SkyscraperCity banner
1 - 20 of 51 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Welke steden hebben 'street food' dat echt bij hen hoort?

Dus snacks/dranken die je op straat koopt en daar opeet of drinkt, en die uniek zijn voor een stad.

Voorbeelden:
Iets (of een variant) wat alleen in een bepaalde stad verkrijgbaar is.
Iets wat veel in een bepaalde stad verkocht wordt en dus veel in het straatbeeld te zien is.
Iets wat van oorsprong uit een bepaalde stad komt en daar bekend is om het 'origineel'.
Iets wat in een bepaalde stad op een bijzondere manier verkocht wordt.

Let erop dat 'uniek in een land' iets anders is dan 'uniek in een stad'.

Verkeerde voorbeelden:

De automatiek in Nederland (foto: 2006 Den Haag), hoewel de bekendste automatiekketen FEBO van oorsprong (FErdinand BOlstraat) uit Amsterdam komt.

De bentobox, dit is een fenomeen in meerdere Japanse steden (foto: 2005 Tokyo).

·
der Niederländer
5,190 Posts
Bram Ladage friet in RTD e.o. Patat op zich is natuurlijk niet uniek, maar de manier waarop Bram ze bruin bakt volgens mij wel (als ik me niet vergis worden ze 2X gebakken wat ze een geheel eigen smaak geeft).

·
Registered
2,152 Posts
Pad Thai in Bangkok. Op vele straathoeken staan kraampjes waar je voor 15 Baht (20 met ei) een bak kan kopen wat ter plekke voor je wordt bereid. Erg lekker als tussendoortje / halve maaltijd. Heb even geen foto voorhanden. In andere steden in Thailand heb ik die kraampjes niet echt gezien. Daar waren ook minder toeristen, dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. ;)

NB: 15 Baht = 30 Eurocent.

·
interplanetaire helleveeg
405 Posts
In België kan ik er al direct een aantal bedenken:

*Brusselse wafel
*Luikse wafel
*en tja, een frituur om zowat elke hoek.
*pralines en chocolade (hoewel dit niet aan een specifieke stad is gebonden)
*...

·
Bas
14,387 Posts
Dockumer Kofje en Fryske Dùmkes, op elk terras hier in Fryslân verkrijgbaar. Verder is de snackcultuur hier bijna gelijk aan die van Amsterdam.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
Broodje Jantje

Broodje Jantje is een lekkernij op snackgebied. Een verrukkelijk broodje met gehakt, gebakken uien en saus. Jantje is verkrijgbaar in twee varianten: Jantje Rood met een pittige tomatensaus en Jantje Bruin met een heerlijke satésaus.

De exacte samenstelling en ingrediënten geven we natuurlijk niet prijs. Hierin schuilt nu net de kracht van Broodje Jantje. De fijne afstemming van de verschillende verse bestanddelen garanderen de kwaliteit. Jantje is niet zomaar een snack. Jantje is een delicatesse.

http://www.broodjejantje.nl/

absoluut een begrip in Tilburg en omgeving. Bij ieder evenement staat er wel een kraam en ook bij iedere thuiswedstrijd van Willem II.

een vast item op kermis tv zijn de Broodje Jantje sketches

:D

·
Raised in Spijkenisse NL
113 Posts
Bram Ladage friet in RTD e.o. Patat op zich is natuurlijk niet uniek, maar de manier waarop Bram ze bruin bakt volgens mij wel (als ik me niet vergis worden ze 2X gebakken wat ze een geheel eigen smaak geeft).
Dat was het eerste wat in me opkwam. De Bram uit de regio Rijnmond bakt de lekkerste van het land. Daarnaast dacht ik ook aan de Bossche Bol en de Zeeuwse Bolus. Maar om nu iets speciefieks te vinden is vrij lastig. Zulke producten worden snel geimporteerd door andere delen van het land.

·
Bas
14,387 Posts
Lebkuchen, brrrr.

De tijd van de grote jaarmarkten en mega-kermissen in Noord-Duitsland is voor ons ook weer aangebroken. Je ziet dan op zo`n Stoppelmarkt, Gallimarkt, Freimarkt, Dom of Weihnachtsmarkt iedereen lopen met en vreten aan een zogenaamde LEBKUCHEN, een mengsel van speculaas en marsepein, erg zoet en het vult goed. Wát een cultuur! En dat door heel Duitsland heen!

·
Breda parel v/h zuiden!
590 Posts
De Chicago-style pizza welke gemaakt wordt in een ovenschaal:

Ik ga waarschijnlijk in de herfst naar Chicago dus ik heb me in het 1 en ander verdiept :cheers:

·
Registered
1,352 Posts
Ossenworst

De herkomst van ossenworst is vrij algemeen maar omdat deze worstsoort geheel kosjer gemaakt kan worden, heeft onder andere de Amsterdamse joodse gemeenschap dé ossenworst op de kaart gezet en geldt nu als een typische Amsterdamse vleeswarenspecialiteit. Ossenworst wordt geconserveerd door zouten en rijpen in plaats van verhitting maar in Amsterdam zijn er ook (kosjere) slagers die gerookte ossenworst maken.

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Ik krijg gewoon honger als ik dat zie! :lol:
Joh! Ik vind dat juist echt ranzig, die 300 lagen ham op een broodje. Als ik het broodje zou krijgen, pleur ik eerst 3/4 van de ham eraf en dan lijkt ie me wel te doen! :)

1 - 20 of 51 Posts