SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Registered
1,070 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Aangezien ik vanaf morgen (= woensdag) weer een tijdje afwezig ben, post ik nu alweer de volgende stad.

Meteen ook de laatste; nummer tien Waalwijk. De foto's werden een dag na Oosterhout gemaakt, op weer zo'n warme dag. En ook nu weer op de fiets. Zoals ik dat ook met de eerste vijf steden deed, wil ik ook nu weer een persoonlijke eindconclusie maken:

Roosendaal: Heeft een fraaie Markt, en enkele dito uitlopers. Voor de rest is het niet zo héél bijzonder.
Bergen op Zoom: Prachtige stad, waarin de rijen historische panden niet op lijken te houden. Ook de invloed van het Zeeuwse geeft de stad een geweldige charme.
Oss: Moet het niet van zijn monumenten hebben. Sommige plekken zijn best aardig. Ook buiten het centrum.
Oosterhout: Aangename stad om te vertoeven. Verrassend mooie plekken.
Waalwijk: Een beetje hetzelfde verhaal als Roosendaal. Een mooi, gezellig Marktplein met de Grotestraat als fraaie uitloper. Voor de rest is het niet veel. Sfeer vind ik er wel een stuk beter dan in Roosendaal.

Reacties zijn uiteraard ook weer van harte welkom. :)

01: Aankomst in Waalwijk:

02: De afgelegde kilometers:

03: Meubelzaak Piet Klerkx = Waalwijk:

04: De bewaakte fietsenstalling. Als de winkels sluiten, gaat de stalling ook op slot. Ik zal straks met de fiets aan de hand verder moeten...: :eek:hno:

05: Het winkelgebied:

06: Op de achtergrond het raadhuis:

07: Er werd gratis Fanta uitgedeeld. Dat kon men in deze warmte wel gebruiken:

08: Soort militaire optocht. Hier werden de voertuigen even geparkeerd:

09:

10:

11:

12: Deze foto vind ik persoonlijk het pronkstuk van de dag. Want hoewel het tegen alles in druist, een vrouw achter het stuur, vind ik het toch altijd wel supergeyl om te zien. En zeker als ze met één hand sturen: :banana:

13:

14: Winkelcentrum De Els is verrassend groot:

15:

16: De ingang:

17: Waalwijk is de hoofdstad van de Langstraat. Deze lange weg loopt van Raamsdonksveer tot Vlijmen. Ze vormt de hoofdstraat van de aanliggende dorpen. In Waalwijk heet ze de Grotestraat. De historische bebouwing van Waalwijk is vooral hier te vinden:

18: De Hervormde kerk van Besoyen aan de Grotestraat. Besoyen fuseerde met Waalwijk, maar is van oudsher een Hollands dorp. De kerk dateert uit 1610. Rechts zie je de aangebouwde pastorie:

19: De R.K. kerk. O.L. Vrouwe Onbevlekte Ontvangenis van Besoyen uit 1927:

20:

21: Weer de Grotestraat:

22:

23:

24: Bezig met het vastleggen van de Waalwijkse gebouwen, moedigden de aangeschoten mannen op het terras me aan om toch echt deze twee meisjes vast te leggen. En daar hadden ze eigenlijk hartstikke gelijk in. De GSM-cameraatjes draaiden vrolijk mee: :)

25: En daar zijn ze weer terug, met een heerlijk ijsje: :)

26: Het Raadhuisplein, met de architectuur van A.J. Kropholler:

27: Pas in 1932 werd het raadhuis, met zijn dominante trapgevel, gebouwd. Kropholler vond inspiratie in de renaissance stadhuizen van Gouda en Naarden:

28:

29: De koe en de os symboliseren de lederindustrie en veeteelt, die in het verleden zo kenmerkend voor Waalwijk waren:

30:

31: Vanaf het bordes uitzicht over het Raadhuisplein en Markt:

32: Monument Waalwijk 700 jaar stadsrechten. Dit werd gevierd in 2003:

33:

34:

35: Drukke terrassen:

36: De R.K. kerk St. Jan de Doper dateert uit 1925, en is geinspireerd op de Byzantijnse bouwkunst:

