Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 7452 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Voor alle stadmakende zaken die niet in een van de andere topics passen.

Hooghoudt is gratis, bier een halve consumptiebon. :cheers:

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
hehehe... Hela! Groninger roots Effes? Of gewoon snelle google vingers???

Wel fijn dat je nu gewoon kunt ouwehoeren zonder je zorgen te maken of het wel past in het topik. Ok, ook hier moet er enig verband zijn met de stad Groningen...Een discussie over de Nederlandse politiek of Engels Voetbal mag je achterwege laten ;)

·
Registered
5,885 Posts
Denk dat het er ook vanaf hangt waar je oorspronkelijk vandaan komt Gronings is onder te verdelen in nog weer 4 verschillende dialectjes. Ik kom oorspronkelijk uit Oost- Groningen. Daar hebben we het over doen ipv zat en 'op de kop thuus kommen' gebruikten we ook wel. De rest van de uitdrukkingen op de site waar jij het vandaan hebt gebruikten wij in ons dorp niet in elk geval.......

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Van Lauwerzee tot Dollard tou,
van Drenthe tot aan 't Wad,
doar gruit, doar bluit ain wonderlaand
rondom ain wondre stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind,
doar soest 't aan diek en wad,
moar rustig waarkt en wuilt het volk,
het volk van Loug en Stad.
is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid,
de wille, vast as stoal,
doar vuilt het haart, wat tonge sprekt,
in richt- en slichte toal.
is Stad en Ommelaand!

Ik kon het niet laten :D

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
@ Effes: Leuke link van een hippe man!!!

Over t Grunnegers gesproken: zijn er mensen hier die het van huis uit spreken? Ik om zelf van t Hoge Land, en spreek met familie en anderen die het spreken plat. Heb alleen het idee dat het Gronings zal uitsterven. In tegenstelling tot het Fries hoor je het vaak alleen ouderen spreken.

EDIT: Doe Jeannette een dubbele Jonge jenever! Dakzij haar hebben we nu onze eigen kroeg!!! :)
(en een bakje water voor haar kat)

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Ik kan Gronings en mijn ouders spreken ook gewoon Gronings tegen elkaar en tegen vrienden/familie.
Ik praat alleen wel gewoon Nederlands tegen mijn ouders, familie en vrienden. Als ik Gronings praat is dat eigenlijk altijd voor de grap :D

·
Registered
5,885 Posts
Nou ja, van huis uit. Ben in principe Nederlands opgevoed. Maar er werd bij ons thuis wel Gronings gesproken. Als ik kijk naar jonge kinderen in mijn familie die wel Gronings opgevoed worden ben ik blij dat ik in het Nederlands ben opgevoed met Gronings als de 2e taal, al was het maar omdat je met alleen Gronings het dan toch wel lastig krijgt op school. Niet altijd natuurlijk, maar in veel gevallen zie je dat toch wel.Heb het idee dat het in de dorpen bij de 'originele' dorpsinwoners nog wel meevalt met dat wegkwijnen van het Gronings. En als je als kind je leven in het dorp hebt, leer je op straat, in de jeugdsoos toch nog wel Gronings, maar voor de rest......Heb weleens het idee als ik nog es in mijn dorp kom dat er allemaal kinderen uit het westen wonen, blijken dan toch gewone gezonde Groningse kindereren te zijn......Ook voor die kinderen is de wereld kleiner geworden. Wij hadden Nederlands en Gronings, geen internet. Mijn jonge jaren speelden zich voornamelijk af in het dorpsleven, dus voornamelijk in het gronings, tegenwoordig is dat toch anders
Hier in de stad kijken je ze minder gek aan als je in het Russisch begint dan als je in het Gronings begint heb ik weleens het idee.......

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Ik kon tot mijn 3e geen Nederlands. (!!!) Daarna gewoon op school opgepikt. Overhet algemeen is dat voor kinderen no-problem. Genoeg ouders die hun kinderen tweetalig opvoeden. Bovendien had ik genoeg dorpsgenoten die alleen Nederlands spraken, alleen dan wel met zo'n lelijk gronings accent... (overal ja achter zetten, moi, en hou wodt...)

·
Registered
5,885 Posts
Ik kon tot mijn 3e geen Nederlands. (!!!)
Is nog te zien, haha......Ik kende is het..... No offense hoor. Ik heb bijvoorbeeld moeite met d's en t's bij zelfstandignaamwoorden enz.Andere schrijffouten is voornamelijk luiheid. Maar wat dat eerste betreft, dat zie ik dus ook bij mijn neefjes en nichtjes zijn Gronings opgevoed en hebben het voornamelijk heel moeilijk met dit soort werkwoorden en de vervoegingen daarvan...En een bijbaantje later als Callcentermedewerker zit er voor hun ook nooit in..Maar in de andere vakken doen ze het goed en halen ze het allemaal wel. De grote taalachterstand die er hier is heeft niet alleen met sociale achterstanden te maken, maar ook met het dialect....

·
Fagus Sylvatica
6,058 Posts
Zeg, hoho! Wil je mijn taalachterstand wijden aan een sociale achterstand???? ;)

Ok, ik geef toe dat ik geen talenwonder ben. Begrijpend lezen een 9, grammatica een 6. Maar het ging me vooral om het dialect praten of ABN spreken.

·
Registered
5,885 Posts
In jouw geval aan het dialect, haha...
Kon is een typische Groningse 'fout'....Maar nu ik zelf 14 jaar in de stad woon en dus zelf wat 'vernederlandst' ben, moet ik wel zeggen dat ik het soms schrijnend vind hoe kinderen in mijn dorp soms spreken en schrijven. Soort breezah-gronings

·
Registered
5,885 Posts
PvdA wil blaastest voor jongeren op straat

* ANP | Gepubliceerd op 17 mei 2008, 20:46
* Laatst bijgewerkt op 17 mei 2008, 20:51
* 48x bekeken

DEN HAAG - ANP - De politie moet de mogelijkheid krijgen jongeren onder 18 jaar in uitgaansgebieden een blaastest af te nemen. Wanneer ze te veel hebben gedronken, zouden ze verplicht met hun ouders op cursus moeten gaan of anders een hoge boete moeten betalen.

PvdA-Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester heeft dat zaterdag gezegd bij RTL Nieuws. Ze wil dat het kabinet de mogelijkheden van haar voorstel nader onderzoekt. Bouwmeester wil de overlast door dronken jongeren in uitgaangsgebieden tegengaan.

Blaastesten worden nu alleen in het verkeer afgenomen. Eerder pleitte het CDA al voor een blaastest voor jongeren onder de 16.
Dus jongeren onder ons, oppassen als je deze kroeg verlaat straks.
Denk erom, jullie mogen niks meer straks.......

1 - 20 of 7452 Posts