SkyscraperCity banner

1 - 20 of 1090 Posts

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter #1
Vervolg van deze thread.

op de site van HEMPEL (Mondiale leverancier van verf toepassingen) kun je goed volgen hoe ze er iets moois van gaan maken.

Op Rijnmond was kort geleden te horen dat het schip binnenkort naar Polen wordt gesleept, voor de volgende opknapklus.

25 januari:
Foto's interieur: 1, 2

Laatste nieuws van SSRotterdam.net:

s.s. Rotterdam comes this year (21-2-2008)

The owners of the s.s. Rotterdam made public this week that the s.s. Rotterdam opens this autumn.

When she arrives, probably during the summer, the total cost will be € 140 mln. As an icon of the post-war city of Rotterdam she will host cafe-restaurants, 289 hotel rooms, congress- and education rooms. Hundreds of people will find a job onboard the ship, expecting 600.000 visitors.
Op YouTube staat inmiddels een filmpje van de kade.

·
Registered
1,527 Posts
uit AD van 8-4:

Vliegrace en stoomschip zitten elkaar dwars
Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Het stoomschip Rotterdam en de Red Bull Airrace zitten elkaar in de weg. De vliegrace wil de pier aan het 3e Katendrechtsehoofd op 19 en 20 juli gebruiken als evenemententerrein.

Die plek is dan al in gebruik door het stoomschip Rotterdam. Vandaag is er spoedoverleg tussen de organisaties en de gemeente.

Zowel de organisatie van de Red Bull Airrace als het ss Rotterdam was kort geleden onaangenaam verrast dat beide een claim hebben gelegd op het grote parkeerterrein op de kop van Katendrecht. „Er zijn blijkbaar binnen de gemeente een paar afspraken langs elkaar heen gegaan. Twee weken geleden kregen we in de gaten dat de Red Bull Airrace ook het terrein wil gebruiken. We hebben dus wel even wat te bespreken,’’ zegt kwartiermaker Hans Elemans van het stoomschip.

Het is de bedoeling dat het voormalige cruiseschip ss Rotterdam voor de zomer aan de kade bij Katendrecht ligt. In september moeten bezoekers er terecht kunnen. „Dat betekent dat we de tijd tussen aankomst en ingebruikname hard nodig hebben. Ook daarvoor hebben we het terrein nodig om het zoveel mogelijk gebruiksklaar te maken,’’ zegt Elemans. Daarbij gaat het om het inrichten van het terrein, de aansluitingen klaarmaken en het planten van bomen. Elemans verwacht dat er wel een oplossing kan worden gevonden voor het probleem.

De organisatie van de Red Bull Airrace wil niet inhoudelijk reageren. „Wij verwachten dat we een oplossing zullen vinden. Wij willen ook niet praten van een probleem,’’ zegt woordvoerder Maartje Kardebol.

·
Registered
14,148 Posts
Woningcorporatie is flink het schip ingegaan met dit schip.
Nu rijst natuurlijk de vraag waarom een woningcorporatie hierin moet investeren.

Enkele citaten uit artikelen van vandaag in het FD:

"De corporatie kocht het schip voor een kleine € 2 mln en meende met tussen de € 20 mln en € 24 mln de verbouwing te kunnen bekostigen."

"Volgens Martin Kromwijk, bestuursvoorzitter van Woonbron, kost de tot hotel-en congresschip omgebouwde oceaanstomer ‘zeker ruim meer dan € 140 mln’, en ‘zeker ruim minder dan € 200 mln’. ‘Het is echt een hoofdpijnproject’, aldus Kromwijk. ‘We hebben de complexiteit onderschat.’"

"Woonbron, met het Albeda College als niet-betalende partner, was uiteindelijk de enige bieder op het schip. Een consortium van horecaondernemer Jan Roersma en bank-verzekeraar Fortis zag van aankoop af omdat er geen goede inschatting te maken was van de noodzakelijke asbestsanering."

"Woonbron is met een bezit van 50.000 woningen in Rotterdam, Spijkenisse, Delft en Dordrecht een van de grootste corporaties van de regio."

--> als we aannemen dat de kosten 180 miljoen euro bedragen, dan is dat 3600 euro per huis.