37:

38: Twee aangeschoten, Poolse stellen: :)

39: Leerlooiershuisjes aan de Hooisteeg:

40:

41:

42: De militairen hadden hier hun kamp opgeslagen:

43: De hoofdingang van voetbalclub RKC:

44:

45: Blik op de tribune:

46:

47:

48:

49: Kerk St. Jan de Doper in het donker:

50: Rond half twaalf weer terug naar huis fietsen:

Roosendaal
Bergen op Zoom
Oss
Oosterhout
Den Bosch
Eindhoven
Breda
Helmond
Tilburg

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Hmm die meisjes zijn wel erg jong hoor, hooguit 14 denk ik :eek:hno:

Voor de rest.. tsja... denk niet dat je me er snel zal vinden.

·
Urbanist
3,280 Posts
Ik zie dat je ook met zwart-wit hebt geëxperimenteerd. Vooral 11 en 26 komt hierbij goed uit de veren. Jammer van het busje op foto 11. Leuk dat je van alle plaatsen je mening hebt gegeven. Jammer dat dit inmiddels weer de laatste stad van jou hand is.

·
Registered
1,488 Posts
Geen bijzondere plaats, Waalwijk... maar dat wist ik al. Wat dat stadhuis betreft vind ik het eerder ietwat Duits (hanzeatisch) aandoen dan dat het aan Naarden doet denken. Aardige serie van een suf stadje dat het niet van de architectuur moet hebben; dan is zelfs het nabij gelegen Sprang-Capelle nog interessanter. Toch bedankt voor de genomen moeite, jammer dat Waalwijk dat niet is

·
...
3,313 Posts
Waalwijk is de 10e gemeente van Brabant, maar pas sinds een jaar 10 dankzij annexatie van Sprang-Capelle en Waspik. Als je kijkt naar het aantal inwoners in de hoofdplaats van de gemeente (dus excl. andere kernen) zijn Veldhoven en Uden eigenlijk groter. Wilde het even gezegd hebben. ;)

Leuke serie verder. :)

·
Registered
1,488 Posts
En Etten-Leur zou ook groter zijn, voor Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Tilburg, Dem Bosch en Oss zou het er ook heel anders uitzien btw

·
Registered
1,070 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Bedankt voor jullie reacties! :) Ik kan vanaf heden niet meer reageren, want ben een kleine twee weken afwezig.

Jammer dat dit inmiddels weer de laatste stad van jou hand is.
en

Ben je nog meer van dit soort series van plan? stad 11 tm 15 ofzo? ;)
Nou, er komt wel iets nieuws van mijn hand. Ik ga nu namelijk het land in. En ook weer op volgorde van grootte. Nummer 1 Amsterdam heb ik inmiddels al aangedaan. Stad 11 t/m 15 Brabant zit er dus (voorlopig?) niet in, DvW. ;)

·
Lijepa naša
711 Posts
Ach het is toch dus Waalwijk geworden - of moet ik beter Kaalwijk zeggen -, het is hier maar 2 km vandaan, maar vind 't een beetje saaie stad ga dus altijd gewoon naar Den Bosch.

En die winkelcentrum gaat op de schop, er wordt een hele nieuwe gebouwd en het centrum wordt ook flink onder de loep genomen, daarnaast komt er ook een nieuwe stadshuis.

Btw, waarom niet een paar foto's van de binnenkant gemaakt van de kerk St. Jan de Doper?

Stad 11 t/m 15 Brabant zit er dus (voorlopig?) niet in, DvW.
Jammer, stiekem hoopte ik er toch ook op!

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
Leuk dorpjes dat Wolluk. Vooral leuk om ieder jaar te bezoeken Als het rkc - Willem II is, maar dat zit er komend seizoen weer niet in helaas.

·
Registered
78 Posts
Hey leuk om wat van Waalwijk te zien! Ik kom er bijna elke dag, dus veel bekende dingen te zien op de foto's.

Ja, waalwijk is niet heel boeiend maar het centrum heeft verrassend veel te bieden als je kijkt naar het aantal inwoners.

1 - 12 of 12 Posts