SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 36 Posts

·
Administrator
30,582 Posts
Leuke indruk. Die torentjes zijn inderdaad lollig gedaan. Wat dat aangaat is een slanke hoogte een mindere dissonant dan bijvoorbeeld dat forse blokcomplex op het oude busstation.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Echt mooi kan ik Stadskanaal niet vinden, wel leuk dat ook dit plaatsje op het forum terecht is gekomen!

Overigens is de vergrijzing in Stadskanaal nog niet heel extreem. Het Nederlandse percentage ligt op 14,0% (mensen van 65 jaar of ouder in % van de bevolking), Stadskanaal zit op 17,9%. De meest vergrijzende gemeenten zijn o.a. Laren, Bennebroek en Rozendaal, deze zitten rond de 25%.

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #4 ·
^Bedankt voor de info. Ik dacht dat Stadskanaal wat betreft vergrijzing wel aan de top van Nederland zat, maar dat valt dus nog mee. Ondanks dat worden de torens wel voornamelijk bewoond door ouderen. Kan ik me zo herinneren.

·
Registered
2,880 Posts
Leuke foto's Ramses! Ben er ook wel eens geweest, moest een soort van concert geven in de sporthal de spont. Gaat die sporthal tegen de vlakte voor de toren, of is deze toren bij de sporthal gepland? Is volgens mij nog een vrij nieuwe sporthal, in ieder geval het voorportaal dan.

Voor de rest, het kanaal zelf is ook leuk, en dan het centrum niet inbegrepen. Hier zie je nog veel mooie panden uit eind 19e begin 20e eeuw.

·
-
3,632 Posts
Leuk om te zien. Sowieso is de bebouwing langs het kanaal in Oost-Groningen wel opmerkelijk te noemen. Volgens mij is het mogelijk, zonder te overdrijven, om vanaf Nieuw-Weerdinge (net boven Emmen) naar Veendam e.d. te rijden via Stadskanaal zonder dat de bebouwing langs de kanalen stopt. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, maar opmerkelijk is het wel. Het zou mij niet verbazen als de langste 'winkelstraat' van het land in die regio zou liggen.

;)

·
Hoogbouw terrorist
2,887 Posts
20.000 inwoners, 5 torens van rond de 45 meter. Voor Nederland ongekend denk ik.

Maar mooi, nee dat is Stadskanaal niet echt

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #10 ·
@Vinman: Het onderdeel geschiedenis heb ik dit maal maar buiten beschouwing gelaten, anders wordt de serie nog veel langer.

Ik weet niet of sporthal de Spont tegen de vlakte gaat. De toren komt er naast te staan. (Is er misschien een Knoalster met meer kennis van zaken op het forum actief?) Hier heb ik al wel een oud plaatje van de toren.

@909: De langste winkelstraat van Nederland heb ik wel vaker gehoord. In een enkel geval zelfs de langste winkelstraat van Europa. Het ligt er hierbij maar net aan wat voor definitie je aan houdt bij 'winkelstraat'. Wanneer er 1 woonhuis tussen staat, mag het dan nog winkelstraat heten? En wanneer er 5 woonhuizen achter elkaar en 2 boerderijen tussen staan? ;)

·
Registered
99 Posts
ik kom uit stadskanaal. :D
De Spont gaat er niet af.

Deze toren komt op de plaats van de skatebaan. ( Spont-toren)
Voorlopig ontwerp van Klein Architecten. http://www.kleinarch.nl

De skatebaan verhuist naar de andere kant van de Spont, waar ook het nieuwe onderkomen van De Kwinne komt. Daarnaast komt de toren die Ramses laat zien in zijn laatste post. Toren genaamd Oostermarke.

Al deze plannen zijn onderdeel van het nieuwe masterplan van Gemeente Stadskanaal. Ook hoort de nieuwe pleinlijn daarbij. Op onderstaand plaatje kun je zien hoe er ongeveer moet komen uit te zien. (De Zwarte Hond)

Wat betreft het huisartsenpraktijk, dat nu in aanbouw is. Wat je daar ziet is het eerste gedeelte van het plan. ( Dat zijn hoogste punt inmiddels heeft bereikt)
Het tweede gedeelte komt er als volgt uit te zien:

http://www.bruining.com

Langs het kanaal zijn er ook 3 projecten aan de gang. Geen honderd meter hoge torens maar bescheiden appartementencomplexen van 2-4 hoog.

http://www.bruining.com

http://www.smitendejong.nl

En zo zijn er nog meerdere projecten in stadskanaal.
Een wel zo mooi project is nieuwbouw en verbouw bij het Geert Teis Theater.

http://www.kadansvastgoed.nl

·
My train goes everywhere!
2,792 Posts
Leuke reeks....maar er mag nog wel wat hoogbouw bij :)

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Hoi Thom, ik heb je avatar op de foto gezet :D

Er komen dus gewoon twee hogere torens aan beide zijden van de sporthal, wat een luxe. Over hoeveel jaar wordt dat masterplan uitgesmeerd?

·
Registered
99 Posts
:D:D ja ik zag het ook van me avatar. ^^ was ooit een avatar op de oude site van de Hollands Hoogbouw Forum.

Er komen inderdaad twee hogere torens aan beide zijden.
Het Masterplan is al jaren aan de gang. Ik heb geen idee hoe lang men dacht er over te willen doen. Heb dus ook geen idee wanneer alles af is. Volgens mij nooit want het lijkt wel dat steeds weer nieuwe projecten komen die dan met het masterplan te maken zouden moeten hebben.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
@Ramses: Heel NL vergrijst momenteel, de baby-boomers gaan met pensioen de komende jaren. Ook in de gemeente waar ik woon (Albrandswaard) komen steeds meer woningen voor ouderen en bejaarden, en een klein beetje voor starters terwijl de vergrijzing hier 'slechts' op 12% ligt.

1 - 20 of 36 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.