Het redactionele commentaar van het FD hierover vandaag:

Een dure boot

Averij voor woningcorporatie

Rotterdam krijgt er een attractie bij. Het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn moet in augustus in de oude thuishaven terug zijn. Het zal er als hotel en congresschip zijn dagen slijten.
Voor de kosten van de ombouw, die in de richting van de 200 miljoen euro dreigen te gaan, draait de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron op, uit vrije wil. Het is op zich al bizar dat een woningcorporatie geld steekt in een, met asbest besmet, oud schip in plaats van in stenen. Maar met deze actie plaatst Woonbron ook het verzet van woningcorporaties om geld te investeren in probleemwijken, in een merkwaardig daglicht.
Martien Kromwijk, directeur van Woonbron, verdedigt de uitgaven door te wijzen op de gunstige effecten die het schip zal hebben op de sociaaleconomische ontwikkeling van naastgelegen achterstandswijken in Rotterdam-Zuid, waar het schip wordt afgemeerd.
Het zijn gelegenheidsargumenten van een in het nauw gebrachte corporatiedirecteur, die op andermans kosten een dure liefhebberij bedrijft. Zijn verwijzing naar de ‘prachtwijken’ van minister Ella Vogelaar is misleidend: Woonbron kocht de ‘ss Rotterdam’ al in 2005, toen de wijkaanpak nog bedacht moest worden.

Blijft over een op hol geslagen project dat drijft op sentiment, trots en passie. Geen commerciële partij wilde geld in het schip steken. Welke zakenman wil honderden miljoenen investeren om vervolgens genoegen te nemen met een exploitatieverlies van 10 miljoen euro in dertig jaar? Zelfs de gemeente stapte niet in, hoewel Rotterdam als stad het meeste profijt heeft van meer toeristen.
Het ligt voor de hand dat de overheid ruimte geeft voor het wegwerken van sociale problemen. De keuze is dan de uitkomst van een democratisch proces. Het geld dat wordt uitgegeven, wordt betaald door alle belastingbetalers. Bij falen kunnen bestuurders politiek worden afgerekend. Die taak ligt nu bij de raad van commissarissen van Woonbron. Die zal zowel het optreden van de directie als het eigen toezicht kritisch tegen het licht moeten houden. En consequenties moeten trekken. Dat zijn ze, minimaal aan de huurders van Woonbron, verplicht.

·
Registered
3,090 Posts
S.S. Rotterdam en Brandgrens in De Zevende Dag

ROTTERDAM De Zevende Dag, de cultuurshow van Proeflokaal De Ridder, kent zondagmiddag twee Rotterdamse onderwerpen met een hoog nostalgiegehalte.
De terugkeer van de S.S. Rotterdam komt aan bod bij Jan Oostrijck, voorzitter van de Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam, op de tweede uitgave van de Rotterdamse Brandgrens op 14 mei aanstaande gaat Jeroen Everaert, directeur Mothership nader in. Voorts is er aandacht voor het afscheid van opbouwwerker Ed ’De Belg’ de Meijer van de wijk Cool, presenteert Janny Kok de Rotterdamse Haventelex, Joop van den Bos poëzie en vertelt Anna Vingerhoets een verhaal. Muzikale bijdragen leveren bassist Jaap Gerritse en saxofonist Pjotr Jurtschenko. Aanvang in het proeflokaal aan de Mauritsweg is om 15.30 uur, toegang is gratis

www.ad.nl

·
Administrator
29,823 Posts
Ik heb dat hele stuk in het FD gelezen en alleen al vanwege dit soort publiciteit maar ook de feiten die erin staan is die schuit bij voorbaat al kansloos, om niet te zeggen dat Rotterdam afkoerst op de grootste zeperd van na de oorlog. Vrijwel alle bedragen in het stuk staan in geen enkele verhouding met elkaar, sommige getallen zo groot dat niemand niet eens lijkt te zien hoe achterlijk groot ze zijn. Die Martien Kromwijk doet vooral denken aan die Iraakse minister van informatie met z'n bravoure taal die vooral bedoeld lijkt om zichzelf te overtuigen want als corporatie tussen de 140 en 200 miljoen spenderen terwijl er 20 gepland waren is doorgaans erg slecht uit te leggen. Het is te hopen dat Discovery Channel weer een filmploeg heeft meelopen want deze prachtige docu kan dan een zichzelf overtreffend vervolg krijgen over hoe een droom een nachtmerrie wordt. Die Zweden deden zoiets tenminste nog in steen en niet in roestend ijzer. En dat straks allemaal hier te bewonderen tussen de vuilverbranding van de Maashaven en één van Vogelaar's prachtwijken. Met wie had ik die weddenschap ook al weer?

·
Registered
33,349 Posts
Het is inderdaad ongelofelijk dat de kosten dermate uit de hand zijn gelopen. Het is nog vreemder dat een woningcorporatie die kosten op zich heeft genomen. Rotterdam krijgt er dan wel een mooie attractie bij, maar de woningstichting verdient die kosten nooit en te nimmer meer terug. En ik ben het met Jan eens dat deze attractie in de Rijnhaven moet liggen, en niet in de Maashaven.

