks een school...:
18:
19:
20: Heel erg lang fietspad, waarop trouwens ook gewoon auto's mogen rijden. Fraaie groene omgeving hier trouwens:
21: De toren van Organon is 42 meter hoog:
22:
23: Bergoss, het favoriete Osse gebouw van DvW.

Het is het kantoorgebouw van de watten-kapokfabriek van Fa. Gebr. Van den Bergh. Er wordt momenteel gewerkt aan het gebouw uit 1919:
24: Tot en met dit punt vond de 'rondleiding' van DvW plaats:
25: Het viersterren hotel De Weverij, en links daarnaast restaurant Cordial, gekroond met een Michelin-ster. Beide gebouwen zijn gesitueerd in de voormalige weverij van Bergoss:
26: Ik loop het centrum in, en zie op de achtergrond de toren van de O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen, oftewel de Grote kerk:
27: De Heuvelstraat maakt deel uit van het winkelgebied:
28:
29: Begraafplaats aan de Eikenboomgaard:
30:
31:
32: Grafmonument van de familie Jurgens:
33: Op de achtergrond weer de toren van de Grote kerk:
34:
35:
36: Titus Brandsma Lyceum:
37: De Grote kerk, daterend uit 1859, heeft een 62 meter hoge toren:
38: Het Nicolaasgesticht, oftewel het fratershof van de Fraters van Tilburg. Vlak daarnaast de Grote kerk:
39: Aan de Torenstraat staan waarschijnlijk de oudste huizen van Oss. De kern gaat nog terug tot 1751:
40: Walplein:
41:
42:
43: Na zonsondergang nog op zoek naar de watertoren. Deze is 48,5 meter hoog:
44: En naar molen Nieuw Leven. Overigens is er nog een andere molen in Oss, uit 1860. Deze dateert uit 1866:
45:
46: En nog maar eens de toren van de Grote kerk:
47: Het Titus Brandsma Lyceum in de avond:
48: Villa aan de Molenstraat, een paar deuren naast Villa Constance/museum Jan Cunen:
49: Tegen elf uur weer terug op het station:
50:
Roosendaal
Bergen op Zoom
Den Bosch
Eindhoven
Breda
Helmond
Tilburg