SkyscraperCity banner
1 - 20 of 113 Posts

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Op wikipedia zit ik vaak rond te neuzen. Vaak ga ik opzoek naar speciale gebouwen, stadspoorten vooral. De lijst van wikipedia is lang niet compleet, en de stadspoorten die zijn verdwenen staan er ook niet op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_stadspoorten_in_Nederland

Een stadspoort was vroeger de poort tot een stad. De poorten werden door de belangrijke functie vaak heel mooi gemaakt. De middeleeuwse poorten waren grote bouwerken met vaak een hoge toren. De poorten van na de middeleeuwen waren vaak een stuk lager zodat ze perfect in de stadswal pasten.
Een stad als Amsterdam maakte ook gebruik van standaard modellen. Na de laatste stadsuitbreiding zijn de Muider-, Weesper-, en Utrechtse poort allemaal van hetzelde ontwerp gemaakt.
De poorten zijn in veel grote steden verdwenen, jammer maar vaak noodzakkelijk. Welke poorten hadden er niet mogen verdwijnen, die nu wel zijn verdwenen? En zijn er stadspoorten die bijna onbekend zijn, maar van grote schoonheid?

Als voorproefje, ik zou de Leidsepoort van Amsterdam wel willen zien terug komen. Waarschijnlijk onmogelijk en het past ook niet bij het Leidseplein.

·
Registered
5,774 Posts
de zijlpoort in haarlem zou ik wel weer terug willen zien, zullen wat monumentale pandjes voor moeten sneuvelen denk ik, dus laat maar zitten dan. was zogenaamd de zwakste poort in de muur van haarlem, dus wilden de spanjaarden hier doorheen. lukte ze niet. uiteindelijk wel via een andere, en werd de halve stad uitgemoord, maar dat verhaal kent iedereen vast wel.

de amsterdamse poort staat er nog, wel een aardig ding.

http://maps.google.nl/maps?f=q&sour...d=YgxUtfJhEL5HKIUrTP7L9w&cbp=12,64.93,,0,2.46
de enige overeenkomst die de poort aan de andere kant van de haarlemmerweg/amsterdamsevaart heeft

http://maps.google.nl/maps?q=haarle...d=fnkJ1jxYL_JAMISNVEx6jw&cbp=12,92.63,,0,0.91
is dat ze in zo een troosteloos gebied staan

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #5 ·
^^^^^^ ja ze staan er allebei verloren bij! Vooral de Amsterdammerpoort, ik snap niet dat de brede weg niet is verdeeld over de 2 oevers, dan krijg je al een heel ander uiterlijk. Meer water minder asfalt!

·
Registered
5,774 Posts
^^^^^^ ja ze staan er allebei verloren bij! Vooral de Amsterdammerpoort, ik snap niet dat de brede weg niet is verdeeld over de 2 oevers, dan krijg je al een heel ander uiterlijk. Meer water minder asfalt!
amsterdamse ;)

deze weg is een lange tijd de hoofd in en uitvoer ader van haarlem geweest, tot dat er wat zuidelijker een verbinding met de a9 kwam, de amsterdamsevaart is dan ook gedempt. eigenlijk moeten de wegen daar wat breder worden, minder brede wegen en er staat straks een file van poort tot poort, die staat er nu al bijna dagelijks

·
Gay love is love too
13,433 Posts
De enige stadspoort die Middelburg nog rijk is, is een simpele maar wel een mooie. De Koepoort:

(klik voor vergroting)

Ik geloof dat hij op dit moment bewoond is, er zit een apartement in.

·
Registered
67 Posts
Ten noorden van Zwolle en Kampen is het treurig gesteld met bewaard gebleven stadspoorten. Ze zijn allemaal verdwenen, behalve dan de Waterpoort in Sneek, maar dat is niet helemaal een 'echte' poort (en in de 19e eeuw nogal hardhandig gerestaureerd). De meeste noordelijke steden waren vroeg met het slopen van vestingwerken; in Sneek sloopten ze hun stadsmuren bijv. al in de 18e eeuw.

