SkyscraperCity Forum banner

Stoker en Brander, Groningen

• 10

Votes: 0 0.0%
  • 9.5

Votes: 1 2.5%
  • 9

• 8.5

• 8

Votes: 4 10.0%
  • 7.5

Votes: 3 7.5%
  • 7

Votes: 10 25.0%
  • 6.5

Votes: 7 17.5%
  • 6

• 5.5

Votes: 2 5.0%
  • 5

Votes: 4 10.0%
  • 4

• 3

• 2

• 1

Stoker en Brander, Groningen

6260 Views 24 Replies 19 Participants Last post by  Harold643
Gegevens
Naam: Stoker
Plaats: Groningen
Functie: woontoren
Hoogte toren: 80 meter
Jaar: 2010
Architect: Claus en Kaan

Wikipedia

RTV Noord

Foto: Ester op Skyscrapercity
See less See more
3
1 - 20 of 25 Posts
Nog even een overzichtsplaatje erbij:

foto van ester

6.5 van mij.
See less See more
een 6.5

Geen indrukwekkende torens om te zien (vooral overdag!), wel een duidelijke impact op de skyline van Groningen. De torens zijn bij nacht en verlichting wél mooi.

Om te illustreren wat ik bedoel, twee plaatjes vanaf exact dezelfde locatie

© Judazzz

© Ester
See less See more
2
hmmm...De kranen staan nog naast de torens, en er zijn amper goede foto's te vinden hier. Beetje lastig stemmen zo.
Nog eentje van forumlid Ester dan maar...

See less See more
Toch wel een 8, vanwege de grote gevelplaten en de kozijnen zijn het twee mooie strakke torens geworden.
Ik vind de waterzijde erg geslaagd, maar de stadionzijde en zijkanten een stuk minder door de groffe, wat goedkope afwerking (kolossale betonplaten zijn niet echt mijn ding). Op afstand lijkt het al een stuk beter, en komt ook de kleur beter tot zijn recht. Dit, samen met de impact die het duo maakt op het aanzien van de stad, resulteren in een 7,5.
See less See more
Foto van forumlid Ester:

Heb zelf overigens een 7 gegeven.
See less See more
Grauw, ongenuanceerd, lomp, (waarschijnlijk) lelijk verouderend. Oftewel: helaas niet mijn smaak.
Toch kan ik de architectuur waarderen (vooral ook omdat het nog zoveel slechter kan...).
Daarom een magere 7.
Blijft lastig bij deze toren, maar denk dat daarom een 7 prima past. geen onvoldoende, maar ook zeker niet geweldig. De toren heeft saaie en lelijke kanten, maar ook mooie details en elementen.
Tja..deze torens zijn nooit favoriet bij mij geweest en gaan het ook niet worden. Alleen de kant naar het water toe vind ik mooi. Maar de betonplaten die vanuit elke andere hoek domineren doen het em voor mij gewoon niet. Ik ben ook bang dat de torens over een aantal jaren er nog veel grauwer uit gaan zien. De architectuur past overigens wel goed bij de Euroborg. Een 6,5.
See less See more
Leuk minimalistisch concept, maar helaas niet erg hoogwaardig uitgewerkt. Het zou leuk zijn als de zijkanten van de torens werden voorzien van een verticale groene streep, want dan krijgen ze een directere relatie met de activiteiten in de nabije omgeving. Nu zijn ze wat anoniem. 6.5/10
Ze staan op een unieke locatie, ook in de skyline. Van een afstand mooier dan van dichtbij, een 7/10.
^^ kijk hier eens

Leuk minimalistisch concept, maar helaas niet erg hoogwaardig uitgewerkt. Het zou leuk zijn als de zijkanten van de torens werden voorzien van een verticale groene streep, want dan krijgen ze een directere relatie met de activiteiten in de nabije omgeving. Nu zijn ze wat anoniem. 6.5/10
Leg eens uit hij jij het hoogwaardiger uit zou werken? Gezien mijn bemoeienis met dit project ben ik daar erg benieuwd naar.
See less See more
Twee dingen:

1. De betonnen platen zijn wel allemaal wit, maar toch zie je nog teveel verschillen in de kleuren van de platen onderling. Waarom kan dat kleurverschil niet direct worden tegengegaan? Nu is het nog lang niet zo erg als bij de zwarte Hoge Heren in Rotterdam, en ik vermoed dat het hierbij ook niet zo;n vaart zal gaan lopen, maar ik houd mijn hart vast hoe deze kleurverschillen over de langere termijn verder worden versterkt.
Wellicht heeft de architect nagedacht over het best te gebruiken type beton en de weersbestendigheid. Op mij komt het in elk geval niet overtuigend over.

2. De torens voeren te weinig interactie met de locatie. Deze torens staan met hun rug gericht op het stadion en zullen er derhalve niet voor kunnen zorgen dat het eerder gecreëerde betonnen tochtgat enigszins aantrekkelijker en toegankelijker wordt. Nu kun je de architect van de Stoker en Brander moeilijk verwijten dat de reeds aanwezige situatie weinig uitnodigend is vormgegeven, maar ik vind het wel betreurenswaardig dat de nieuwe architectuur op geen enkele wijze in staat is om het niveau een beetje op te krikken. En dan gaat het niet om ‘gezelligheid’, maar wel om het gevoel dat je welkom bent op de locatie. Door de smalle stroken vensters aan de achterzijde krijg je het idee dat je door een steegje loopt waar de bewoners zich liever van af keren, alsof het een bevoorradingssteeg betreft, terwijl deze zijde juist gericht is op het hol van de Groninger leeuw. De plek die ertoe doet (of zou moeten doen).
See less See more
1 - 20 of 25 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.