P.S.: Waarschijnlijk was het bouwen van een splinternieuwe replica van De Rotterdam nog goedkoper geweest!:lol::lol::lol:

·
The only way is up
81,894 Posts
Blijft over een op hol geslagen project dat drijft op sentiment, trots en passie. Geen commerciële partij wilde geld in het schip steken. Welke zakenman wil honderden miljoenen investeren om vervolgens genoegen te nemen met een exploitatieverlies van 10 miljoen euro in dertig jaar?
Ben blij die weddenschap niet aangegaan te zijn. :) Die 200 miljoen had Woonbron beter aan zijn huizen besteed.

·
Registered
7,348 Posts
Mooie vergelijking Jan.

Voor de verbouwingskosten had je trouwens ook zowat een Turning Torso kunnen bouwen (die was ongeveer 175 miljoen euro).

·
Registered
2,616 Posts
Soms mag ’n verbouwinkie 150 miljoen meer kosten
Door HANS MAAS

Dat de verbouwing van het roestige ss Rotterdam, het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn, bijna 700 procent (!!) duurder uitvalt, vinden wij in Rotterdam helemaal niet erg.
We gaan pas steigeren als het schip NIET terugkomt naar Rotterdam.

De onthulling over de overschrijding stond in Het Financieele Dagblad. Hoewel de journalistiek vaak helaas iets papegaaierigs heeft, reageerde ... lees verder in het AD/RD

en (drie weken terug inmiddels)

bron: Weblog Martien Kromwijk

Weekje Woonbron 92

Wonen als bron om nét iets verder te komen

Er doet een verhaal de ronde dat Woonbron een enorm bedrag aan het verspelen is op De ss Rotterdam. Verschillende mensen in de sector attendeerden me daarop deze week. Het is een sterk overdreven verhaal. Er zijn deze winter wel investeringsproblemen ontstaan, wat een stevig gat in de begroting veroorzaakte. Er is daarna hard gewerkt aan kostenvermindering en langs meerdere sporen worden nu extra opbrengsten en bijdragen georganiseerd. Met deze inspanning kan de onrendabele top waarschijnlijk tot zo’n 10 miljoen beperkt blijven. Dat is dan de maatschappelijke investering in de Rotterdamse jeugd, die er 450 opleidingsplaatsen per jaar bij krijgt. Voor hen wordt het een virtuele school. Het schip biedt daarnaast ruimte aan tijdelijke huisvesting, het zorgt voor een impuls voor de Vogelaarwijk Katendrecht en het is een kanskaart voor Pact op Zuid. Als we het schip zouden verkopen maken we er zelfs winst op, maar dan gaat ook de hele bijdrage aan jeugd, werkgelegenheid en Rotterdamse achterstandswijken verloren. En daar gaat het nou juist om!

.....

30 maart 2008, Bericht geplaatst op 31 maart 2008.

·
Walk your talk
822 Posts
Krijg inmiddels m'n bedenkingen of het nu werkelijk zo'n bijdrage zal leveren aan de stad. Tuurlijk hoort ie hier thuis en vind ik het super dat hij er komt, maar ik ben een beetje bang dat het een hele hoop geld gekost heeft en flink overschat is...

·
Registered
408 Posts
Met wie had ik die weddenschap ook al weer?
Het lijkt er op dat die kosten allemaal niet in de exploiterende entiteit terecht komen, maar bij de corporatie. Die zal dan niet failliet gaan, maar het gaat uiteindelijk wel om belastinggeld. Maar ook zonder die 200 miljoen geef ik je veel kans om te winnen...

·
shnnbp
1,685 Posts
Grappig, als Dubai/Moskou/NYC/Sjanghai dit had gedaan zou er worden geklaagd dat zoiets alleen in Dubai/Moskou/NYC/Sjanghai kan en hier nooit gebeurt. Nu wordt er iets Dubai/Moskou/NYC/Sjanghai-achtigs gedaan is het nog niet goed...

·
Registered
14,148 Posts
^^
Het gaat erom wie het doet!
Dit was de droom van een directeur van een woningbouwcorporatie. Met alle ellende van dien....

Misschien moet ik ook maar directeur van een woningbouwcorporatie worden. Dan kan ik ook eens wat dromen gaan waarmaken over de rug van de huurder.

Lees die tekst van Kees eens ("Weekje Woonbron"). Het is toch verschrikkelijk hoe mensen dom worden gehouden? Het is ronduit schandalig. Waarden en normen zijn weer eens ver te zoeken. Dan vind ik het niet raar dat mensen ook hun wijk niet meer schoonhouden. Ik zou bijna zelf nog uit kwaadheid een paar huizen van Woonbron gaan onderspuiten met graffiti.