Een poort die ze om mij wel hadden mogen laten staan is de Binnen-A-poort in Groningen. Een mooi fors ding moet dat zijn geweest. Ze moet stond aan de westkant van de brug, aan het uiteinde van de A-straat bij het Lage der A. Op het plaatje zie je hem vanaf de Buiten-A-poort, die aan het andere end van die straat bij de Westersingel stond:

Aan de andere kant: was deze poort blijven staan, dan had ze natuurlijk wel de straat erg geblokkeerd. En had je vooral ook niet het mooie zicht op de A-kerktoren vanuit de A-straat gehad...

·
Registered
1,881 Posts
In Leiden heb je twee poorten: de Morspoort en de Zijlpoort. Door de laatste ben ik het vaakst heen. Die is gelukkig ook een stuk mooier.

Link Zijlpoort

Link Morspoort

Van de andere steden vind ik die in Amersfoort het mooist.

·
Bas
14,379 Posts
De stad waar ik woon, heeft alle poorten verkwanseld aan stenen-opkopers. Ja, niks over dus in het voortvarende Leeuwarden. We kijken wel eens met argusogen richting Sneek, waar ze wèl een fraaie stadspoort hebben overgehouden, die noemen wij dus `Waterpoort` en is kenmerk van Sneek geworden (en van Gaastra jacks & jassen):

Eigen foto, april 2010, vriendelijk ondergebracht bij www.imageshack.us

·
Registered
2,690 Posts
^^

De schoppen aas

Van de Noorderpoort hebben ze nog een tijdje een replica van hout neergezet ergens in de jaren 90. Had van mij best mogen blijven staan.

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Ten noorden van Zwolle en Kampen is het treurig gesteld met bewaard gebleven stadspoorten. Ze zijn allemaal verdwenen, behalve dan de Waterpoort in Sneek, maar dat is niet helemaal een 'echte' poort (en in de 19e eeuw nogal hardhandig gerestaureerd). De meeste noordelijke steden waren vroeg met het slopen van vestingwerken; in Sneek sloopten ze hun stadsmuren bijv. al in de 18e eeuw.

Een poort die ze om mij wel hadden mogen laten staan is de Binnen-A-poort in Groningen. Een mooi fors ding moet dat zijn geweest. Ze moet stond aan de westkant van de brug, aan het uiteinde van de A-straat bij het Lage der A. Op het plaatje zie je hem vanaf de Buiten-A-poort, die aan het andere end van die straat bij de Westersingel stond:

Aan de andere kant: was deze poort blijven staan, dan had ze natuurlijk wel de straat erg geblokkeerd. En had je vooral ook niet het mooie zicht op de A-kerktoren vanuit de A-straat gehad...
Mooie poort die in Groningen! Dat vind ik de mooiste soort, heel groot en stevig.

Eigelijk bestaat er nog een poort uit het hoge noorden, de Herenpoort uit Groningen. Staat na bij het Rijksmuseum in Amsterdam, tussen alle andere architectonische overblijfselen van gesloopte gebouwen.

·
MP
10,113 Posts
Alkmaar heeft een mooie groene band om z'n binnenstad, maar echte stadsmuren vind je daar niet: de vesting is tot een park omgevormd. Wel hebben we nog een stadspoort over, de Schermerpoort:

Het is niet echt een grootse poort, het is vooral een 17e eeuws sierding. Veel toeristen komen er niet aan deze poort, hij ligt min of meer verborgen in een stukje binnenstad dat door het kanaal van de rest is afgesloten. Dat vinden ze daar niet eens zo erg.

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #18 ·
^^^^^^ is dat niet de toegangspoort tot de stadspoort? Net zoals de toegangspoort tot de Muiderpoort in Amsterdam, dat nu voor de ingang van het Flevopark staat.

1 - 20 of 113 Posts