Het zou anders zijn geweest als het Rijk het stoomschip had gekocht en had verbouwd. Dan zou er in ieder geval een juiste afweging zijn gemaakt en zou er zeer waarschijnlijk ook over gedebateerd zijn door de Tweede Kamer, wat de legitimiteit ten goede komt. Een voorbeeld hiervan is de verbouwing van het Rijksmuseum. Daar wordt nog meer geld aan besteed, maar dat besluit is wel goed genomen en bovendien komt dat geld uit de algemene middelen en niet uit de pot van huurinkomsten.

·
Registered
1,044 Posts
We moeten niet vergeten dat het FD een zeer Amsterdamse krant is, gericht op het zorgvuldig leiden van alle Nederlandse talent- en geldstromen naar grachtengrordel of zuidas. Dus volstrekt niet te vertrouwen. Een negatief verhaal kan alleen om die reden al als een hoopvol signaal worden opgepakt.

Verder is het natuurlijk heerlijk dat er uberhaupt eens iets gerestaureerd wordt in Rotterdam. Het enige trieste blijft de volledige incompetentie van de Rotterdamse overheid die met groot amateurisme er maar niet in slaagt wat van de stad te maken en nu deze boot weer, zoals Jan het zegt, naast een vuilverbranding pleurt.

·
Registered
14,148 Posts
We moeten niet vergeten dat het FD een zeer Amsterdamse krant is, gericht op het zorgvuldig leiden van alle Nederlandse talent- en geldstromen naar grachtengrordel of zuidas. Dus volstrekt niet te vertrouwen. Een negatief verhaal kan alleen om die reden al als een hoopvol signaal worden opgepakt.
Wat een onzin. In het FD verschijnen geregeld positieve verhalen over Rotterdam. Vandaag weer een positief artikel over een groot Schiedams bedrijf: Facilicom.
Ik vind het zielig dat er nog steeds zo over bedrijven uit Amsterdamg gedacht wordt. Open your eyes!

Verder is het natuurlijk heerlijk dat er uberhaupt eens iets gerestaureerd wordt in Rotterdam. Het enige trieste blijft de volledige incompetentie van de Rotterdamse overheid die met groot amateurisme er maar niet in slaagt wat van de stad te maken en nu deze boot weer, zoals Jan het zegt, naast een vuilverbranding pleurt.
Dat vind jij het enige trieste? Als de HSL een overschrijding zou hebben van 700% zou heel Nederland er over vallen. Het is triest dat woningbouwcorporaties zich zoveel macht kunnen toeeigenen over de hoofden van huurders heen. Als de Nederlandse Spoorwegen gaat investeren in een project om toeristische ruimtereizen mogelijk te maken (omdat de directeur dat zo leuk vindt) valt ook heel Nederland terecht over de NS heen. Ik zie geen verschil met de zaak rondom het stoomschip.

Dat er iets gerestaureerd wordt, vind ik ook leuk. Maar de aanleiding is diep triest. Een project als dit dient bekostigd te worden uit de algemene middelen of uit private (dus niet semi-publieke) middelen. Ook dient het door de juiste partij gedaan te worden. Bij het Havenbedrijf (RPA) kan ik me nog wel iets voorstellen, maar daar hebben ze schijnbaar wel oog voor de dienstverlening aan de klant en voor de aandeelhouder en stoppen ze geen geld in een zwart gat.

PS De FD Mediagroep, de uitgever van Het Financieele Dagblad, is grotendeels in handen van het Rotterdamse HAL Investments. Zie in hoe zielig je opmerking is.
Het FD schrijft erg negatief en groots over de vastgoedfraude op de Zuid as. Vandaag ook weer bijna een hele pagina. Als enige krant bedrijven ze in deze zaak onderzoeksjournalistiek. Zie nog een keer in hoe zielig je opmerking is.

·
Registered
1,044 Posts
Sol, ik lees de krant integraal en zorgvuldig. Ik weet waar ik over praat. Beperk je aub tot je kritiek op de corporatie directeurtjes.

·
Administrator
29,823 Posts
Dat het FD een neuzenkrant zou wezen lijkt me als argument in deze een jij-bak. Feit is dat er aardig wat centjes worden gespendeerd aan iets wat vooral een politiek en nostalgisch doel moet dienen, wat gezien de herkomst van die poen wellicht ook nuttiger had kunnen besteden dan het gaan zitten financieren van concurrentie op de horeca en congresmarkt.

1 - 20 of 1090 Posts